شناسهٔ خبر: 67553643 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

این گزارش در حال تکمیل است

ادامه واکنش‌ها و پیام‌ها به انتخاب نهمین رئیس‌جمهور

مژگان رساپور

پیروزی مسعود پزشکیان با اکثریت آرا به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران، واکنش‌های گسترده داخلی و بین المللی را در پی داشت که در این گزارش می‌توانید مرور کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ‌ انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری - به دلیل شهادت آیت‌الله رئیسی در سومین سال ریاست جمهوری در سانحه بالگرد در حین خدمت - در تاریخ هشتم تیر ۱۴۰۳ برگزار شد و رقابت مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم کشیده شد.

در نهایت پس از شمارش آرای انتخابات ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در تمامی شعب اخذ رأی در داخل و خارج کشور، مسعود پزشکیان با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای، به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

مسعود پزشکیان در اولین بیانیه خود به عنوان رئیس جمهور منتخب پس از پیروزی در انتخابات خطاب به ملت ایران نوشت:‌ پیروزی‌تان مبارک باد؛ کار را تمام کردیــد و گامــی بلنــد در مرحلــه دوم انتخابــات برداشـتید. فرصتــی بــرای ایــران آفریدیــد و امیــد و نشــاط را بــه فضــای نارضایتــی و آزردگــی و دلمردگــی جامعــه بازگرداندیــد. سپاسـگزار همـه شـما در خلـق این امید و این رای معنادار به تحول و اصــلاح هســتم. همــه شــمایی کــه بــه راه و رویکــرد مــن یــا نامــزد رقیــب رای دادیــد یــا در ایــن انتخابــات نیامدیــد، بــرای مــن برابریــد.

ادامه واکنش‌ها و پیام‌ها به انتخاب نهمین رئیس‌جمهور

* در این دیدار سعید جلیلی با حضور در دفتر مسعود پزشکیان با رئیس جمهور منتخب دیدار و گفتگو کرد و با تبریک مجدد انتخاب حسین پزشکیان، دیدگاه‌های خود را درباره مهمترین مسائل کشور و راهکارهای رفع آنها را تبیین کرد.  

رئیس‌جمهور منتخب نیز در این دیدار ضمن آنکه برای دریافت دیدگاه‌ها و پیشنهادات جلیلی اعلام آمادگی کرد،  افزود: داشتن برنامه تنها شرط موفقیت در امور نیست، بلکه به کار گرفتن افراد متخصص، اهل دانش و معتقد به کار و فعالیت ضامن اجرای برنامه‌هاست.  

ادامه واکنش‌ها و پیام‌ها به انتخاب نهمین رئیس‌جمهور

* علی لاریجانی در پیام تبریک خود خطاب به رئیس‌جمهور منتخب تصریح کرد: حقیر از سال‌ها پیش در مجلس شورای اسلامی آگاه از صداقت و روحیۀ عدالت‌گرایی جنابعالی بودم.  اعتماد ملت بزرگوار ایران به جنابعالی در این مسئولیت مهم فرصتی استثنایی برای شما جهت خدمت به آنان فراهم نمود.

* علی اکبر احمدیان پیام دبیر شورای عالی امنیّت ملّی ضمن تبریک به مسعود پزشکیان، تاکید کرد: این گزینش ملّت مجاهد و مردم پر افتخار و شهید پرور ایران اسلامی که در یک مشارکت شکوهمند قریب به پنجاه درصدی حاصل آمد، توطئه های دشمنان امنیّت ملّی ایران را خنثی و سرمایه ای گرانبها برای تعقیب اهداف و منافع کشور، رفع مشکلات مردم و تحقق آرمان های اصیل انقلاب اسلامی فراهم آورد.

*‌حجت الاسلام والمسلمین پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور در پیامی انتخاب  پزشکیان را به عنوان رئیس جمهور ایران اسلامی با جلب اکثریت آراء مردم تبریک گفت و افزود: اکنون که ملت بزرگ و  با بصیرت ایران اسلامی علیرغم تبلیغات همه جانبه دشمن در جهت کاهش‌ مشارکت ایشان در انتخابات، با حضور پرشور خود در  انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران حماسه ای دیگر را رقم زده و دشمنان قسم خورده این نظام را در القای جدایی مردم از حاکمیت بیش از پیش مأیوس و درمانده نمودند.

* اصغر جهانگیر سخنگو و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در پیامی با تبریک پیروزی پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این انتخابات سی میلیونی و پرشور، موجی از امید برای پیشرفت و آینده ای روشن و افتخار آمیز را دربرابر ملت همیشه سرافراز ایران قرارداد و امید می رود که تحقق آن با دستان با کفایت جنابعالی میسور شود.

ادامه واکنش‌ها و پیام‌ها به انتخاب نهمین رئیس‌جمهور

* حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری با حضور در دفتر رئیس جمهور منتخب، برگزیده شدن مسعود پزشکیان از سوی مردم ایران را به وی تبریک گفت.

