شناسهٔ خبر: 67552447 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برای جلوگیری از آتش‌سوزی شارژر موبایل را از پریز خارج کنید 

سمیه فصاحت

رئیس اداره بررسی علل حریق و حوادث آتش‌نشانی کرج گفت: یکی از علل مهم آتش سوزی در منازل مسکونی، اتصال برق، سیم کشی معیوب، بی احتیاطی کودکان و استفاده از یک سه راهی برای چند وسیله برقی پرمصرف است. به یاد داشته باشید که دوشاخه وسایل برقی که مدام استفاده نمی‌شوند و شارژر موبایل را پس از اتمام کار از پریز خارج کنید.

صاحب‌خبر -

کاظم جمالی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به حریق‌های منازل مسکونی اظهار کرد: یکی از پرتکرارترین حریق‌هایی که در سطح شهر اتفاق می‌افتد، حریق منازل مسکونی است که خود به چند دسته حریق آپارتمان‌ها، حریق خانه‌های ویلایی و حریق در اقامتگاه‌های مسکونی تقسیم می‌شود و از نظر تعدادی در بین مناطق شهر کرج به ترتیب منطقه ۶، ۵ و ۲ بیشترین حریق مسکونی را در سال ۱۴۰۲ داشته‌اند.

جمالی ادامه داد: در سال گذشته در محدوده شهر کرج ۱۱۷۰ مورد حریق مسکونی رخ داده است که در میان آتش سوزی واحدهای مسکونی، رتبه اول مربوط به آپارتمان‌ها و بعد منازل ویلایی بوده و در آخر به ساختمان‌های نیمه کاره اختصاص دارد. آتش سوزی در ساختمان‌های نیمه کاره شرایط خاص خود را دارد و عمده آتش سوزی‌هایی که در این بخش اتفاق می‌افتد، به علت حوادث و بی احتیاطی‌های ناشی از کار است.

وی افزود: اما در منازل مسکونی بیشترین علت حریق مربوط به اتصال برق در وسایل برقی خانگی است. بعد از آن اتصال در سیم کشی‌ها، کلید و پریز در رتبه دوم علت آتش سوزی در منازل مسکونی قرار دارد. رتبه سوم علل حریق منازل مسکونی هم مربوط به سهل انگاری و بی احتیاطی ساکنین بوده که مورد بسیار مهمی بوده و حتما باید در مورد آن اقدامات پیشگیری و آگاهی بخشی بیشتری انجام شود.

رئیس اداره بررسی علل حریق و حوادث آتش‌نشانی کرج در ادامه بیان کرد: سهل انگاری و بی احتیاطی به چند دسته تقسیم می‌شود و یکی از این موارد مهم و قابل توجه در این بخش کودکان هستند. متاسفانه کودکان به دلیل بی احتیاطی و یا آتش بازی یکی از علل ایجاد حریق در منازل مسکونی هستند. مورد بعدی موثر در سهل انگاری و بی‌احتیاطی به عنوان یکی از عوامل حریق، عدم رعایت نکات ایمنی و نیز بی‌احتیاطی در آشپزی و پخت و پز است که باعث آتش سوزی در منازل می‌شود.

جمالی در خصوص اقدامات ایمنی برای پیشگیری از حریق در منازل مسکونی یادآور شد: اما یکسری راهکارهایی وجود دارد که از حریق پیشگیری کنیم. یکی از این راهکارها این است که وسایل برقی را که نیاز نداریم و یا همیشه از آنها استفاده نمی‌کنیم مثل اتو، آب میوه گیری، شارژر و ... را از برق بکشیم چون بودن دوشاخه این وسایل داخل برق خود پتانسیل حریق را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: مورد بعدی عدم توجه به نکات ایمنی در منازل مسکونی و رعایت استانداردهاست، در این خصوص سیم کشی داخل ساختمان باید مرتب و اصولی انجام شود و از سیم کشی‌های رو کار و غیر استاندارد، اتصالات غیر حرفه‌ای و فاقد استاندارد اجتناب کرده و از سه راهی‌های غیر استاندارد استفاده نشود، چرا که توجه به این موارد می‌تواند آتش سوزی در منازل مسکونی را تا حد زیادی کاهش دهد.

