شناسهٔ خبر: 67555926 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

باقری:

در مقابل دشمنان به بازدارندگی دست یافته‌ایم/ هر گونه واگرایی در منطقه به معنای حفره و شکاف برای نفوذ بیگانگان است

همایش "دیپلمات دانشور، منظومه فکری و دستاوردهای عملی وزیر شهید دکتر حسین امیرعبداللهیان" در مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق،‌ علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه امروز (یکشنبه) ۱۷ تیر ماه در همایش «دیپلمات دانشور، منظومه فکری و دستاوردهای عملی وزیر شهید حسین امیرعبداللهیان» در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت که شهید امیرعبداللهیان به سرمایه انقلاب اسلامی تبدیل شده است.

وی افزود: این شخصیت در میدان عمل و سازوکار دیپلماسی ایران نقش آفرینی‌های عینی و موثر و نتیجه بخشی داشت.

باقری ادامه داد: حداقل سه رکن اساسی در سیاست ورزی دولت آیت‌الله رئیسی و وزارت امیرعبداللهیان به عینه مشاهده می‌شود و این سه رکن مورد وفاق ملی است و در داخل کشور در این عرصه معارض نداریم.

باقری گفت: رکن اول بحث سیاست همسایگی است و برای اینکه بتوانیم در عرصه سیاست خارجی نقش آفرینی کنیم، نیاز داریم جای پای خود را مستحکم کنیم. تعامل با همسایگان و باز کردن باب گفت‌وگو و زبان مشترک با همسایگان شرط لازم برای تحرک در میدان پر نشیب و فراز و پر مخاطره مناسبات بین‌المللی است.

* با منطقه‌ای مواجهیم که همسویی و همگرایی را تعقیب می‌کند

وی گفت: این یک واقعیت عینی است که امروز بعد از ۱۰۲۰ روز تلاش مجاهدانه این وزیر شهید، با منطقه‌ای مواجهیم که همسویی، همگرایی و هم جهتی در عرصه اهداف و آرمان‌های مشترک را تعقیب می‌کند.

سرپرست وزارت خارجه یادآور شد: این بدان معنا نیست که ما و همسایگان تفاوتی نداریم. بین ما و همسایگان تفاوت وجود دارد، اما هنر سیاست همسایگی این بود و هست که اولا اجازه ندهد تفاوت‌ها به اختلافات تبدیل شود و بلکه حتی اختلافات را از مسیر تعامل سیاسی و از دریچه گفت‌وگو به افق حل و همکاری تبدیل کند.

* هر گونه واگرایی در منطقه به معنای حفره و شکاف برای نفوذ بیگانگان است

باقری گفت: امروزه مناسبات ما با همسایگان فزاینده و مبتنی بر تعامل مشترک است و این انتخاب مشترک همه همسایگان و کشورهای منطقه است که اجازه ندهیم و فضایی ایجاد نکنیم که تفاوت‌ها و حتی اختلاف‌های ما به منشایی برای واگرایی تبدیل شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه نقطه شروع سیاست همسایگی، اعتماد متقابل سیاسی است، افزود: این الحمدالله محقق شده و این اعتماد بین ایران و همسایگان وجود دارد و فضایی است که حتی بین دیگر همسایگان به واسطه این سیاست هوشمندانه ایران شکل عملی به خودش گرفته است.

وی ادامه داد: قطعا این اعتماد متقابل سیاسی با تحکیم و استحکام مناسبات و همکاری‌های اقتصادی باید دنبال شود. نیاز به در هم تنیدگی اقتصادی کشورهای منطقه با هم داریم که این در هم تنیدگی می‌تواند پایداری در مناسبات همسایگی را تضمین کند. در این شرایط در منطقه قطعا می‌توانیم مدعی این باشیم که خودمان ثبات، امنیت و صلح را در منطقه تضمین کنیم.

