شناسهٔ خبر: 67553497 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اوقات فراغت دانش آموزان مجالی برای تعالی مهارت های زندگی

خرم‌آباد - ایرنا - اوقات فراغت دانش آموزان پس از ۹ ماه تلاش و تکاپو برای علم اندوزی در مدارس می تواند مجالی برای تقویت و تکمیل مهارت های زندگی به دور از آسیب ها و بطالت باشد که این مهم تنها در سایه برنامه ریزی و تعامل والدین و دستگاه های مربوطه محقق می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا اوقات فراغت بهترین فرصت برای کشف و شکوفایی استعدادهای نسل آینده و مهارت آموزی آنان در ساحت های مختلف برای تعالی ابعاد شخصیتی نوگلان باغ زندگی است که در صورت نبود برنامه ریزی دقیق، علمی و متناسب با علاقه دانش آموزان این فرصت طلایی به تهدیدی جدی برای بروز آسیب های اجتماعی و هدر رفت انرژی و استعداد آنان تبدیل خواهد شد.

بر اساس نظرات متخصصان علوم تربیتی، دوره های اوقات فراغت در صورت برنامه ریزی دقیق منجر به شادابی، استعدادیابی و تقویت هویت ایرانی اسلامی می شود که این موضوع از مهمترین اهداف اوقات فراغت تابستانه برای دانش آموزان به شمار می رود در حالیکه متاسفانه این مهم در سایه بی توجهی و موازی کاری های دستگاه های مرتبط مغفول می ماند.

موضوع چگونگی گذراندن اوقات فراغت به ویژه در ایام تابستان همواره از دغدغه های جدی والدین و مسوولان به شمار می رود که نیازمند برنامه ریزی دقیق همراه با کارشناسی به منظور پربار نمودن این ایام برای دانش آموزان است تا از تکاپوی یکسال آموزش های مدارس و امتحانات فارغ شوند.

اکنون که زمانه در پیچ و تاب تحولات دنیا با دوران والدین، بسیار متفاوت شده است و فرصت ها و تهدیدهای متفاوتی در محیط پیرامون فرزندان ما خودنمایی می کنند اوقات فراغت یکی از دغدغه های جدی والدین محسوب می شود تا چگونه علاوه بر رقم زدن زمانی بانشاط، موضوع پربار نمودن این ایام نیز مود توجه و برنامه ریزی قرار گیرد.

در گذشته والدین با پایان فصل امتحانات فرزندان خود را برای حرفه آموزی و کسب درآمد راهی بازار، صنوف و مراکز مهارتی می کردند که این موضوع بیشتر برای فرزندان پسر مود توجه بود و دختران در منزل کنار مادر مشغول مهارت های پخت و پز و خانه داری می شدند و یا به مهارت های خیاطی، بافندگی و هنری می پرداختند اما اکنون با تغییرات زمانه و توجهات بسیار بیشتر به فرزندان که در مواردی باید بعنوان فرزند سالاری از این موضوع یاد کرد اوقات فراغت برای نسل جدید با معانی و مفاهیمی نوین شناخته می شود.

از طرفی دسترسی فرزندان به فضای مجازی و فرصت و تهدیدهای این دنیای بی انتها نیز خود به بزرگترین دغدغه و معضل خانواده ها تبدیل شده است و بسیاری از والدین از غول فضای مجازی به کارگاه ها و کلاس های تابستانه اوقات فراغت پناه برده اند که حضور فرزندان در کلاس های اوقات فراغت نیز باید متناسب با علاقه مندی و نیاز آنان برنامه ریزی شود تا در پایان تابستان خستگی مضاعفی برای کودکان و نوجوانان نباشد.

آنچه که بدیهی به نظر می رسد مهمترین اهداف این برنامه ریزی ها در سایه اوقاتی خوش و مفرح، همان اصل مهم تعلیم و تربیت است که بی توجهی به این مهم، دور از رسالت اصلی آموزش و پرورش است، توجه به لزوم تعالی و غنا بخشیدن به اوقات فراغت دانش آموزان، نیازمند در نظر گرفتن ابعاد مختلفی است تا بتوان آموزش های مورد نیاز و علاقه کودکان و نوجوانان را در اختیار آنان گذاشت.

ضرورت این توجه زمانی بیش از پیش آشکار می شود که تهدیدهای فضای مجازی را به خوبی شناسایی کنیم و با برنامه ریزی مناسب راه را بر خطرات و تهدیدهای فضای دولبه مجازی بست.

به همین دلیل سایر نهادهای فرهنگی در کنار آموزش و پرورش، جهت تحقق این هدف مهم گام بر می دارند و کلاس های آموزشی و مهارتی متفاوتی در این راستا برگزار می کنند تا دانش آموزان به فراخور علایق و استعدادهای خود علاوه بر سپری نمودن ایامی خوش به کسب مهارت و آموزش های مختلف بپردازند.

توسعه و تعالی مهارت های زندگی از مهمترین اهداف والدین و دستگاه های فرهنگی تربیتی است که این مهم نیازمند برنامه ریزی های دقیق و علمی است که متاسفانه آنگونه که باید با توجه به آسیب های پیش روی کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار نگرفته و به ویژه در زمان اوقات فراغت به یکی از مطالبات و دغدغه مندی های خانواده ها تبدیل شده است.

اوقات فراغت دانش آموزان مجالی برای تعالی مهارت های زندگی

۶۰۰ پایگاه اوقات فراغت در آموزش و پرورش لرستان راه اندازی شد

معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش لرستان گفت: ۶۰۰ پایگاه در راستای غنی سازی اوقات فراغت تابستانه و ارتقای سطح مهارت های دانش آموزان استان راه اندازی شد.

