شناسهٔ خبر: 67556177 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مقایسه آماری ۲ دوره متوالی حراج هنر مدرن و معاصر/ چرا فروش کلی کاهش یافت؟

پارمیس طهماسب‌زاده

بیستمین دوره حراج تهران با موضوع «هنر مدرن و معاصر» جمعه ـ ۱۵ تیرماه ـ در حالی برگزار شد که نسبت به دوره هفدهم ـ با کاهش در ارقام نهایی مزایده و فروش همراه بوده است؛ این شرایط البته در حالی رقم خورده است که در دوره هفدهم آثار شاخصی همچون دو اثر از سهراب سپهری که معمولا رقم‌های حراجی‌ها را جابه‌جا می‌کنند، به حراج گذاشته شده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بیستمین دوره حراج تهران ـ حراج هنر مدرن و معاصر تیرماه ۱۴۰۳ ـ با ارائه ۱۱۶ اثر، روز گذشته ـ جمعه ۱۵ تیر ـ در هتل پارسیان آزادی تهران، برگزار شد. این دوره از حراج به معرفی آثار مدرنیست ایران و هنرمندان معاصر اختصاص داشت.

بیستمین حراج تهران در حالی اجرایی شد که برخلاف دوره‌های گذشته که اجرا به افرادی چون رضا کیانیان یا حسین پاکدل بود، بر عهده چهره‌ای جدید به نام شهریار ربانی گذاشته شد؛ اجرایی که بعضی به دلیل ارتباطِ بیشترِ مجری با مخاطبان از آن استقبال کردند و البته برخی دیگر آن را نسبت به دوره‌های قبل به دلیل مکث‌های طولانی و اصرار بیش از اندازه برای فروش، ضعیف‌تر قلمداد کردند.

مقایسه آماری ۲ دوره متوالی حراج هنر مدرن و معاصر/ چرا قیمت‌ها کاهش یافت؟ اجرای حسین پاکدل در دوره‌های گذشته

حراج تهران رویدادی است با مختصات متفاوت از بسیاری مجامع هنری که روز جمعه ـ ۱۵ تیرماه ـ با رقم نهایی فروش ۱,۹۰۴,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال بیستمین دوره خود را از سر گذراند. این رویداد با حضور خریدارانِ گم‌نام، گالری‌داران و تعداد اندکی از مدیرانِ نهادهای دولتی همراه شده بود؛ زمزمه‌ بعضی حاضران در این دوره حاکی از آن بود که نشستنِ این مدیران بر صندلی‌ ردیف‌های آخرِ حراجِ تهران و حضور در جمعی که اعمال محدودیت برای تصویربرداری توسط رسانه‌ها از شرایط نسبتا معمول آن است، پارادوکسی قابل تأمل است.

با این حال، در کنار حواشی و موارد گنگی که همواره حول حراجِ تهران مطرح شده، اثرات مثبت فعالیتِ حراجِ تهران و تاثیرِ آن بر هرچه آشناتر شدنِ عبارتِ «اقتصادِ هنر» غیر قابل انکار است.

رقم کل مزایده این دوره از حراج ـ هنر مدرن و معاصر ایران تیرماه ۱۴۰۳ ـ ۱,۷۳۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال بود که با ارائه ۱۱۵ اثر، در نهایت رقم نهایی فروش ۱,۹۰۴,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال حاصل شد؛ حالا این رقم نسبت به حراج هنر مدرن و معاصر ایران که در تیرماه ۱۴۰۲ با ارائه ۱۱۰ اثر همراه بود، کاهش یافته و البته مقایسه این دو حراج نیازمند آن است که آثار ورودی به دو حراج نیز مقایسه شود.

بدیهی است که بعضی آثار در حراجِ تیرماهِ سال ۱۴۰۲ از همان ابتدا با ارزشِ ریالی بیشتری نسبت به امسال قیمت‌گذاری شده بود؛ البته این نکته هم امری بدیهی است که آثار اغلب هنرمندان در حراجی بیستم در مقایسه با خودشان در دوره قبلی (حراج هفدهم) با رشد قیمت مواجه بوده‌اند. هرچند انتظار می‌رفت اثر آیدین آغداشلو هم نسبت به دوره گذشته با رشد قابل توجه‌تری در قیمت مواجه شود که این اتفاق نیفتاد. 

مقایسه آماری ۲ دوره متوالی حراج هنر مدرن و معاصر/ چرا قیمت‌ها کاهش یافت؟ حراجِ تهران ـ تیرماه ۱۴۰۳

در این زمینه بخوانید:

بیستمین حراج تهران برگزار شد/ میلیاردی‌های هنر را بشناسید

مبلغ نهایی هفدهمین دوره، ۲۱۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان و مبلغ به دست آمده از بیستمین دوره حراج ۱۹۰ میلیارد و ۴۷۶ میلیون تومان بود. 

