شناسهٔ خبر: 67553774 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیش از ۳۷ هزار سفیر سلامت خانوار در دزفول وجود دارد

دزفول - ایرنا -  رییس مرکز بهداشت دزفول گفت: بیش از ۳۷ هزار نفر از شهروندان دزفولی با شرکت در برنامه ملی خودمراقبتی به عنوان سفیر سلامت ثبت نام کردند.

صاحب‌خبر -

محمدعلی شفیعی نیا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اجرای برنامه ملی خودمراقبتی در دزفول بیان کرد: طرح ملی خودمراقبتی از جمله برنامه‌های تحول نظام سلامت است که با هدف ترویج فرهنگ خودمراقبتی و رویکرد کاهش عوامل بیماری در این شهرستان در حال اجرا است.

وی جذب و آموزش سفیران سلامت را یکی از راهکارهای اساسی در گسترش سواد سلامت دانست و ادامه داد: جذب سفیران سلامت از هر خانواده و همچنین آموزش و توانمندسازی آنها در برابر ابتلا به بیماری‌ها به عنوان یکی از ارکان مهم برنامه ملی خودمراقبتی در دستور کار است.

گسترش بیماری‌های غیرواگیر یکی از چالش‌های سلامت در دنیای امروز است

رییس مرکز بهداشت دزفول با بیان اینکه تغییر سبک زندگی در دنیای امروز موجب آسیب پذیری مردم در برابر بیماری‌ها شده است، گفت: فعالیت بدنی منظم، رژیم غذایی مناسب، دوری از دخانیات، مدیریت استرس و همچنین حذف عادات غلط غذایی از جمله رفتارهای خودمراقبتی است که با توجه و اجرای آنها می‌توان احتمال ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر را کاهش داد.

وی گسترش بیماری‌های غیرواگیر را یکی از چالش‌های سلامت در دنیای امروز دانست و افزود: خودمراقبتی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، فشارخون بالا و سرطان‌ها دارد.

شفیعی نیا اضافه کرد: می‌توان با افزایش آگاهی‌های عمومی نسبت به مسایل بهداشتی و خودمراقبتی گام بلندی در راستای پیشگیری از ابتلا به بیماری و تحقق جامعه سالم برداشت.

هر خانوار یک سفیر سلامت

رییس مرکز بهداشت دزفول اظهارکرد: پس از جذب افراد به عنوان سفیر سلامت، دوره‌های آموزشی به صورت رایگان توسط تیم سلامت (پزشک، مراقب سلامت، بهورز، ماما، کارشناس سلامت روان، کارشناس تغذیه و سایر کارشناسان بهداشتی) ارائه و این آموزش‌ها از طریق این سفیران به خانوارها انتقال داده می‌شود.

به گزارش ایرنا، یک نفر از اعضای هر خانوار در برنامه ملی خودمراقبتی به عنوان سفیر سلامت جذب می‌شود که این فرد مسوولیت انتقال مفاهیم آموزشی را به اعضای خانواده خود بر عهده دارد.

شهروندان می‌توانند به منظور ثبت نام به عنوان سفیر یا رابط سلامت و همچنین دریافت آموزش‌ها و مراقبت‌های بهداشتی رایگان به نزدیک ترین محل سکونت خود مراجعه کنند.

به منظور ایجاد حساسیت در جامعه و توجه به سلامتی از چهارم تیر تا سوم مرداد سال جاری به عنوان ماه خودمراقبتی تعریف شده است.

برنامه های متنوعی از جمله برپایی ایستگاه‌های سلامت، مشاوره و اجرای دوره‌های آموزشی و انتشار رسانه‌های آموزشی در دزفول برنامه ریزی شده است.

نظر شما