شناسهٔ خبر: 67555470 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

پیام هشدارآمیز پوتین به غرب درباره تشدید تنش‌ها

مجوز به اوکراین برای استفاده از تسلیحات ساخت غرب علیه اهدافی در خاک روسیه، جنگ اوگراین را به مراحل خطرناکی می‌کشاند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - پیام ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به ناتو ساده و صریح بود؛ در ارائه حمایت نظامی از اوکراین زیاده‌روی نکنید، در غیر این صورت در معرض خطر درگیری با روسیه قرار خواهید گرفت که می تواند به سرعت به رویارویی هسته‌ای تبدیل شود.

به گزارش «پی‌بی‌اس»، در حالی که جنگ در اوکراین به آرامی به نفع مسکو می‌چرخد، پوتین گفت که مسکو برای دستیابی به اهداف خود در جنگ اوکراین به سلاح هسته‌ای نیاز ندارد.

اما رئیس‌جمهور روسیه همچنین هشدار داد: اشتباه است که غرب تصور کند روسیه هرگز از سلاح هسته‌ای استفاده نخواهد کرد.

پوتین پیش از این با تاکید بر اینکه روسیه در صورتی که تهدیدی برای حاکمیت و تمامیت ارضی خود احساس کند دکترین هسته‌ای این کشور خواستار استفاده از تسلیحات اتمی است، گفت: نباید به شیوه‌ای سبک و سطحی برخورد کرد.

خطرناک‌‌ترین مرحله جنگ اوکراین

پیام‌های هسته‌ای مسکو -در حالی که متحدان ناتو برای حمایت از نیروهای از دست رفته اوکراینی اقدام می‌کنند- خبر از خطرناک‌ترین مرحله جنگ می‌دهد.

مسکو رزمایش‌هایی را با سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی -یا میدان نبرد- خود در جنوب روسیه و با بلاروس انجام داده است، جایی که برخی از این سلاح‌ها در سال ۲۰۲۳ مستقر شدند.

ویدیوهای وزارت دفاع روسیه پرتاب‌کننده‌های موشک اسکندر، هواپیماهای جنگی با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای و موشک‌های دریایی را نشان می‌دهد.

کرملین این رزمایش‌ها را پاسخی به غرب در مورد استقرار نیروهای ناتو در اوکراین و اجازه استفاده از سلاح‌های دوربردتر برای حملات محدود به خاک روسیه از سوی کی‌یف توصیف کرد.

هدر ویلیامز، کارشناس ارشد مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی مستقر در واشنگتن، می‌گوید: اتکا به تهدیدها و سیگنال‌های هسته‌ای یک روند پایدار در فعالیت‌های روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین است.

در میان موفقیت‌های نظامی اخیر روسیه، پوتین گفت که مسکو برای پیروزی در اوکراین به سلاح هسته‌ای نیاز ندارد؛ با این حال، همزمان، او هشدار داد که حملات کی‌یف به خاک روسیه با تسلیحات دوربرد غرب، تشدید تنش بزرگی را به همراه خواهد داشت، زیرا این حملات شامل نیروهای اطلاعاتی و نظامی غرب می‌شود.

رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد: نمایندگان اعضای ناتو، به‌ویژه در کشورهای کوچک اروپایی، باید آگاه باشند که در چه وضعیتی قرار دارند.

با اجازه غرب به اوکراین برای ضربه زدن به خاک روسیه با استفاده از تسلیحات دوربرد ساخت غرب، پوتین هشدار داد که با ارائه سلاح به دشمنان غرب در سراسر جهان پاسخ خواهد داد؛ وی در ماه ژوئن (خرداد ماه) با امضای یک پیمان دفاعی متقابل با کره شمالی بر این پیام تاکید و اشاره کرد که مسکو می‌تواند تحویل تسلیحات به پیونگ‌یانگ را آغاز کند.

انتهای پیام/

نظر شما