شناسهٔ خبر: 67556510 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

«عاشق‌ها نمی‌میرند»؛ روایتی داستانی از حنظله غسیل ... -

اقتصاد ایران: حسین امیدی در کتاب «عاشق‌ها نمی‌میرند» به سراغ زندگی حنظله بن ابی‌عامر، از اصحاب پیامبر اکرم(ص)، رفته و نگاهی انداخته است به حوادث صدر اسلام.

صاحب‌خبر -
- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، رمان «عاشق‌ها نمی‌میرند» به قلم حسین امیدی با موضوع زندگی یکی از اصحاب پیامبر(ص) به نام حنظله و معروف به غسیل الملائکه توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شد.

در معرفی این اثر آمده است: پیش از آنکه رسول خدا(ص) گام‌های نبوت را در جزیره‌العرب بردارند، کسانی در آن سرزمین انتظار بعثت او را می‌کشیدند. موحدانی از نسل ابراهیم نبی، یهودیان بنی‌اسرائیل و راهبان مسیحی که به حکم بشارت منجی در حجاز سکنی گزیده بودند. تلخ آنکه بسیاری از ایشان بدترین دشمنان رسول خدا(ص) و البته چه بسیار از آنان بازوهای رسالت شدند. در این میان داستان آنانی که فرسنگ‌ها از رسالت دور بودند یا حرفی از نبوت نمی‌دانستند و رهرو او شدند، شیرین‌تر و خواندنی‌تر است. 

حسین امیدی در کتاب «عاشق‌ها نمی‌میرند» با انتخاب شخصیتی هر چند کمرنگ اما سرشناس از تاریخ صدر اسلام، قصه همراهی‌ها و دشمنی‌هایی را روایت می‌کند که پیامبر اکرم(ص) در دوران نبوتشان دیدند. قصه تاریخی کسانی که گرد رسول خدا(ص) بودند، روایتی داستانی از رفت‌وآمدهای آدم‌ها و سعادت‌ها و شقاوت‌هایشان.

حنظله غسیل‌الملائکه شخصیت اصلی این رمان تاریخی است که داستان عروج و وجه تسمیه‌اش را حتماً شنیده‌ایم. اما قصه حنظله به همین فراز همزمانی شب عروسی و شهادتش محدود نمی‌شود. داستان عشق و وصلتش پر فراز و نشیب‌تر از آنی است که می‌دانیم و روایت همراهی‌اش با رسول خدا(ص) پرپیچ‌وخم‌تر از آنی است که تصور می‌کنیم. جالب‌تر آنکه حنظله فرزند راهب مشهوری است که انتظار بعثت رسول خدا(ص) را می‌کشید و خودش در حجاز خوشنام و پرآوازه بود. اما ماجرای انتظار او برای بعثت در عمل به نحو دیگری پیش رفت.

پیچیدگی نفاق و دسیسه‌های کور دشمنان پیامبر اکرم(ص) بخش مهمی از روایت «عاشق‌ها نمی‌میرند» را به خود اختصاص داده است. در این رمان که بر اساس اسناد تاریخی نگاشته شده، مروری داریم بر دشمنی‌هایی که حد نمی‌شناخت و دوستی‌هایی که شیرینی وصلت محبوب را می‌جست.   

«عاشق‌ها نمی‌میرند» که از سوی انتشارات کتاب جمکران منتشر شده، در ادامه مسیر کتاب‌هایی است که با فرمی داستانی به شخصیت‌های اصیل و کمترشناخته‌شده تاریخ اسلام می‌پردازند. قبل‌تر و از این مجموعه داستان‌های «شبیه مریم» (حضرت فضه خادمه حضرت زهرا «س»)،  روزگار عمار (عمار یاسر)، باغ طوطی (میثم تمار یار ایرانی امیرالمؤمنین«ع») و مأموریت در قصر (علی‌بن‌یقطین صحابی خاص امام موسی کاظم «ع») منتشر شده‌اند که هرکدام با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه بوده‌اند.

رمان «عاشق‌ها نمی‌میرند» به قلم حسین امیدی در 299 صفحه و با قیمت 210هزارتومان توسط انتشارات کتاب جمکران روانه بازار نشر شده است. این اثر را می‌توانید از درگاه اینترنتی کتاب جمکران به آدرس www.ketabejamkaran.ir و یا کتابفروشی‌های سراسر کشور تهیه کنید.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

اصحاب با خوشحالی برای مقابله با دشمن آماده می‌شدند. اما دل توی دل حنظله نبود و امواج سهمگین اضطراب، دوباره بر سینه این قایق درمانده می‌کوبید. مخصوصاً وقتی فهمید پدرش تیغ دشمنی را از رو بسته و با آتش حسادت خود، ابوجهل‌وار در کوره انتقام قریش می‌دمد و برای نابودی صاحب کعبه، ابرهه‌وار بر مرکب سرکش نفس سوار شده و در دامنه کوه احد در خیمه فرماندهی، کنار ابوسفیان مشغول فتنه‌جویی است.

گویی ابوعامر اراده کرده بود نامش در کتاب حیات نوشته نشود و همراه سایر مشرکان در دریاچه آتش افکنده شود. حنظله در دل انتسابش به او را انکار کرد. می‌بایست از صاحب امر کسب تکلیف می‌کرد که آیا برای سرکوب این ابرهه به جمع ابابیل بپیوندد یا عروسش را به خانه ببرد؛ درحالی که عده‌ای به‌دنبال عذر و بهانه بودند تا از این امر شانه خالی کنند، او نمی‌دانست عذرش را بیان کند یا نه.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما