شناسهٔ خبر: 67554104 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

داستان‌های کهن ایران را از «گنجه» بیرون می‌کشند

برنامه جدید «گنجه» در رادیو صبا با زبانی ساده و روان به بیان داستان‌های کهن ادبیات فارسی می‌پردازد.  تهیه‌کننده این برنامه رادیویی اعلام کرد: از آنجا که قسمت‌های اولیه این برنامه مقارن با ماه محرم شده است با تاریخ طبری شروع می‌کنیم و در ۱۴ قسمت به روایت واقعه کربلا و شکل‌گیری حماسه روز عاشورا می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

«گنجه» عنوان یکی از برنامه‌های جدید شبکه رادیویی صباست که با هدف آشنایی مخاطبان با داستان‌های کهن ادبیات فارسی راهی آنتن می‌شود. 

انسیه شمس اللهی، تهیه‌کننده این برنامه در گفت‌وگویی با ایسنا درباره داستان‌های کهن فارسی توضیح داد: ادبیات کهن هر کشور، بخش مهمی از حافظه‌ جمعی مردم آن سرزمین است. ادبیات کهن گنجینه‌ای است از تاریخ، فرهنگ، تغییرات زبانی و دیگر مسائلی که در گذر زمان مردم هر جامعه تجربه کرده‌اند. این آثار، پلی‌ است میان نسل‌های جدید و مردمانی که در سالیان دور در همان سرزمین می‌زیسته‌اند. کتاب‌های ارزشمندی در حوزه ادبیات ایران از پیشینیان به یادگار مانده که هر کدام از آنها گنجینه‌ای ارزشمند از علم، ادب، حکمت و سرشار از پندهای کاربردی برای زندگی هستند و آشنایی مخاطبان با این گنجینه ارزشمند یکی از رسالت‌های رسانه است. 

وی خاطرنشان کرد: ادبیات هر ملت، ریشه در فرهنگ و باورهای آن سرزمین دارد و مطالعه داستان‌های کهن، نه تنها از جنبه هنری یا سرگرمی، بلکه از نظر آشنایی با چهارچوب فکری، ارزش‌های اجتماعی و هنجارهای حاکم بر سرزمین‌هایی که داستان‌ها از آن سرچشمه گرفته‌اند، دارای اهمیت است. برنامه جدید «گنجه» با هدف آشنایی مخاطبان با این داستان‌های کهن، به زبان ساده و روان به روایت این داستان‌ها می‌پردازد. 

این تهیه‌کننده همچنین بیان کرد: در این برنامه به سراغ منابع مختلفی چون آثار نظامی گنجوی، منطق الطیر عطار، تذکره الاولیاء، هفت اورنگ جامی و قابوس نامه می‌رویم و از آنجایی که قسمت‌های اولیه این برنامه مقارن با ماه محرم شده است با تاریخ طبری شروع می‌کنیم و در ۱۴ قسمت به روایت واقعه کربلا و شکل‌گیری حماسه روز عاشورا می‌پردازیم.

شمس الهی در پایان درباره اجرای «گنجه» نیز گفت: از آنجا که اجرای این برنامه بر عهده بهنود بهلولی کارگردان و بازیگر تئاتر است، وی تلاش می‌کند با اجرای نمایشی داستان‌ها، برنامه را برای مخاطبان جذاب‌تر و شنیدنی‌تر کند.

به گزارش ایسنا، «گنجه» شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۶ به تهیه‌کنندگی انسیه شمس اللهی و با اجرای بهنود بهلولی از رادیو صبا پخش می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما