شناسهٔ خبر: 67552964 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تل‌آویو مخالف ارائه تضمین‌های کتبی به حماس درباره مذاکرات مرحله دوم توافق است

مریم مینایی

وبگاه آمریکایی «آکسیوس» به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی گزارش داد که تل‌آویو با شرط برقراری آتش‌بس قبل از پایان مذاکرات مخالف است و واشنگتن پیشنهاد جایگزینی عبارت «هر تلاش ممکن» به جای کلمه «تضمین» را در توافق مطرح کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، وبگاه آمریکایی آکسیوس به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا گزارش داد که دیوید بارنیا، رئیس سازمان جاسوسی موساد در پیامی خطاب به میانجی‌ها تاکید کرده که تل‌آویو درخواست جنبش مقامت اسلامی فلسطین (حماس) برای تعهد کتبی درخصوص مذاکرات مرحله دوم توافق را نمی‌پذیرد.

مقامات ارشد رژیم صهیونیستی تاکید کردند که شکاف و اختلاف باقیمانده بین ۲ طرف در چارچوب توافق بر ماده ۱۴ پیشنهاد اشغالگران متمرکز است و این مسأله مربوط به مدت زمان مذاکراتی است که قرار است در مرحله اول میان طرفین به منظور توافق بر سر شرایط مرحله دوم آغاز شود.

مقامات ارشد صهیونیست که با وبگاه واللا صحبت کردند، گفتند که اختلاف بین ۲ طرف به بند ۱۴ پیشنهاد رژیم صهیونیستی درخصوص مدت زمان مذاکرات بین ۲ طرف در مورد شرایط مرحله دوم توافق مربوط می‌شود؛ مرحله‌ای که منجر به «آرامش پایدار» در غزه خواهد شد.

مقامات ارشد صهیونیستی و آمریکایی گفتند که این موضوع «قابل حل است و تعارضی با انتقال به مذاکرات عمیق درباره سازوکار اجرای توافق نخواهد داشت».

براساس ماده ۱۴، «آمریکا، قطر و مصر تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت» تا اطمینان حاصل شود که این مذاکرات به توافق ختم می‌شود و تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، آتش‌بس ادامه دارد.

در پاسخ حماس که روز چهارشنبه به رژیم صهیونیستی تحویل داده شد، گروه میانجی خواستار حذف عبارت «تمام تلاش خود» در متن توافق و جایگزینی عبارت «ضمانت» به جای آن شدند و مقامات آمریکایی اعلام کردند که واشنگتن راهکاری میانه را ارائه داده و پیشنهاد استفاده از کلمه «تعهد» را مطرح کرده که معتقد است از کلمه «ضمانت» الزام‌ کمتری دارد و از «تمام تلاش ممکن» الزام‌آورتر است.

مقامات رژیم صهیونیست تاکید کردند که اگر توافق شامل تعهد کتبی باشد که حماس خواستار آن است، گروه میانجی‌ها می‌توانند به‌طور نامحدود در مورد مرحله دوم توافق مذاکره کنند و ازسرگیری جنگ بدون در نظر گرفتن این موضوع برای اسرائیل بسیار دشوار خواهد بود.

در همین رابطه، وبگاه «واللا» به نقل از یک مقام ارشد رژیم اشغالگر گزارش داد که دیوید بارنیا در جریان مذاکرات روز یکشنبه خود در دوحه گفت که اشغالگران درخواست حماس برای دریافت تعهد کتبی از سوی آمریکا، مصر و قطر مبنی‌بر ادامه مذاکرات در مورد مرحله دوم توافق بدون محدودیت زمانی را نمی‌پذیرند.

از سوی دیگر، شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی به نقل از مقامات آگاه به مذاکرات گزارش داد که نیروهای این رژیم هرگز به‌طور کامل از غزه به‌ویژه از محورهای نتزاریم و فیلادلفیا عقب‌نشینی نخواهند کرد.

گروه‌های فلسطینی در غزه و رژیم صهیونیستی از چند ماه قبل با میانجی‌گری قطر، مصر و آمریکا، مذاکرات غیر مستقیم و شکننده‌ای را برای رسیدن به توافقی درباره تبادل اسرا و توقف جنگ غزه آغاز کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه پس از آنکه حماس آمادگی خود را برای تبادل‌نظر درباره مسأله توقف جنگ اعلام کرد، تصمیم گرفت هیئتی را برای مذاکره درباره آزادی صهیونیست‌های بازداشت‌شده در غزه به دوحه اعزام کند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از این تصمیم نتانیاهو استقبال کرد.

واشنگتن بر این باور است که حصول توافقی که به آزادی صهیونیست‌های بازداشت‌شده و برقراری آتش‌بس در نوار غزه منجر شود، می‌تواند به برقراری آرامش در مرزها با لبنان نیز منتهی شود چراکه شرایط در آنها به شدت دچار تنش است.

انتهای پیام

نظر شما