شناسهٔ خبر: 67553977 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مخالفت رهبران نیجر، مالی و بورکینافاسو با بازگشت به اکوواس

علی مدنی

رهبران نظامی حاکم بر کشورهای نیجر، مالی و بورکینافاسو با بازگشت کشورهای خود به سازمان موسوم به «اکوواس» مخالفت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رهبران شوراهای نظامی حاکم بر کشورهای مالی، نیجر و بورکینافاسو اولین نشست مشترک خود را در شهر نیامی، پایتخت نیجر از زمانی که در ماه ژانویه از سازمان موسوم به «اکوواس» (جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) خارج شدند برگزار کردند.

آنها در حالی در ضمن این نشست با بازگشت خود به اکوواس مخالفت کردند که این سازمان را متهم به کوتاهی کردن در اجرای ماموریت خود متهم کرده و متعهد به تحکیم ائتلاف بین خود تحت عنوان «ائتلاف کشورهای ساحل» شدند؛‌ ائتلافی که سال گذشته میلادی به دنبال وخامت روابط آنها با همسایگانشان ایجاد شد.

ژنرال «عبدالرحمان شیانی»، رهبر شورای نظامی حاکم بر نیجر گفت: «سازمان حدودا ۵۰ ساله اکوواس تبدیل به یک تهدید علیه کشورهای ما شده است.»

او خاطرنشان کرد: «ما به دنبال ایجاد یک ائتلاف کشورهای ساحل هستیم که مبتنی بر مردم باشد نه اکوواس که دستورات و سفارشات دیکته شده به آن توسط قدرت‌های بیگانه با آفریقا را دریافت می‌کند.»

نشست این سه کشور که با یکدیگر هم‌مرز هستند یک روز قبل از برگزاری اجلاس سازمان اکوواس در نیجریه برگزار شد.

تحلیلگران می‌گویند برگزاری این ۲ نشست شکاف عمیق میان کشورهای حوزه غرب آفریقا را برجسته می‌سازد؛ سازمان اکوواس قبل از آنکه سه کشور مذکور تصمیم به لغو عضویتشان در آن بگیرند منطقه غرب آفریقا را با ۱۵ کشور عضو نمایندگی می‌کرد.

«کریم مانوئل»، یک تحلیلگر حوزه آفریقا و غرب آسیا در موسسه «اکونومیست اینتلیجنس یونیت» گفت: «هر چند اکوواس تلاش زیادی برای حفظ اتحاد در داخل خود کرد اما با تداوم روند افزایش تنش‌ها پیش‌بینی می‌شود که ائتلاف بین این سه کشوری که توسط شوراهای نظامی حاصل از کودتاها رهبری می‌شوند به احتمال زیاد از اکوواس مجزا باقی خواهد ماند.»

مانوئل خاطرنشان کرد: «با این وجود تلاش‌هایی برای میانجگری بین آنها وجود داشته که احتمالا ادامه خواهند یافت. تلاش‌هایی که به طور خاص توسط سنگال رهبری می‌شوند هر چند قرار نیست به همین زودی‌ها ثمر بدهند.»

ائتلاف کشورهای ساحل ماه سپتامبر گذشته تشکیل شد. شوراهای نظامی متعلق به اعضای این ائتلاف از آن به عنوان ابزاری برای جستجوی شراکت‌های جدید با کشورهایی همچون روسیه و تقویت استقلال خود از فرانسه، حاکم استعمارگر سابق آفریقا و کشوری که متهم به مداخله در اکوواس شده، یاد می‌کنند.

«ابراهیم ترائوره»، رهبر بورکینافاسو در جریان نشست نیامی بر این نگرانی‌ها تاکید و کشورهای خارجی را متهم به استثمار آفریقا کرد.

ترائوره بیان کرد: «غربی‌ها فکر می‌کنند ما به آنها تعلق داریم و ثروت ما هم به آنها تعلق دارد. آنها فکر می‌کنند مسئول این هستند که همیشه به ما بگویند چه چیزی برای کشورهای ما خوب است. این دوران دیگر برای همیشه تمام شده است؛ منابع ما برای خود ما و مردم ما باقی خواهند ماند.»

«آسیمی گویتا»، رهبر نظامی کشور مالی نیز در این نشست گفت: «حمله به یکی از ما به مثابه حمله به کل اعضای دیگر خواهد بود.»

در حالی که گویتا به عنوان رهبر جدید این ائتلاف انتخاب شد، سه کشور یک پیمان را امضا کرده و به موجب آن متعهد به ایجاد یک پارلمان منطقه‌ای و یک بانک مشابه با آنچه که در اکوواس وجود دارد شدند. آنها همچنین متعهد به استفاده از منابع نظامی خود برای مبارزه با ناامنی در کشورهایشان شدند.

«عمر عالیو تورای»، رئیس کمیسیون اکوواس در نشست وزیران اعضای این سازمان در روز پنجشنبه گفت هیچ «سیگنال درستی» درباره احتمال بازگشت این سه کشور به این سازمان دریافت نکرده است. این اتفاق به رغم این مساله است که اکوواس تحریم‌هایی را که علیه این سه کشور در ارتباط با کودتا در آن‌ها اعمال کرده بود، برداشته است.

انتهای پیام

نظر شما