شناسهٔ خبر: 67556333 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

ریزگردها ۴ شهرستان استان کرمانشاه را در وضعیت نارنجی و قرمز قرار دادند

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه گفت که ورود پدیده ریزگرد به جو استان؛ کیفیت هوای یک شهرستان را در وضعیت قرمز و سه شهرستان دیگر را در حالت نارنجی قرار داد. سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه گفت که ورود پدیده ریزگرد به جو استان؛ کیفیت هوای یک شهرستان را در وضعیت قرمز و سه شهرستان دیگر را در حالت نارنجی قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ سعید دزفولی نژاد روز یکشنبه افزود: شاخص کیفی هوا AQI ساعت ۸ صبح امروز وضعیت ایستگاه پاوه را عدد شاخص ۱۹۶ نشان داد که حاکی از وضعیت قرمز و ناسالم است.

وی با بیان اینکه عدد شاخص تا ۱۰۰ استاندارد است اضافه کرد: ایستگاه کرمانشاه نیز عدد شاخص ۱۴۶، ایستگاه کنگاور شاخص ۱۲۰ و ایستگاه اسلام آباد غرب نیز ۱۴۳ گزارش شده است که همگی رنگ نارنجی و ناسالم را برای گروه های حساس نشان می دهد و وضعیت هشدار است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه ادامه داد: ایستگاه سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب نیز عدد شاخص ۹۷ را نشان می دهد که اگرچه رنگ زرد و نزدیک به مرز غیراستاندارد است اما هنوز سالم و استاندارد است.

 براساس گزارش اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه، موجی کم دامنه که استان را از دیروز تحت تاثیر خود قرار داده است سبب تشدید میدان‌های باد و غربی شدن جریانات جوی در منطقه شده است که طی ساعاتی تا ظهر امروز، شرایط را برای نفوذ غبار به جو استان فراهم کرده است و این غبار در نیمه غربی مطابق معمول مناطق مرزی از نمود بیشتری برخوردار خواهد بود.

بر همین اساس این شرایط به تدریج تا ظهر امروز ادامه و از شدت آن به آهستگی کاسته خواهد شد.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.

استان کرمانشاه دارای ۹ ایستگاه سنجش کیفیت هوای فعال است که از این تعداد چهار ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شهر کرمانشاه ( میدان آزادی، شهرداری، زیبا پارک و شرکت نفت) و پنج ایستگاه نیز در شهرهای قصرشیرین، سرپل ذهاب، اسلام آباد غرب، پاوه و کنگاور است که به صورت آنلاین آلودگی هوا را اندازه‌گیری کرده و داده‌ها برای تجزیه و تحلیل و سنجش آلودگی هوای شهرهای مختلف استان به اداره‌کل محیط زیست ارسال می‌شود.

ریزگردهای کرمانشاه یک بحران زیست‌محیطی است که چند سالی است در این استان وجود دارد.

نظر شما