سرپرست وزارت خارجه خاطرنشان کرد: هرگونه واگرایی در منطقه به معنای حفره و شکافی برای نفوذ بیگانگان و دشمنان ملت‌ها و کشورهای منطقه است و الحمدالله این عقلانیت راهبردی اکنون در کشورهای منطقه وجود دارد که همزیستی با یکدیگر شرط اول ثبات و پایداری امنیت و صلح در منطقه است. حتی در مواردی که با هم تفاوت‌هایی داشتیم این رویکرد باعث شده این تفاوت‌ها نه تنها منجر به اختلاف نشود بلکه در خیلی از موارد عرصه‌ای برای تعامل و به هم پیوستگی منطقه‌ای بشود

* به شریک در تصمیم گیری کشورها تبدیل شده‌ایم

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: نکته دوم در سیره شهید امیرعبداللهیان موضوع هم افزایی با کشورهای مستقل و قدرت‌های نوظهور است. اگر دیروز همکار در اجرا در امور مختلف با کشورهای مستقل و قدرت‌های نوظهور بودیم امروز به واسطه سیاست‌ها و دیپلماسی هوشمندانه شهید امیرعبداللهیان به شریک در تصمیم گیری این کشورها تبدیل شده‌ایم.

باقری گفت: عضویت در بریکس و شانگهای به این معناست که ایران در کنار دیگر قدرت‌هایی که در عرصه مناسبات بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای دارند، تبدیل به بازیگری شده که می‌تواند در تصمیم گیری‌های آنها تاثیرگذار جدی باشد.

به گفته وی این ظرفیت بسیار بزرگ برای تبدیل مولفه‌های قدرت ایران به اقتدار در مناسبات بین‌المللی است.

سرپرست وزارت خارجه با بیان اینکه هنر دیپلماسی تبدیل هوشمندانه مولفه‌های قدرت به اقتدار است، اظهار داشت: این کار در فرآیند حضور و نقش آفرینی ایران در مناسبات چندجانبه در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا یک واقعیت انکارناپذیر است و هر کسی که به دنبال تامین منافع ملی باشد و آینده درخشان و پیشرفت کشور را بخواهد نمی‌تواند معارض این باشد که ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای جایگاه و شأن شایسته خود را در سازوکارهای بین‌المللی پیدا نکند. این واقعیت امروز محقق شده و این یک امر انکارناپذیر است.

* در مقابل دشمنان به بازدارندگی دست یافته‌ایم

باقری به موضوع بازدارندگی اشاره کرد و گفت: یکی از کارویژه‌های سیاست ورزی در مناسبات بین‌المللی این است که دستگاه سیاست خارجی بتواند پایداری و تضمین در عرصه بازدارندگی را تامین و تثبیت کند. امروز با قاطعیت می‌توانیم بگوییم در طول این سه سال با تدابیری که اندیشیده شد و تصمیماتی که در این خصوص اتخاذ و اقداماتی که انجام شد که برجسته‌ترین آن عملیات وعده صادق بود، ایران می‌تواند با شجاعت، صراحت و قاطعیت بگوید در مقابل دشمنانش به بازدارندگی دست یافته است.

سرپرست دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: اگر زمانی صرفا از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد بازدارندگی صحبت می‌کردیم، امروز بازدارندگی به منصه ظهور رسیده و دشمنان کشور و ملت با همه وجود، قدرت بازدارندگی ایران را لمس کردند و این یکی از آورده‌های دوره وزارت شهید امیرعبداللهیان است.

وی افزود: سیاست همسایگی ما صرفا در بین همسایگان مواجهه با اقبال نشده بلکه در دوردست‌ها صدا و آثار و پیامدهای سیاست راهبردی همسایگی به عینه در رفتار و گفتارشان شنیده و دیده می‌شود.

* نقش آفرینی در عرصه چندجانبه‌گرایی

وی گفت: ایران در دورانی که این چندجانبه‌گرایی اوج پیدا می‌کند سوار بر این مرکب شده و هوشمندانه و مقتدرانه در تعیین مسیر چندجانبه گرایی می‌تواند نقش آفرینی کند و الان هم در حال نقش آفرینی است.

باقری اضافه کرد: این بستر و زمینه‌ای که توسط دولت شهید رئیسی و میدان داری و سیاست ورزی شهید امیرعبداللهیان محقق شد، نویدبخش ثبات، صلح و امنیت در منطقه و بسترسازی برای همکاری است.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ایران یک تنه وارد میدان شد و به نمایندگی از دیگر بازیگران در سطح منطقه این واقعیت را به دشمنان و تنش آفرینان منطقه فهماند که اگر خارج از چارچوب عمل کنند باید هزینه سنگینی بدهند.

نظر شما