شناسهٔ خبر: 67555362 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

«امیدواری زیاد» به توافقنامه آتش بس در نوار غزه

رسانه های اسرائیلی از «امیدواری زیاد» به رسیدن به توافق تبادل اسیران میان اسرائیل و جنبش حماس در نوار غزه سخن می گویند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از المیادین، رسانه های اسرائیلی از «امیدواری  زیاد» به رسیدن به توافق تبادل اسیران میان اسرائیل و جنبش حماس در نوار غزه سخن می گویند. 

شبکه 12  تلویزیون اسرائیل گزارش داد که برخی مسئولان موساد که در مذاکرات آتش بس و تبادل اسیران میان اسرائیل و حماس شرکت دارند از«امیدواری زیاد» به رسیدن به توافق تبادل اسیران میان دو طرف سخن می گویند.

شبکه 13 تلویزیون اسرائیل نیز گزارش داد که دستگاه های امنیتی اسرائیلی ارزیابی می کنند که «فرصت طلایی برای رسیدن به توافق وجود دارد و نهادهای امنیتی به رهبران سیاسی توصیه کرده اند که این فرصت را غنیمت بشمرند.

این شبکه تلویزیونی تأکید کرد که ارتش به مسئولان سیاسی اطلاع داده است که جنگ با حماس سالها ادامه پیدا خواهد کرد و اسرائیل در این مدت اسیران را از دست خواهد  داد.

روزنامه هاآرتص نیز نوشت که فرصت رسیدن به توافق این بار بسیار بزرگتر فرصت های گذشته است و جایگزین این توافق و توقف جنگ«چشم پوشی از اسیران در غزه است تا بمیرند و نیز جنگ فراگیر است.

همچنین این روزنامه نوشت که یوآف گالانت وزیر امنیت اسرائیل بر این باور است که امکان رسیدن به توافق کاملا جدی است و همه روسای سازمان های شرکت کننده در مذاکرات از جمله ارتش، موساد،شاباک و مرکز اسیران جنگی و مفقودان با او اتفاق نظر دارند.

این روزنامه اسرائیلی در ادامه نوشت این طرف ها بر این باورند که از بین بردن شکاف میان دیدگاه های دو طرف این بار ممکن است.

در همین حال، مذاکرات غیرمستقیم بین حماس و اسرائیل درباره جزئیات توافق، امروز، در قاهره و دوحه به صورت همزمان از سر گرفته می شود و احتمال می رود که یکی از هیئت‌های مذاکره‌کننده به قاهره و دیگری به دوحه سفر کند.

انتظار می رود رئیس سیا ظرف چند روز آینده وارد دوحه شود تا نشستی را با رؤسای اطلاعات و از جمله دیوید بارنیا، رئیس موساد برگزار کند.

مذاکرات حداقل تا سه هفته ادامه خواهد داشت. مطمئناً خوش بینی وجود دارد که توافق حاصل شود.

کشورهای میانجی‌گر پاسخ و هماهنگی با طرف‌های ذیربط درخصوص گام‌ها و اقدامات آینده را بررسی خواهند کرد.

 

موانع جدید "اسرائیل" در مسیر مذاکرات آتش بس در غزه

  

روزنامه عبری "هاآرتص" به نقل از یک منبع خارجی ناشناس نوشت که اسرائیل خواسته های جدیدی ارائه کرده است که می تواند مانع آتش بس و و طولانی شدن مذاکرات تبادل اسرا با حماس شود.

این روزنامه به نقل از این منبع نوشت: "حماس موافقت خود را با آخرین موضع "اسرائیل" اعلام کرده بود، اما "اسرائیل" در جلسه روز جمعه گذشته مسائل جدیدی را مطرح کرد".

این روزنامه در نوشته ی خود به نقل از یک منبع آگاه اسرائیلی که نامش فاش نشده است، آورده است "اسرائیل" در مذاکرات "موضع سختی" از خود نشان داده و منابع اسرائیلی تخمین می زنند که مذاکرات حدود سه هفته دیگر به طول انجامد.

وب سایت عبری "واینت" اعلام کرد که هیئتی از "حماس" در بیروت با حسن نصرالله، دبیرکل جنبش مقاومت حزب الله دیدار کرده و "موافقت خود با آتش بس را به وی اطلاع داده است.

از سوی دیگر دیوید بارنیاع، رئیس موساد، پس از انتقال یک پیام _به گفته ی خود او_ "اساسی" به میانجی‌گران از قطر بازگشت ومدعی است که این پیام حاوی آن بوده که حماس باید برای پیشبرد توافق تبادل زندانیان، با دستورالعمل‌های کلی که به آنها محول شده و توسط شورای امنیت و رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن تأیید شده، موافقت کند، و هیچ تغییری در آنها ایجاد نکند.!!!

روزنامه نیویورک تایمز نیز گزارش داد که "بارنیاع" توضیح داده که درخواست حماس برای "تضمین توقف جنگ"، تغییری اساسی در پیشنهادی است که توسط شورای امنیت و رئیس جمهور بایدن ارائه شده است.!!!

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز دیروز شنبه به نقل از یک مقام حماس گفت"این جنبش همچنان خواهان "ضمانت‌های کتبی" از سوی میانجی‌ها مبنی بر پایبندی رژیم اشغالگر صهیونیستی، به مذاکره برای آتش‌بس دائمی پس از اجرایی شدن مرحله اول، است، در حالی که نخست‌وزیر "این رژیم موقت" اصرار دارد که جنگ تا زمان نابودی توان نظامی حماس واز بین بردن تسلط آن بر غزه ونیز بازگرداندن تمامی اسرای اسرائیلی، پایان نیابد.

در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی در بیانیه‌ای که از دفترش منتشر کرده، بر سفر دیوید بارنیاع، رئیس موساد به قطر،که ازمیانجی‌های اصلی مذاکرات توقف جنگ در غزه است،تاکید کرده، اما دفتر وی عنوان کرده است که هنوز "شکاف‌هایی بین دو طرف " وجود دارد و مذاکرات در این هفته ادامه خواهد یافت.

طبق گفته ی یک منبع در تیم مذاکره کننده "اسرائیل" که با رویترز صحبت کرده و خواستار عدم انتشار نام خود شده است، "در حال حاضر فرصت واقعی برای دستیابی به توافق وجود دارد و این نشان دهنده یک تغییر بزرگ در مقایسه با مواضع قبلی "اسرائیل"در جنگ است که زمانی شرایط تعیین شده توسط حماس را غیرقابل قبول می دانست".

از طرفی دیگر یک منبع حماس تصریح کرده است که پیشنهاد جدید شامل ضمانت میانجی‌ گران برای دستیابی به آتش‌بس موقت، ارسال کمک‌ها و خروج نیروهای اسرائیلی تا زمان انجام مذاکرات غیرمستقیم برای اجرای مرحله دوم توافق است.

گفته می شود تلاش‌های دیپلماتیک مداوم بین واشنگتن و قطر برای دستیابی به آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه طی چند روز گذشته تشدید یافته و دولت آمریکا سخت می کوشد تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر به این توافق برسد.

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما