شناسهٔ خبر: 67552828 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چهارمحال و بختیاری با آغاز ماه محرم سیاه‌پوش شد

شهرکرد- ایرنا- چهارمحال و بختیاری همزمان با آغاز ماه محرم و عزاداری‌های سالار شهیدان رخت عزا بر تن کرد و پرچم‌های سیاه در گوشه گوشه شهرها و روستاهای این استان سوگواری مردم را در غم شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان به نمایش گذاشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هر ساله با فرارسیدن ماه محرم در شهرها و روستاها مردم سیاه‌پوش می‌شوند و مردم هر منطقه از ایران اسلامی با شکل خاص و متناسب با آیین‌های محلی خود به عزاداری شهادت سید و سالار شهیدان می‌پردازند.

در محرم امسال بیش از یک‌هزار هیات مذهبی و ۲۰۳ گروه تعزیه برای عزاداری های امام حسین(ع) در شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری برای عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان و یاران باوفای ایشان آماده شده‌اند.

آماده کردن مکان های مذهبی، پخت و توزیع نذری، برپایی مجالس روضه‌خوانی در مساجد، تکایا و همچنین منازل مسکونی، برپایی دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی و علم‌گردانی از جمله مراسم‌های عزاداری مردم استان در ماه محرم و صفر است.

چهارمحال و بختیاری با آغاز ماه محرم سیاه‌پوش شد

اعزام مبلغ به شهرها و روستاهای استان

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: همانند سالهای گذشته مبلغانی از استان و اعزام شده از قم به مناطق مختلف استان اعزام می‌شوند.

حجت‌الاسلام سید ابوالقاسم کاظمی افزود: مبلغان اعزامی در کنار برپایی مراسم‌های عزاداری و بیان فضایل ائمه اطهار (ع) به ارائه مشاوره و پاسخگویی به سوالات شرعی مردم مناطق مختلف استان نیز می‌پردازند.

وی همچنین از ساماندهی بیش از یک هزار هیات مذهبی در استان خبر داد و گفت: با آسیب‌شناسی انجام شده در سال‌های گذشته امید می‌رود امسال برنامه‌ها با غنای بیشتر برگزار شود.

تدوین ویژه‌ برنامه‌های فرهنگی هنری ماه محرم

رییس گروه فرهنگی هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به برنامه‌های تدوین شده این اداره‌کل برای ماه محرم و صفر گفت: سوگواره هنر و ادبیات آیینی عمان سامانی از مهمترین این برنامه‌هاست که بخشی از آن در قالب سوگواره تعزیه برگزار می‌شود و بخش دیگر به نشست‌های شعر آیینی اختصاص دارد.

مهدی طهماسبی افزود: برگزاری برنامه "نوای محرم" و آسیب‌شناسی موسیقی عاشورایی از دیگر برنامه‌های تدوین شده برای ماه محرم است.

وی تصریح کرد: بزرگداست شاعر آیینی و انقلابی استان "داراب رییسی بختیاری" از دیگر برنامه‌هایی است که در ماه محرم در فرهنگسرای شهرکرد برگزار می‌شود.

چهارمحال و بختیاری با آغاز ماه محرم سیاه‌پوش شد

رییس گروه فرهنگی هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ساماندهی ۲۰۳ گروه تعزیه در استان، اظهار داشت: در طول ماه محرم و صفر اجراهای متعددی از سوی این گروه‌ها در استان به نمایش گذاشته می‌شود.

طهماسبی از تدوین کتاب "هفت شهر دردمندی" از ملا عبدالجلیل خاشع زانیانی نیز خبر داد و گفت: در این کتاب قدیمی‌ترین نوحه‌های خاشع زانیانی گردآوری شده و در ماه محرم در مراسمی رونمایی می‌شود.

وی یادآور شد: در شهرستان‌ها نیز در کنار برگزاری آیین‌های عزارداری سوگواره عکس عاشورایی برگزار می‌شود.

رییس گروه فرهنگی هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: برای اربعین حسینی نیز برگزاری یک سوگواره درنظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، مراسم تعزیه حضرت قاسم، چاق چاقو در سامان و سورشجان، خیمه سوزان طاقانک ، فرو بردن علم در قدمگاه گرداب بن، آیین گل‌زنی و حلیم خوران شهر بن از جمله مراسم‌های خاص استان چهارمحال و بختیاری در ماه محرم و صفر است که برخی از این آیین‌ها ثبت ملی نیز شده است.

نظر شما