شناسهٔ خبر: 67552664 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رپورتاژ آگهی

برتری تین کلاینت نسبت به مینی کیس (بررسی ۴ دلیل)

به نقل از شرکت Fortinet،‌ تین کلاینت، کامپیوتری است که منابع اصلی در داخل سرور معمولی یا سرور ابری قرار گرفته و  میزبان اکثر برنامه‌ها، حافظه‌ها، داده‌های حساس و مورد نیاز کاربر است. در بسیاری از موارد، یک کامپیوتر تین کلاینت به جای کامپیوتر شخصی (PC) استفاده می‌گردد.

صاحب‌خبر -

این کار می‌تواند یک راه‌حل بسیار خوب است تا تیم‌ IT شرکت بتواند میدریت بهتری روی آن داشته باشد و با هزینه بسیار کمتری به هر یک از کاربران یک دسکتاپ ارائه کند.

به نقل از شرکت Fortinet،‌ تین کلاینت، کامپیوتری است که منابع اصلی در داخل سرور معمولی یا سرور ابری قرار گرفته و میزبان اکثر برنامه‌ها، حافظه‌ها، داده‌های حساس و مورد نیاز کاربر است. در بسیاری از موارد، یک کامپیوتر تین کلاینت به جای کامپیوتر شخصی (PC) استفاده می‌گردد. این کار می‌تواند یک راه‌حل بسیار خوب است تا تیم‌ IT شرکت بتواند میدریت بهتری روی آن داشته باشد و با هزینه بسیار کمتری به هر یک از کاربران یک دسکتاپ ارائه کند.

قطعا کسب و کارها و بسیاری از کاربران خانگی از این کیس‌های کوچک و جمع و جور استفاده کرده و کاملا راضی هم هستند. مهمترین مزیت استفاده از اینها صرفه‌جویی در فضا است. مهمترین نکته‌ای که این کامپیوترهای کوچک دارند این است که در عین کوچکی، کارایی بسیار بالایی داشته و هیچ فرقی با کیس‌های بزرگ ندارند. این کامپیوترهای کوچک دو نوع هستند، تین کلاینت و مینی کیس.

یعنی این دو فرق‌هایی با هم داشته و تین کلاینت نسبت به مینی‌ کیس برتری‌هایی دارد که در این مقاله به صورت کامل در این باره با شما صحبت خواهیم کرد. اگر شما هم می‌خواهید دقیقا بدانید کدام یک برای شما مناسب بوده و تمام نیازهای مهم شما را رفع می‌کنند، تا انتها با ما همراه باشید.

مینی کیس چیست؟

مینی کیس یک نوع PC است که تمام قابلیت‌های یک کامپیوتر کامل را دارد، با این تفاوت که اندازه آن بسیار کوچکتر است. این دستگاه‌ها معمولا سخت‌افزارهای خوبی دارند و برای بسیاری از کارهای اداری و خانگی به راحتی می‌توانند بدون مشکل کار کنند. در مینی‌کیس پردازش و همه چیز در خودش است و هیچ سروری برای کار نیاز ندارد.

یکی از بهترین و معروفترین کامپیوترهای کوچک جهان، مینی کیس لنوو است.

این مینی کیس پر قدرت از پردازنده‌های نسل جدید Intel یا AMD استفاده کرده و کارت گرافیک مجزا هم درد که می‌توانید کارهای سنگین را با آن انجام دهید. حافظه رم نصب شد روی این مینی کیس‌ها تا 64 گیگ بوده و می‌تواند به راحتی از هاردهای HDD و SSD‌ روی آن استفاده کرد. در ضمن تمام پورت‌ها لازم برای یک کامپیوتر را به صورت کامل دارد.

تا به اینجا به صورت مختصر با ماهیت تین کلاینت و مینی‌ کیس آشنا شدید. تین کلاینت فقط برای محیط‌هایی کاربرد دارد که چند کامپیوتر در آن وجود داشته باشد و یک سرور مرکزی نیز به آنها متصل شود. اما مینی کیس و یا کیس استوک خارجی می‌توانند در محیط‌های خانگی و یا اداری به صورت مستقل کار کنند. ما چهار دلیل اصلی که نشان می‌دهد تین کلاینت نسبت به مینی کیس برتری دارد را در ادامه مطرح خواهیم کرد.

دلیل اول: صرفه‌جویی در فضا

تین کلاینت‌ها طراحی بسیار جمع و جوری داشته و اصلا فضای خاصی را اشغال نمی‌کنند. یعنی اندازه آنها به قدری کوچک است که فضای کمتر از یک لپ‌تاپ را نیاز دارند. بسیاری از این دستگاه‌ها حتی به اندازه یک کتاب هستند که به راحتی می‌توانید آن را کنار یا پشت مانیتور قرار داده و فضای روی میز اداری خود را خلوت کنید. بدین ترتیب دیگر خبری از سیم‌ها و کیس بزرگ کنار پای کاربران نخواهد بود. از طراحی این دستگاه‌های کاملا قابل حمل بوده و به راحتی در کیف شما جا می‌شوند. به همین دلیل از تین کلاینت برای شرکت‌های بزرگ و کوچک، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، مدارس و کافی‌نت‌ها به راحتی استفاده می‌شوند.