امین رسولی بیان کرد:پایگاه های تابستانه در مدارس، مساجد، کانون ها، اردوگاه ها، مراکز دارالقرآن و مشاوره استان به منظور غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان راه اندازی شده است.

وی اظهار داشت: این پایگاه ها با ظرفیت ۱۵۰ هزار نفر فعال شده است و تا پایان شهریور ماه در سطح استان فعالیت دارند و علاقه مندان می توانند برای ثبت نام غیر حضوری در کلاس‌های اوقات فراغت تابستانه به آدرس https://my.medu.ir/مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ رشته مهارتی، ورزشی، علمی، قرآنی، فرهنگی و هنری در این پایگاه ها با حضور اساتید توانمند آموزش داده می شود ادامه داد: برخی کلاس های این کارگاه ها آغاز شده است اما ثبت نام همچنان ادامه دارد.

اوقات فراغت دانش آموزان مجالی برای تعالی مهارت های زندگی

۲۰۰ مسجد در لرستان میزبان طرح اوقات فراغت است

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد لرستان گفت:۵۰۰ کانون فرهنگی عمومی و ۳۸ کانون فرهنگی هنری تخصصی خواهران در استان فعالیت دارند و ۲۰۰ مسجد با هدف شناسایی و پرورش استعداد، میزبان طرح اوقات فراغت است.

محمد چگنی نژاد اظهار داشت: کانون های فرهنگی هنری مساجد در مناطق شهری، روستایی و عشایری استان لرستان با رویکرد محله محوری و تحت نظر ائمه جماعت مساجد فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰۰ پایگاه اوقات فراغت در کانون های فرهنگی هنری شهری و روستایی استان راه اندازی شده بود، افزود: طی سال گذشته بالغ بر ۶۲۰ کلاس آموزشی فرهنگی، هنری و ورزشی در سطح مساجد لرستان و در قالب طرح اوقات فراغت برگزار شده است.

چگنی نژاد ادامه داد: امسال با مشارکت مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد طرح اوقات فراغت با عنوان «مسجد، کانون نشاط» در حدود ۲۰۰ کانون فرهنگی هنری مسجد استان در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه طرح اوقات فراغت کانون های فرهنگی هنری مساجد از اول تیر تا ۱۵ شهریور ماه اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: این طرح شامل ۶ سرفصل قرآن و عترت، علمی و فرهنگی و تربیتی، هنری و ادبی، مهارت و کارآفرینی، ورزشی و تفریحی و اجتماعی، رسانه و فناوری می باشد.

چگنی نژاد ادامه داد: شناسایی و پرورش استعدادها، جذب کودکان و نوجوانان به مساجد، تربیت صحیح و آگاهی بخشی و بصیرت افزایی از مهم ترین رویکردهای طرح غنی سازی اوقات فراغت است.

وی با اشاره به تربیت محور بودن طرح غنی سازی اوقات فراغت کانون های مساجد، افزود: مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به رویکرد تربیت‌محور در همه برنامه‌های تابستانی کانون‌های مساجد توجه داشته باشند.

چگنی نژاد با اشاره به اینکه جذابیت و نشاط از دیگر رویکردهایی این طرح است، بیان کرد: برگزاری دوره های آموزشی هنری شامل سرود و تئاتر در سراسر استان، برگزاری دوره های آموزشی قرآنی و دینی به صورت ویژه در طرح اوقات فراغت و برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی مورد تاکید قرار دارد.

مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد لرستان در ادامه بر ثبت گزارش برنامه‌های اوقات فراغت در سامانه «بچه‌های مسجد» توسط مدیران کانون های مساجد تاکید کرد و افزود: یاد آوری می شود بیمه اعضای کانون در برنامه‌ها و به ویژه اردوها از طریق این سامانه به صورت رایگان تاکید کرد.

آغاز کارگاه‌های تابستانه در مراکز کانون پرورش فکری لرستان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان گفت: کارگاه های تابستانی اوقات فراغت در ۲۰ مرکز ثابت این اداره کل فعال و فعالیت‌های تابستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار « تابستانتو بساز» به صورت رسمی آغاز شده است.

رضا داوری اظهار داشت: مراکز کانون پرورش فکری، تابستان امسال برنامه های مختلفی در قالب بسته‌های ویژه متشکل از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی، کارگاه و کلاس، برگزاری رویدادهای مناسبتی، طراحی و اجرای مسابقه، جشنواره و مهرواره و اردوهای فرهنگی و تربیتی دارند.

وی عنوان کرد: در این راستا فعالیت‌های ۶۰گانه و برنامه هایی از جمله توسعه و ترویج کتابخوانی، توجه به طرح کانون مدرسه، توسعه و ترویج علم و فناوری، ترویج زبان و ادبیات فارسی، قصه‌گویی، برنامه‌ریزی برای محرم و اربعین حسینی، فعالیت‌های علمی و نجوم، ترویج پژوهش و اقدام‌پژوهی، راه‌اندازی آموزش خبرنگاری و روزنامه‌نگاری، دوره تندخوانی و پخش فیلم های تولید کانون از سوی مراکز فرهنگی هنری ارائه می شود.

داوری به ارتباط با خانواده‌ها و والدین، برگزاری انواع کارگاه‌های مشاوره، استفاده ازحلقه‌های میانی و گروه‌های جهادی و مردم نهاد در برنامه‌های امسال اشاره کرد و اظهار داشت: در اجرای فعالیت های مراکز از کمک اعضای نوجوان و پیشکسوت نیز استفاده می شود.

به گفته وی مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان، کارگاه های اوقات فراغت را در قالب برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی آغاز کرده اند.

نظر شما