شناسهٔ خبر: 67553151 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

آغاز رسمی عزاداری ماه محرم؛ نغمه حزن‌انگیز «صلا» در حرم امام رضا(ع) طنین‌انداز شد

هم‌زمان با نخستین روز از ماه محرم، آیین سنتی و مذهبی «صلا» صبح امروز با حضور خادمان بارگاه منور رضوی در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد.

صاحب‌خبر -

در این مراسم که قدمتی ۳۰۰ساله دارد، خادمان حرم رضوی با اذن گرفتن از حضرت ثامن‌الحجج (ع) و با نوای «حسین، حسین (ع)» به سمت صحن‌های حرم حرکت می‌کنند و بر فراز گلدسته‌ها، ابیات مشهور و حزن‌انگیز محتشم کاشانی در رثای امام حسین (ع) را، هم‌خوانی می‌کنند.
آیین «صلا» که به منزله اعلام آغاز عزاداری ماه محرم در حرم امام رضا (ع) است، حال و هوای معنوی خاصی به این مکان مقدس می‌بخشد و زائران را برای حضور در مراسم عزاداری در این ماه آماده می‌کند.
در این مراسم، مداحان اهل‌بیت (ع) با قرائت اشعار و نوحه‌های حزن‌انگیز در سوگ حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به سوگواری می‌پردازند و زائران با چشمانی اشک‌بار، ندای «یاحسین(ع)» سر می‌دهند.
این آیین، با نوای دلنشین «صلا» و نوحه‌های مداحان اهل‌بیت (ع) آغاز شد که فضای حرم مطهر رضوی را غم‌آلود و حزن‌انگیز کرد و زائران حاضر در حرم نیز با حضور در این مراسم، ارادت و دلدادگی خود به خاندان عصمت و طهارت (ع) را، به نمایش گذاشتند.
برگزاری این آیین سنتی، هر ساله شور و شعور حسینی را در دل عاشقان مکتب عاشورا زنده نگه می‌دارد و آن‌ها را برای حضور در مراسم عزاداری ماه محرم آماده می‌کند.

نظر شما