تین کلاینت بسیار طراحی مینیمال و شیکی دارد که به زیبایی و به فضای اداری و عمومی شما نظم زیادی داده و از هواس‌پرتی کاربران جلوگیری می‌کند.

برتری تین کلاینت نسبت به مینی کیس (بررسی ۴ دلیل)

دلیل دوم: کارایی و عملکرد

منابع سیستم

یکی از مهمترین مواردی که در تین کلاینت و مینی کیس وجود دارد، نوع و قدرت پردازنده‌ها است.

تصور کنید شما 20 یوزر دارید و همه آنها نیاز دارند تا کارهای روزمره، اداری و آفیس را انجام دهند. اگر بخواهید از مینی کیس یا سایر کامپیوترها استفاده کنید، مجبور هستید تا برای تک تک آنها CPU، رم و سخت‌افزارهای کامل تهیه کنید. اما وقتی از تین کلاینت استفاده شود، یک پردازنده و رم کلی برای سرور تهیه شده و منابع به کل کاربران تقسیم می‌شود. بسیار اتفاق افتاده که همه کاربران به صورت همزمان نیاز به منابع بالای سیستم ندارند، بدین ترتیب همیشه سرعت پردازش بسیار بالایی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

مدیریت گرما و صدا

اگر وارد اتاق‌های اداری یا سایت‌های کامپیوتری دانشگاه‌ها و مدارس شوید، گرما و سروصدای زیادی را حس می‌کنید. علت اصلی آن این است که هر کیسی به صورت جداگانه سیستم خنک‌کننده داشته و صدای زیادی را ایجاد می‌کند. در مقابل تین کلاینت‌ها نه سر و صدا دارند و نه گرمای اضافی. علت آن هم این است که پردازش در سرور اصلی انجام شده و اتاق سرور مجهز به خنک‌کننده بوده و مراجعین اصلی از محل قرار گیری آن خبر ندارند.

در مقابل مینی‌ کیس چون نیاز به سیستم خنک‌کننده مستقل و قدرتمند دارد، سر و صدا و گرمای زیادی را تولید خواهد کرد. این موضوع وقتی خودش را نشان می‌دهد که بخواهید از آن در کتابخانه و جاهای عمومی که حساسیت به صدا و گرما وجود دارد استفاده کنید.

دلیل سوم: هزینه‌ها

از آنجایی که منابع اصلی کامپیوترها در سرور مرکزی است، در کل نیاز به سخت‌افزار خاص و پیچیده‌ای نبوده و هزینه راه‌اندازی یک شبکه با تین کلاینت از راه‌اندازی یک شبکه با مینی کیس بسیار کمتر بوده و کاملا مقرون به صرفه نیز هست. چون دیگر نیازی نیست برای هر یک از کابران یک سیستم کامل و مجزا تهیه کنید. از طرفی هزینه نگهداری از آنها نیز بسیار پایین بوده و با حداقل نفرات در بخش IT می‌توان از کل سیستم‌های کامپیوتری پشتیبانی کرد.

دلیل چهارم: امنیت و مدیریت

یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیران IT‌ برقراری امنیت در شبکه است. از آنجایی که تین کلاینت از سرور مرکزی مدیریت می‌شود، به راحتی تمام ذخیره‌سازی‌ها و دیتاها را می‌توان به صورت دقیق مدیریت کرد و از آن به راحتی بکاپ تهیه کرد. بدین ترتیب هیچ کاربری نمی‌تواند به صورت سهوی یا عامدانه به دیتای حساس شرکت آسیب برساند. از طرفی چون امنیت در سرورها استانداردهای خاصی دارد، کل شبکه با یک سیاست امنیتی به صورت کامل مدیریت می‌شوند.

برتری تین کلاینت نسبت به مینی کیس (بررسی ۴ دلیل)

جمع‌بندی و نکات پایانی

ما در این مقاله به صورت کامل درباره تین کلاینت و مینی کیس با شما صحبت کردیم. گفتیم که مینی کیس یک کامپیوتر رومیزی کوچک و جمع و جور است، ولی تین کلاینت یک دستگاه وابسته به سرور است که به دلیل 4 برتری اصلی که دارد، برای فضاهای عمومی مانند اداره‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و … به راحتی نصب شده و مدیریت بسیار راحتی هم دارد. از طرفی تین کلاینت نسل بسیار پیشرفته سیستم‌های اداری است که مزایای بسیار زیادی دارد. در جدول زیر ما به صورت کلی مزایای تین کلاینت را نسبت به مینی پی سی با هم مقایسه کردیم.

ویژگی

مینی کیس

تین کلاینت

نصب سیستم عامل

روی دستگاه

روی سرور

پردازش

روی دستگاه

روی سرور

گرافیک

روی دستگاه

روی سرور

حافظه رم

حافظه رم بالا (تا 64 گیگابایت)

نا محدود

فضای ذخیره‌سازی

محدود روی دستگاه

نامحدود روی سرور

اتصالات

پورت‌های کامل

پورت‌های مدیریت شده

مصرف انرژی

بالا

بسیار کم

قابلیت ارتقا

دارد

بستگی به سرور دارد

قیمت

بالا

پایین

کاربرد

همه جا

اداری، مدارس، کتابخانه و …

بر اساس این مقاله انتخاب با شما است. تین کلاینت پیشرفته اداری یا مینی کیس جمع و جور.

نظر شما