شناسهٔ خبر: 67553917 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

وحدت بین دیپلماسی و میدان در سیاست منطقه‌ای نمایان شد

دهقانی فیروزآبادی گفت: شهید امیرعبداللهیان توانست بین دیپلماسی و میدان وحدت ایجاد کند که امروز تجلی آن در سیاست منطقه‌ای نمایان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، «سیدجلال دهقانی فیروزآبادی» عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم دیپلمات دانشور (منظومه فکری و دستاورد‌های علمی وزیر شهید حسین امیرعبداللهیان) که صبح امروز (یکشنبه) در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌الملل امور خارجه برگزار شد، با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم شاهد شکل‌گیری یک وفاق ملی در حوزه سیاست همسایگی بودیم، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای نیاز به تعامل و افزایش تعامل با دیگر کشور‌های منطقه‌ای داشت که این امر در دوره شهید امیرعبداللهیان به ثمر نشست. 

فیروزآبادی با بیان اینکه کاهش حضور نظامیان آمریکا در منطقه و نشان دادن ناکارآمدی نظم برون‌زاد از جمله دستاورد‌های وزارت امور خارجه دولت سیزدهم بود، گفت: در این دوره همه کشور‌ها به این نتیجه رسیدند نظم منطقه نیازمند همکاری بین کشور‌ها دارد. 

این عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه باورمندی به سیاست همسایگی در دوره شهید امیر عبداللهیان ایجاد شد، خاطرنشان کرد: روابط حسنه و مستحکم با همسایگان بر مبنای حسن همجواری، همکاری پایدار با همسایگان بر پایه‌ای منافع مشترک و احترام متقابل، همگرایی اقتصادی با همسایگان، تنش زادیی و هم زیستی مسالمت آمیز با همسایگان از دیگر دستاورد‌های شهید امیرعبداللهیان بوده است. 

وی با تاکید بر نقش شهید امیرعبداللهیان در پیشبرد سیاست‌ها گفت: باورمندی شهید امیرعبداللهیان به اهمیت و ضرورت سیاست همسایگی، شخصیت، دانش و تجارب منطقه‌ای، شناخت دقیق منطقه‌ای و مورد وثوق و اعتماد در ساختار داخلی از مواردی بود که باعث شد امیرعبداللهیان در سیاست خارجی و همسایگی موفق باشد. 

دهقانی فیروزآبادی اظهار داشت: اگر شهید امیرعبداللهیان سکاندار وزارت امور خارجه نبود در ارتباط و توسعه روابط با همسایگان دچار مشکل می‌شدیم. 

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: اجماع سازی در داخل کشور برای اجرای سیاست همسایگی بسیار مهم بود که که شهید امیرعبداللهیان توانست به خوبی این موضوع را ایجاد کند؛ همچنین این شهید بزرگوار توانست وحدت بین دیپلماسی و میدان ایجاد کند که تجلی آن در سیاست منطقه‌ای نمایان شد. 

انتهای پیام/241

نظر شما