در هفدهمین دوره از حراج تهران که جمعه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۲ با ارائه ١١٠ اثر برگزار شد، اثر سهراب سپهری با قیمتی بالغ بر ۲۱ میلیارد تومان به عنوان گران‌ترین اثر حراج ثبت شد. ۱۱۰ اثر در این دوره به حراج گذاشته شدند و در میان هنرمندانی که در این حراج آثاری از آنان ارائه شده بود نام سهراب سپهری، مارکو گریگوریان، صداقت جباری، نصرالله افجه‌ای، محمود زنده رودی، جعفر روح‌بخش، محمود احصایی، عباس کیارستمی، منیر فرمانفرماییان و … دیده می‌شد. حراج تهران در این دوره فروش یکصد اثر به مبلغ ۲۱۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان را تجربه کرد و با فروش ۴۵ اثر میلیاردی در این رویداد همراه شد؛ البته رقم کل این مزایده ۲۱۳ میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان بود. 

مقایسه آماری ۲ دوره متوالی حراج هنر مدرن و معاصر/ چرا قیمت‌ها کاهش یافت؟

مقایسه آماری ۲ دوره متوالی حراج هنر مدرن و معاصر/ چرا قیمت‌ها کاهش یافت؟

در دوره هفدهم، ۴۰ درصد آثار به قیمت میلیاردی فروخته شدند و سرمایه‌گذاری در این عرصه را بیش از هر زمان در معرض دید قرار دادند. در این دوره تابلو بدون عنوان سهراب سپهری به قیمت ۲۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان چکش خورد و پس از آن اثری از کوروش شیشه‌گران به قیمت ۱۷ میلیارد در جایگاه دوم قرار گرفت. اثر دیگری از مجموعه تنه‌درختان سهراب سپهری نیز با قیمت ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، در جایگاه سوم ایستاد؛ تابلو نقاشی‌خط «اندام» از حسین زنده‌رودی با قیمت ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون در جایگاه چهارم، اثر «مربع و مثلث‌ها» منیر شاهرودی فرمانفرماییان با قیمت ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و تابلوی «سال ۱۳۱۹» آیدین آغداشلو هم به قیمت ۸ میلیارد تومان در جایگاه بعدی گران‌قیمت‌ترین آثار حراج هفدهم قرار گرفتند. در همین دوره ۳۴ اثر زیر ۵ میلیارد تومان، ۱۸ اثر بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان و ۳۷ اثر کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان چکش خوردند. 

با این حال با توجه به رقم تورمی از تیرماه سال ۱۴۰۲ تا تیرماه ۱۴۰۳، همان‌طور که پیشتر اشاره شد، در نهایت خروجی مالی حاصل از دو حراج متفاوت است. اثر آغداشلو، گران‌ترین اثر فروخته شده در این دوره از حراجِ تهران بود که البته نسبت به اثر ارائه شده از او در هفدهمین دوره افزایش قیمت داشت. اثرِ آغداشلو در هفدهمین دوره در بیشینه قیمت پیش‌بینی شده خود، هشت میلیارد تومان چکش خورد. 

مقایسه آماری ۲ دوره متوالی حراج هنر مدرن و معاصر/ چرا قیمت‌ها کاهش یافت؟ اثر آیدین آغداشلو در حراجِ تیرماه ۱۴۰۲
مقایسه آماری ۲ دوره متوالی حراج هنر مدرن و معاصر/ چرا قیمت‌ها کاهش یافت؟ اثر آیدین آغداشلو در حراج تهران تیرماه ۱۴۰۳

در بیستمین دوره از حراجِ تهران، اثری از آیدین آغداشلو یکی از آثار گران‌قیمت این دوره با کمینه ۱۰ میلیارد و بیشینه پیش‌بینی شده ۱۲ میلیارد تومان، در نهایت ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد و اثر فرهاد مشیری نیز با عنوان «شماره‌های سیاه روی سفید» در نهایت ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ارائه شد. اثر محمد احصایی که بیشینه و کمینه آن ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان  بود نیز ۱۰ میلیارد تومان چکش خورد.

مقایسه آماری ۲ دوره متوالی حراج هنر مدرن و معاصر/ چرا قیمت‌ها کاهش یافت؟  اثر فرهاد مشیری نیز با عنوان «شماره‌های سیاه روی سفید»
حراجِ تیرماه ۱۴۰۳
مقایسه آماری ۲ دوره متوالی حراج هنر مدرن و معاصر/ چرا قیمت‌ها کاهش یافت؟  اثر محمد احصایی
حراجِ تیرماه ۱۴۰۳

حراج بیستم؛ فرصتی برای تازه‌واردین مارکت هنر

خبرنگار ایسنا در پی نگارش این نگارش سراغ مسوولان برگزاری حراج رفت تا علت کاهش کلی قیمت فروش را از آنها جویا شود. در همین راستا محمود نورائی ـ مدیر روابط عمومی حراجِ تهران ـ تاکید کرد: قیمت آثار در این دوره از حراج تهران پایین نیامده است و می‌توان گفت که حتی قیمت برخی از آرتیست‌ها نسبت به دفعات گذشته رشد داشته است. 

او ادامه داد: این دوره آثار کمتری از هنرمندان مدرنیست تثبیت شده مانند سهراب سپهری و پرویز تناولی و ... به حراج گذاشته شدند و اغلب شامل آثار هنر معاصر بود. در این دوره هنرمندانی که تازه وارد مارکت شدند حضور قابل توجهی داشتند. 

نورایی تاکید کرد: قیمت نهایی حراج با پیش‌بینی که ما داشتیم تفاوت چندانی نداشت.

انتهای پیام 

نظر شما