شناسهٔ خبر: 67554242 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نفت از ۹۰ دلار فراتر می‌رود؟

زهرا وثوقی

قیمت نفت، سه ماهه سوم را با قدرت شروع کرده است و نفت برنت، جمعه گذشته، در سطح ۸۹ دلار در هر بشکه ایستاد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بخش انرژی در سه ماهه دوم، بدترین عملکرد را در میان بخش‌های مختلف بازار آمریکا داشت و بازدهی منفی ۴.۵ درصد در مقایسه با رشد ۴.۶ درصدی شاخص «اس اند پی ۵۰۰ » ثبت کرد زیرا در چنبره نگرانی‌ها نسبت به دورنمای تقاضا برای نفت قرار گرفت.

بخش انرژی با بازدهی ۸.۶ درصد در مقایسه با رشد ۱۵.۵ درصدی شاخص بازار از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، در رتبه چهارم قرار دارد. خوشبختانه، نفت خام به روند صعودی بازگشته و در اول ژوئیه، تا مرز ۸۶ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه پیش رفت که بالاترین قیمت از ۳۰ آوریل بود و ۱۰ دلار و ۲۴ سنت نسبت به رکورد پایین ثبت شده در سوم ژوئن، بهبود پیدا کرد.

اکنون وال استریت، اعتماد بیشتری به نیروی صعودی قیمت نفت پیدا کرده است. تحلیلگران کالا در بانک استاندارد چارترد بر مبنای عوامل بنیادین، پیش بینی می‌کنند نفت برنت از مرز ۹۰ دلار در بشکه عبور خواهد کرد. استاندارد چارترد پیش بینی کرده است بازارهای نفت جهان، با کمبود عرضه در سه ماهه سوم روبرو می‌شوند که در سه ماهه چهارم هم ادامه خواهد یافت و به کاهش سطح ذخایر نفت منتهی می‌شود.

این بانک خاطرنشان کرده که احساسات بازار در آوریل، بی‌نهایت منفی شد و سفته بازان به فروشنده تبدیل شدند. این احساسات منفی تا حد زیادی تحت تاثیر تقاضای ضعیف برای سوخت حمل و نقل در آمریکا شکل گرفت. اداره اطلاعات انرژی آمریکا تخمین زده بود تقاضای آمریکا برای بنزین در آوریل، بر مبنای سالانه، ۴.۴ درصد کاهش یافته است.

اما استاندارد چارترد اخیرا اثبات کرد که تقاضای آمریکا برای بنزین در آوریل، در پایین‌ترین رکورد ۲ ماهه بوده است نه پایین‌ترین رکورد ۲۰ ساله. در گزارش ماهانه اداره اطلاعات انرژی آمریکا از بازار نفت که در ۲۸ ژوئن منتشر شد، بازبینی‌های بزرگی برای بنزین، دیزل و سوخت جت انجام شد که نشان داد تقاضا برای این سوخت‌ها، بالاتر از برآورد قبلی این آژانس بوده است.

در بخش عرضه هم تولید نفت آوریل در آوریل از ۱۳.۱ میلیون بشکه در روز، به ۱۳.۲۴۸ میلیون بشکه در روز بازبینی شد که افزایش ۷۲ هزار بشکه در روز را نشان داد. این به معنای آن بود که تولید آوریل، ۴۷ هزار بشکه در روز پایین‌تر از رکورد تولید نوامبر سال ۲۰۲۳ بود. بررسی استاندارد چارترد نشان داد که تولید نفت آمریکا در ۵۳ ماه گذشته، تنها ۲۴۸ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده است.

جالب است که بازارهای گاز طبیعی در جهت خلاف نفت خام حرکت کرده‌اند و روند صعودی که در فوریه آغاز کردند، اخیرا معکوس شده است. بهای معاملات گاز طبیعی اروپا، به ۳۲.۷۷ یورو به ازای هر مگاوات ساعت نزول کرده که نزدیک به پایین‌ترین رکورد در ۶ هفته اخیر است در حالی که قیمت گاز هاب هنری، از سه دلار و ۱۳ سنت به ازای هر واحد MMBtu در ژوئن، به ۲.۴۳ دلار در روزهای اخیر، کاهش پیدا کرده است.

ذخایر گاز اتحادیه اروپا در ۳۰ ژوئن، به ۸۹.۹۴ میلیارد متر مکعب رسید که ۰.۴۳ میلیارد متر مکعب بر مبنای سال به سال افزایش داشت و ۱۲.۵۳ میلیارد متر مکعب زیر میانگین پنج ساله بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در این بین، توفان گرمسیری بریل در جنوب شرقی کارائیب، خساراتی به بار آورده است اما بعید به نظر می‌رسد تهدید مستقیمی برای زیرساخت بالادستی و پایین دستی منطقه گلف آمریکا باشد. بریل، نخستین توفان در فصل توفان‌های گرمسیری است که تصور می‌رود فصل فعالی باشد و این موضوع، بازارها را حداقل به مدت ۲ ماه آینده، در اضطراب نگه می‌دارد.

انتهای پیام

نظر شما