شناسهٔ خبر: 67554749 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اتصال شبکه پرداخت کارتی میر روسیه به شبکه شتاب ایران چه اهمیتی دارد؟ اتصال شبکه پرداخت کارتی میر روسیه به شبکه شتاب ایران چه اهمیتی دارد؟

معاون بین‌المللی بانک مرکزی در رابطه با امضای نخستین قرارداد پیمان پولی دوجانبه به‌منظور تأمین (معاوضه) نقدینگی به پول‌های ملی برای تبادلات تجاری میان ایران و روسیه نکاتی را مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

محسن کریمی معاون بین‌المللی بانک مرکزی در گفت با رادیو اقتصاد گفت: دو سال و نیم گذشته روسای بانک مرکزی ایران و روسیه سند اقدامات مشترکی را با یکدیگر تفاهم کردند که در آن تعداد مهم و قابل ملاحظه‌ای از بانک‌های تجاری دو کشور روابط کارگزاری و پول‌های ملی را برقرار کردند و سیستم پیام رسان بانکی دو کشور به هم متصل شد و شبکه پرداخت کارتی دو کشور هم بهم متصل شد و انشالله از ماه آینده میلادی کارت‌های ایران در شبکه خودپرداز روسیه پردازش خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: اقدام مهم دیگر برای استفاده از روابط کارگزاری دو کشور این بود که بانک‌های مرکزی دو کشور قرارداد پیمان پولی با یکدیگر امضا کردند که به موجب آن معاوضه نقدینگی پول‌های ملی صورت می‌گیرد یعنی تا سرحد توازن تجاری دو کشور بانک مرکزی روسیه، ریال ایران را می‌پذیرد و ما نیز به همین میزان روبل روسیه را در حساب خود در بانک مرکزی روسیه میپذیریم تا در تبادلات تجاری تجار بدون استفاده از دلار کنیم.

او می‌گوید: با انجام این اقدام که انشالله بزودی بعد از این که تالار معاملات توافقی ریال برون مرزی روسیه در مرکز مبادله افتتاح شود بخشنامه‌های مربوطه را به بانک‌های تجاری ابلاغ خواهیم کرد و انشالله تجار خواهند توانست از تمام ابزار‌های بانکی اعم از حواله بانکی، lc و.. در چهارچوب پرداخت‌های ریالی و روبلی بهره‌مند شوند که با این اقدام عملا وارد فاز عملیاتی شدیم.

این‌مقام مسئول گفت: خبر دیگر این که روسای بانک مرکزی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند که نقشه راه گام‌های آتی در سال‌های آینده است و عمدتا متمرکز است در این که تجارب موفق بین ایران و روسیه را در گروه‌ها و نهاد‌های بین‌المللی از جمله بریکس و شانگهای به اشتراک بگذاریم.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

 

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

نظر شما