شناسهٔ خبر: 67553480 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

ظرفیت نیروگاه کوچک‌ مقیاس تهران به ۳۰۰ مگاوات افزایش پیدا می... -

اقتصاد ایران: مجری طرح تولید پراکنده برق منطقه‌ای تهران از افزایش ظرفیت عملی تولید نیروگاه‌های کوچک مقیاس در استان‌های تهران، البرز و قم تا پایان تیرماه به ۳۰۰ مگاوات خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، رزم آرا ذاکری‌فر در خصوص اهمیت و ضرورت بهره‌برداری از نیروگاه‌های تولید پراکنده با هدف بی‌نیاز شدن مجتمع‌های بزرگ خصوصی و دولتی از شبکه برق سراسری گفت: یکی از روش‌های اقتصادی و به صرفه برای مجتمع‌های بزرگ خصوصی و دولتی برای تولید و تأمین برق، راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک مقیاس در محل مجتمع در حال فعالیت است.

وی اضافه کرد: این نیروگاه‌ها گاز ورودی به مجتمع را قبل از بهره‌برداری در بخش‌های مرتبط با سامانه‌های سرمایشی یا گرمایشی متناسب با فصل سال به نیروگاه کوچک مقیاس تزریق می‌کنند و بنابراین ابتدا از گاز دریافتی برق تولید می‌کنند و سپس از حرارت تولید شده از این محل در فصل گرم سال سرما و در فصل سرد سال گرمای مورد نیاز مجتمع را تأمین می‌کنند.

ذاکری فر با اشاره به اینکه با این سازوکار راندمان مصرف انرژی در مجتمع‌های خصوصی و دولتی می‌تواند تا دو برابر افزایش پیدا کند و این مجتمع‌ها از شبکه سراسری برق بی‌نیاز شوند، بیان کرد: با این ساز و کار به ویژه در فصل گرم سال که در کشور با ناترازی برق رو به رو هستیم، کمک شایانی به حفظ و پایداری شبکه سراسری برق می‌شود.

مجری طرح تولید پراکنده برق منطقه‌ای تهران از امکان فروش برق مازاد این نیروگاه‌های کوچک مقیاس در بورس به عنوان یک مزیت اقتصادی برای مجتمع‌های خصوصی یاد کرد و ادامه داد: مجتمع‌های دارنده واحدهای نیروگاهی کوچک مقیاس ضمن تأمین برق مصرفی خود، می‌توانند با اخذ مجوز لازم، برق تولیدی مازاد خود را در بورس انرژی بفروشند و از این محل کسب درآمد داشته باشند.

وی در ادامه در خصوص ظرفیت تولید برق از طریق نیروگاه‌های کوچک مقیاس در سه استان تهران، البرز و قم گفت: در حال حاضر ظرفیت عملی تولید برق از طریق نیروگاه‌های کوچک مقیاس در حوزه مدیریتی برق منطقه‌ای تهران قریب ۲۷۰ مگاوات است و با راه‌اندازی نیروگاه‌های در دست احداث تا آخر تیر ماه به ۳۰۰ مگاوات می‌رسد.

ذاکری فر در ارتباط با دیگر محاسن و اجرای این طرح در کشور گفت: نیروگاه‌های کوچک مقیاس منافع و محاسن فراوانی دارند که مهمترین این منافع کمک به حفظ پایداری شبکه برق در فصل تابستان است، اما از دیگر محاسن این نیروگاه‌ها می‌توان به نقش آفرینی در زمینه کاهش آلایندگی محیط زیست، کاهش تلفات شبکه و افزایش راندمان بهره‌وری انرژی اشاره کرد.

گفتنی است، با ابلاغ دستورالعمل توسعه مولدهای مقیاس کوچک توسط وزیر نیرو، مالکین نیروگاه‌های مقیاس کوچک مشمول می‌توانند نسبت به فروش برق تولیدی خود در بورس انرژی اقدام کنند و برق تولیدی نیروگاه‌های مقیاس کوچکی که از ابتدای مهر ماه سال ۱۴۰۲ وارد مدار شده باشند، مشمول برنامه‌های مدیریت بار اعلامی شبکه برق کشور نخواهد شد.

نظر شما