شناسهٔ خبر: 67556374 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

درخواست شورای شهر اصفهان از رییس جمهوری منتخب برای احیای زاینده رود

اصفهان - ایرنا - رییس شورای شهر اصفهان از درخواست این شورا و شهروندان اصفهانی از رییس جمهوری منتخب و دولت چهاردهم برای اجرای پروژه انتقال آب به استان و احیای دایمی زاینده رود خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد نورصالحی روز یکشنبه در یکصد و چهلمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: اکنون چند پروژه‌ انتقال آب به استان با هدف استفاده صنایع منطقه و جاری سازی دائم رودخانه زاینده‌رود در حال اجراست، لذا از رییس جمهور منتخب درخواست داریم تا این اقدامات با قوت ادامه یابد.

وی ادامه داد: توجه بیشتر به صنایع و حمل و نقل عمومی و تکمیل و بهره برداری از خطوط دوم و سوم قطار شهری، افزایش و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، نوسازی و برقی‌سازی ناوگان تاکسیرانی از جمله دیگر خواسته‌های مردم منطقه از دولت جدید است.

رییس شورای شهر اصفهان خاطرنشان کرد: موفقیت دولت چهاردهم برای همگان است بنابراین مجموعه شورا و مدیریت شهری، همراهی با دولت جدید را در برنامه خود خواهد داشت و انتظارات اصلی و کلان ما از رییس جمهور همانند گذشته بازهم مطرح خواهد شد.

رییس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای شهر نیز بر ضرورت افزایش شتاب برای اجرای پروژه‌های انتقال آب دریا و جنوب استان به اصفهان توسط دولت چهاردهم تاکید کرد.

مجید نادرالاصلی اظهار داشت: در صورت تداوم اقدامات انجام شده در دولت پیشین، شاهد احیای زاینده‌رود خواهیم بود، اکنون انتقال آب از دریا و از جنوب استان به اصفهان از جمله پروژه‌های بزرگ و باارزش این دیار است.

محمدرضا فلاح دیگر عضو شورای شهر اصفهان نیز گفت: رییس جمهور منتخب باید مدیران توانمند و بومی را برای استان اصفهان برگزیند و از طرفی برای حل چالش‌های مهم مانند خشکی زاینده رود، آلودگی هوا و معیشت و مشکلات اقتصادی این خطه بکوشد.

رییس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: حدود ۹۰ درصد ساختمان‌هایی که در این سال‌ها در بافت تاریخی این کلانشهر ساخته شده دارای نمای همگون با این بافت نیست و با توجه به اینکه سازندگان میلیاردها تومان برای آن هزینه کرده‌اند نمی‌توان از آنان خواست تا اقدام به تغییر نمای بناهای خود کنند.

رسول میرباقری ادامه داد: برای مرمت خانه‌های تاریخی از مالکان حمایت نمی‌شود و وجود قانون‌های دست و پا گیر سبب شده است مردم بجای اینکه به فکر این پهنه‌ها باشند درصدد از میان برداشتن آنها برآیند.

عباس حاج رسولی‌ها رییس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند بیش از ۵۰ وظیفه و خدمت را به مدیریت‌های شهری واگذار کند اما این کار مستلزم برنامه ریزی و کار کارشناسی از طرف رییس جمهور جدید است.

مصطفی نباتی‌نژاد رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز از ارائه ایده قیمت گذاری خدمات شهرداری اصفهان با هدف توزیع عادلانه امکانات و امکان بهره مندی همگان از خدمات مختلف خبر داد.

علی صالحی سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز از تصویب اهدای ۱۳ میلیارد ریال برای آزادسازی شماری از زندانیان خبر داد.

به گزارش ایرنا، زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های بی‌رویه در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

عملیات اجرایی مرحله نخست پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان مهر سال ۱۴۰۱ آغاز شد و اکنون در ۲۴ نقطه با حضور ۱۴ پیمانکار در حال تکمیل است.

عملیات اجرایی مرحله دوم پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان، هفتم مهر سال ۱۴۰۲ با حضور رییس جمهور شهید آغاز شد.

۷۰ میلیون مترمکعب در مرحله نخست و در مرحله بعد ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از طریق اجرای این پروژه به اصفهان انتقال داده می‌شود.

مسوولان تاکید دارند که اجرای این پروژه فقط با هدف تامین آب برای صنایع موجود در استان خواهد بود و طرح توسعه واحدهای صنعتیِ آب‌بَر در دستور کار نیست.

نظر شما