شناسهٔ خبر: 67554062 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مجله آمریکایی: توانمندی‌های یمن به آسانی نابود نمی‌شوند

سپیده حسینی

یک مجله آمریکایی در گزارشی نوشت نیروهای مسلح یمن توانمندی‌های بسیاری دارند که نمی‌توان آنها را به آسانی از بین برد و راه‌حل این مساله تنها متوقف کردن جنگ علیه غزه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مجله آمریکایی «The Nation» در گزارشی اخیرا نوشت نیروهای مسلح یمن توانستند نیروی دریایی آمریکا و ساختار جهانی را به چالش بکشند و این نیروها توانمندی‌های پیشرفته‌ای دارند که به آسانی نمی‌توان آنها را از بین برد.

در این گزارش با اشاره به اینکه نیروهای مسلح یمن توانستند تاثیرات بزرگی بر اقتصاد رژیم صهیونیستی و نیز کشتی‌های جنگی آمریکا از جمله ناوهای هواپیمابر آن وارد کنند، تاکید شده است، راه کاهش این تهدید توقف نسل‌کشی در غزه است.

این مجله آمریکایی در ادامه گزارش خود تاکید کرد: نیروی دریایی آمریکا وارد شدیدترین درگیری دریایی از زمان پایان جنگ جهانی دوم شد و این برای اکثر آمریکایی‌ها یک غافلگیری بود، این بار درگیری‌ها نه در اقیانوس اطلس یا اقیانوس آرام بلکه در دریای سرخ و در مقابل یمنی‌هایی است که از فلسطینی‌های ساکن غزه در برابر جنگ فراگیر «اسرائیل» حمایت می‌کنند.

همچنین در این گزارش آمده است: در چند ماه گذشته یمنی‌ها با حملات هوایی مکرر جنگنده‌های آمریکایی مواجه بودند و در مقابل به اشکال مختلفی پاسخ دادند که از جمله آنها حمله به ناو هواپیمابر آمریکا و دیگر کشتی‌های مستقر در سواحلشان و تسلیحات آنها موشک، پهپاد، قایق‌های کوچک مجهز به مواد منفجره و برای اولین بار موشک‌های بالستیک ضد کشتی بوده است.

در ادامه گزارش این مجله آمریکایی آمده است: از نظر تاریخی هیچ موضوعی تعجب‌آورتر از این نمی‌تواند باشد که گروهی از یمنی‌ها با وجود اینکه فقیر، ضعیف و سیاه پوست هستند-ویژگی‌هایی که معمولاً باعث می‌شود مردم از سوی نهادهای آمریکایی دیده نشوند- موفق شدند، ساختار حاکم بر جهان را به چالش بکشند.

این مجله آمریکایی در ادامه گزارش خود تاکید کرد: یمن از توانایی‌های برخوردار است که در حال حاضر حتی با استفاده از سلاح‌های پیشرفته‌ای که نیروی دریایی آمریکا در اختیار دارد، به آسانی نمی‌توان آنها را نابود کرد.

«The Nation» به نقل از «برایان کلارک» پژوهشگر برجسته موسسه «هدسون» و غواص سابق نیروی دریایی آمریکا آورد: این نگرانی وجود دارد که «حوثی‌ها» (انصارالله) با موشک‌های خود در آستانه عبور از پدافند دریایی آمریکا هستند و این مساله احتمال موفقیت آنها در وارد کردن خساراتی گسترده و جدی به ناوشکن آمریکایی و یا حتی ناو هواپیمابر آن را افزایش می‌دهد.

در ادامه این گزارش‌ تاکید شد: حملات هوایی مکرر آمریکا و انگلیس به پایگاه‌های تسلیحاتی ادعایی آنها در صنعا و اطراف آن، تاکنون در متوقف کردن حملات علیه کشتی‌رانی ناکام بودند و حتی پهپادهای آمریکایی بسیار پیشرفته «MQ-Reaper» از زمانی که «حوثی‌ها» تعدادی از این تسلیحات به ارزش ۳۰ میلیون دلار را رهگیری و ساقط کردند، دیگر کنترل بر حریم هوایی خاورمیانه را تضمین نمی‌کنند.

همچنین در گزارش یاد شده آمده است: علاوه بر این، یمن تعداد زیادی از موشک‌های بالستیک را به سمت بندر اسرائیلی «ایلات» واقع در دریای سرخ شلیک کرد که در نتیجه آن این بندر از نوامبر تعطیل شده  در حالی که پیش از این حدود پنج درصد از واردات «اسرائیل» از این بندر منتقل می‌شد و در حال حاضر این تجارت با هزینه‌های بسیار بالاتری از طریق دیگر بنادر در دریای مدیترانه انجام می‌شود و این امر به اقتصاد جنوب آن ضربه بزرگی را وارد کرده است.

کلارک در ادامه گزارش یاد شده با اشاره به اینکه شرایط در دریای سرخ می‌تواند به یکی از خطرناک‌ترین وضعیت‌ها در جهان تبدیل شود، گفت: «هرگونه خسارت بزرگی که نیروهای حوثی هر زمانی در آینده به یک کشتی جنگی آمریکایی وارد کنند، می‌تواند آمریکا را به اقدامات جنگی سوق دهد که احتمالاً خطر درگیری وسیع‌تری را به همراه دارد.»

این پژوهشگر تاکید کرد: شدت این تنش می‌تواند با به کارگیری قدرت بیشتری برای متوقف کردن جنگ فراگیر اسرائیل علیه غزه که به منزله نقض گسترده استانداردها و قوانین بین‌المللی انسانی بوده و تنها به هوشیاری بیشتر «حوثی‌ها» و گروه‌های مشابه آنها منجر می‌شود، کاهش یابد.

او در پایان نیز گفت: در حالی که لازم است برای جلوگیری از کشتار و قحطی جمعی بیشتر در غزه، حمله کنونی اسرائیل متوقف شود، این جنگ باید برای جلوگیری از آغاز جنگ آمریکایی دیگری در خاورمیانه نیز پایان یابد.

انتهای پیام

نظر شما