شناسهٔ خبر: 67554630 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

تعویض پرده کعبه در نخستین روز از سال جدید قمری

پرده کعبه بامداد امروز (یکشنبه) همزمان با نخستین روز از سال جدید قمری تعویض شد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، تیمی متشکل از 159 کارشناس و صنعتگر از مجتمع ملک عبدالعزیز فرآیندی ده مرحله‌ای برای تعویض پرده کعبه انجام دادند.
 
پرده جدید نصب شده 1350 کیلوگرم وزن و 14 متر ارتفاع دارد و دارای چهار ضلع و پرده درب کعبه است.
 
برای نصب این پرده هر ضلع چهار طرف کعبه را به طور جداگانه بالا برده و روی ضلع قدیم پهن می‌شود. این عمل برای هر چهار طرف تکرار می‌شود تا پرده به طور کامل تعویض گردد.
 
برای این پرده از هزار کیلوگرم ابریشم خام، 120 کیلوگرم طلا و 100 کیلوگرم نخ نقره استفاده شده است. تعداد تکه‌های کمربند پوشش کعبه ۱۶ تکه است و هفت تکه نیز زیر این کمربند قرار دارد. همچنین از هشت جرثقیل برای بالا بردن پرده، دوخت چهار گوشه و قرار دادن طرح‌ها روی آن استفاده شده است.
 
پرده کعبه شامل عبارات «یا الرحمن الرحیم»، «الحمد لله رب العالمین»، «يا حی يا قيوم» و «الله اکبر» در پایین کمربند است و چهار نسخه خطی از سوره اخلاص در چهار طرف کعبه نوشته شده است.
 
حدود ۲۰۰ سازنده و مدیر در مجتمع ملک عبدالعزیز برای تهیه پرده کعبه فعالیت کرده‌اند. این مجتمع شامل چند بخش از جمله ماشین رنگرزی، بافت اتوماتیک، دست بافی، چاپ، کمربندزنی، زرگری، خیاطی است و بزرگترین ماشین‌های خیاطی جهان در آن قرار دارد.

https://www.taghribnews.com/images/docs/files/000641/nf00641812-1.mp4
 

نظر شما