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی در این دیدار برخی پیشنهادات و تجارب کاری خود را به رئیس جمهور منتخب ارائه کردف پزشکیان نیز با قدردانی از نظرات و دیدگاه‌های حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق‌نوری، بر آمادگی خود جهت دریافت و بهره‌مندی از این دیدگاه‌ها در طول دوران مسئولیت ریاست جمهوری تاکید کرد.

محمدجواد ظریف با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: پس از یک کارزار نفس‌گیر انتخاباتی، مردم ایران نظر خود را بیان کردند.  ایران با رئیس‌جمهور منتخب پزشکیان، برای مقابله با چالش‌ها، تقویت روابط خود با همسایگان و بازیابی نقش خود در نظم جهانی نوظهور، متحدتر، مصصم‌تر و آماده‌تر است.  جهان باید با احترام متقابل، شرایط برابر و به رسمیت شناختن نقش ایران در جهان، به ما گوش فرا دهد و با ما وارد تعامل شود.

* علی‌اکبر صالحی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی به دولت منتخب پیشنهاد کرد که در حوزه سیاست خارجی راه شهید امیرعبداللهیان را ادامه دهد.

* سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پیامی با تبریک به منتخب مردم اعلام کرد این شورا آمادگی دارد که تمامی توان کارشناسی و تخصصی خود را در اختیار دولت رئیس‌جمهور منتخب قرار دهد.

* محمدرضا تابش در پیامی با تبریک به مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران تصریح کرد که از خداوند مسئلت دارم تا شانه های وی را برای تحمل بار سنگین این مسئولیت خطیر و عمل به وعده های مورد انتظار مردم بیش از پیش استوار گرداند.

* دریابان علی شمخانی مشاورسیاسی مقام معظم رهبری در پیام تبریک خود به پزشکیان خاطرنشان کرد: در این انتخابات بار دیگر ثابت شد که گفتمان مردم سالاری دینی مبتنی بر آموزه ارزشمند و تاریخی معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) که فرمود "میزان رای ملت است" سیاست تغییر ناپذیری است که از دل شعار استقلال، آزادی جمهوری اسلامی سر برآورده است.

* سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی با تبریک پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوریف گفت: چونان گذشته آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری و تعامل با دولت چهاردهم اعلام میداریم و امیدوارم با تقویت بیش از پیش بنیه دفاعی نیروهای مسلح، جهش بلندی در تثبیت اقتدار، قدرت بازدارندگی، امنیت و دفاع از آرمان‌های مقدس جمهوری اسلامی و سرزمین مقدسمان برداشته شود.

* امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش هم آمادگی ارتش جمهوری اسلامی ایران را در تعامل با مسعود پزشکیان و دولت محترم آتی و استفاده از ظرفیت‌های متعدد و ارزشمند ارتش محبوب و مردمی در مسیر موفقیت رییس محترم و منتخب جمهور اعلام کردو افزود:  امید و اطمینان داریم منطبق بر اصول اجتناب ناپذیر قوی شدن و قوی ماندن، همچون سال‌های پیش در  بازدارندگی دشمنان از هرگونه تعرض به استقلال، تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی موفق خواهیم بود.

* همچنین سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی  وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پیام تبریک خود به پزشکیان، آمادگی دانشمندان و آحاد خدمت‌گزاران عرصه دفاعی و علم و فناوری در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را در همکاری همه جانبه و حراست از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

* پیام های تبریک نمایندگان مجلس دوازدهم شورای اسلامی به «مسعود پزشکیان» رئیس‌ جمهور منتخب را نیز می توانید در این گزارش مرور کنید.

احزاب و تشکل ها هم با صدور پیام ها و بیانیه های جداگانه پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری تبریک گفتند که می توانید در ادامه بخوانید.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از حماسه عظیم مشارکت مردم ایران در مرحله دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری تقدیر و به رئیس جمهور منتخب توصیه کرد: رئیس جمهور منتخب با گزینش همکارانی کاملا معتقد به مبانی انقلاب و کارآمد و با ادامه دادن راه شهید جمهور، این لبیک مردم شریف را به شایستگی ارج نهاده و فرصت خدمتگزاری به ملت را مغتنم شمارد ‌و از هیچ کوششی جهت رفع مشکلات مردم و اعتلای ایران اسلامی کوتاهی ننماید.

ادامه واکنش‌ها و پیام‌ها به انتخاب نهمین رئیس‌جمهور

حزب جمهوریت ایران اسلامی در پی موفقیت مسعود پزشکیان در جلب آراء عمومی درچهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در پیامی نوشت: اعضای حزب جمهوریت ایران اسلامی هم‌چنان‌که در ایام انتخابات جهت حصول این دستاورد بزرگ در سراسر کشور فعال و تلاش‌گر بوده‌اند، بی‌تردید و با افتخار برای انجام کارهای بزرگ و خدمت‌رسانی به ملتی شایسته تا رسیدن به نتیجه نهایی و به حکم وظیفه کمر همت بسته در کنار شما خواهند ماند. برای توفیقات روزافزون شما و همراهان بااخلاص دعا می‌کنیم.

* شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی (شریان) در بیانیه‌ای تاکید کرد که منتخب انتخابات می‌تواند به هر شکل که تمایل دارد، از کمک‌ها و مشورت‌ها و ظرفیت شریان بهره‌مند شود.

ادامه واکنش‌ها و پیام‌ها به انتخاب نهمین رئیس‌جمهور

*‌ جامعه روحانیت مبارز در پیامی انتخاب مسعود پزشکیان را به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب تبریک گفت و تاکید کرد: اکنون شایسته است با اتمام رقابت ها، رفتارهای رقابتی انتخابات به رفتارهای رفاقتی تبدیل شوند و با حفظ برادری و وحدت کلمه به آبادانی مادی و معنوی کشور پرداخته شود و همه قوا و انرژی نخبگان سیاسی و نامزدهای انتخاباتی و طرفداران و هواداران ایشان به ساختن ایران قوی و اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی مصروف گردد.

پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری واکنش‌های خارجی و بین المللی را نیز در پی داشت که در ادامه می توانید مرور کنید.

وزارت خارجه آمریکا مدعی شد انتخابات در ایران «آزاد و عادلانه» نبوده و «شمار قابل توجهی از ایرانیان تصمیم گرفتند اصلا در آن شرکت نکنند.  

این ادعا در حالی است که درصد مشارکت در دور دوم انتخابات با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به دور اول همراه بوده است.  

واشنگتن همچنین با اتهام‌زنی به ایران، گفته انتظار ندارد این انتخابات به «تغییر بنیادین در مسیر ایران و یا احترام بیشتر برای حقوق‌بشر برای شهروندان خود» منجر شود. با این‌حال تاکید کرده که دیپلماسی را «زمانی‌که اهداف آمریکایی را پیش ببرد»، دنبال خواهد کرد.  

ادامه واکنش‌ها و پیام‌ها به انتخاب نهمین رئیس‌جمهور

* یون سوک یول رییس‌جمهور کره جنوبی در پیامی به مسعود پزشکیان پیروزی وی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت و افزود: امیدوارم با راهبری جنابعالی، دولت جدید، ایران را به سمت صلح و توفیق سوق دهد و همچنین روابط دوستانه با جمهوری کره نیز بیش از پیش تقویت گردد.

* قربانقلی بردی محمدوف رهبر ملی مردم ترکمنستان به پزشکیان تبریک گفته و نسبت به توسعه بیش از پیش روابط دو کشور اظهار اطمینان کرد.

ادامه واکنش‌ها و پیام‌ها به انتخاب نهمین رئیس‌جمهور

* نبیلا ماسرالی سخنگوی سرویس خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس به رئیس‌جمهور منتخب ایران تبریک گفت و نوشت: ما آماده تعامل با دولت جدید ایران در راستای سیاست تعامل حیاتی اتحادیه اروپا هستیم.

*مهدی المشاط رییس شورای عالی سیاسی یمن در پیام تبریک خود به  رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران نوشت: موفقیت در  انتخابات ریاست جمهوری را که در فضایی امن و سالم برگزار شد به مردم و رهبری جمهوری اسلامی ایران تبریک می گویم.

* وزارت خارجه حکومت سرپرستی افغانستان (طالبان) با صدور بیاینه ای ضمن تبریک به پزشکیان  ابراز امیدواری کرد با روی کار آمدن حکومت جدید روابط میان2  کشور همسایه و مسلمان در زمینه‌های گوناگون بیشتر تقویت و گسترش یابد.

* قاسم توکایف رئیس جمهور قزاقستان با تبریک به مسعود پزشکیان، پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری را جلوه‌ آشکاری از حمایت مردم ایران از برنامه‌های سیاسی وی توصیف کرد که به دنبال سرافرازی کشور است و برای افزایش همکاری‌ها با ایران در دولت پزشکیان اعلام آمادگی کرد.

*‌ رئیس‌جمهور نیکاراگوئه و معاونش در پیامی خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب و مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران منتشر کردند و برگزاری انتخابات در ایران را تبریک گفتند و بر اتحاد میان ۲ کشور تاکید کردند.

*‌ معاون وزیر امورخارجه ایتالیا با انتشار بیانیه‌ای گفت: من صمیمانه‌ترین تبریکات خود را به مردم و دولت ایران به مناسبت انتخاب رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران ابراز می‌کنم به این امید که بتوانیم در راستای دستیابی به صلح و ثبات، به‌ویژه در خلیج عدن و به‌طور کلی در خاورمیانه تلاش کنیم.

*‌ رئیس‌جمهور ارمنستان با تبریک به مسعود پزشکیان برای پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، بر اهمیت تقویت و تعمیق پیوسته روابط دوستانه دیرنه با ایران برای ایروان تاکید کرد.

ادامه دارد...

نظر شما