رئیس اداره بررسی علل حریق و حوادث آتش‌نشانی کرج اظهار کرد: از جمله موارد مهمی طی سال‌های اخیر که با آن درگیر هستیم، شارژهای تلفن همراه است. متاسفانه بسیار دیده می‌شود که شارژر موبایل پس از اتمام کار به صورت مداوم داخل پریز است، در حالی که ماندن شارژ داخل پریز خیلی خطرناک است. به این خاطر توصیه مان این است که وقتی شارژ گوشی تمام می‌شود، حتما شارژ را از پریز خارج کنیم.

وی گفت: مورد شایع دیگری که در منازل مسکونی دیده می‌شود این است که از یک سه راهی برای چند وسیله پر مصرف برقی استفاده می‌شود، این کار خیلی خطرناک است چون وسایل پر مصرف برقی باید خودشان مستقیما به برق وصل شوند و یا از یک سیم رابط مختص به خود استفاده کنند.

جمالی افزود: اگر از یک سه راهی برای چند وسیله برقی پر مصرف استفاده کنیم، این باعث افزایش جریان شده و سه راهی و اتصالات آن ممکن است دچار آسیب شده و باعث آتش سوزی شود. علاوه بر این باید توجه کنیم که حتما از سه راهی‌های استاندارد استفاده شود. چون اگر از سه راهی غیر استاندارد استفاده شود ضریب حریق را افزایش می‌دهد.

رئیس اداره بررسی علل حریق و حوادث آتش‌نشانی کرج عنوان کرد: متاسفانه یکی از عاداتی که از قدیم همچنان وجود دارد و هنوز به رغم هشدارهای و مخاطرات آن نادیده گرفته می‌شود، این است که در بسیاری از موارد در منازل مسکونی مردم اقدام به دستکاری سیم کشی و فیوز برق می‌کنند. ضمن تاکید بر اینکه این اقدام غیرحرفه‌ای خطرات بسیاری به دنبال دارد، توصیه می‌کنیم مردم به هیچ عنوان اقدام به دستکاری سیم کشی و فیوز نکنند و اگر هم لازم بود حتما از یک متخصص کمک‌ بگیرند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه برای جلوگیری از حوادث ناشی از برق و سیم کشی‌ها شهروندان می‌توانند با کمک یک متخصص از کلید محافظ جان استفاده کنند که یک دستگاه ایمنی برای تشخیص نشتی و قطع فوری مدار است و از هر گونه برق گرفتگی جلوگیری می‌کند.

جمالی تاکید کرد: نصب این فیوز در منازل مسکونی خیلی مهم است و اگر به صورت صحیح و استاندارد قرار گیرد برق گرفتگی در منازل اتفاق نخواهد افتاد، چون برق گرفتگی از حوادث شایع است همین طور تعمیرات کولر از حوادثی است که برق گرفتگی در آن باعث فوتی‌های زیادی شده است.

وی خاطر نشان کرد: از موارد مهم و موثری در حوادث و آتش سوزی منازل مسکونی استفاده از گاز پیک نیکی یا کپسول‌ها و مخازن Lpg  است که کار بسیار خطرناکی است، در حالی که گاز شهری در تمام خانه‌ها وجود دارد، پس با توجه به مخاطرات آن نیازی به استفاده از گاز پیک نیکی نیست، متاسفانه اکثر فوتی‌ها در حوادث این بخش مربوط به منازل مسکونی است که از گاز شهری برخوردار بوده‌اند.

جمالی گفت: در صورتی که شهروندان گاز شهری در اختیار نداشتند، حتما در استفاده از گاز Lpg چه به صورت کپسول و یا گاز پیک نیکی باید مراقب بوده و اتصالات و شلنگ‌ها را چک کنند. حتی الامقدور در داخل خانه به ویژه در بالکن و تراس از این نوع وسایل استفاده نکنند. هر چند بسیاری فکر می‌کنند، استفاده از گاز پیک نیکی در این قسمت خانه امن‌تر است و احتمال انفجار ندارد، اما احتمال آتش سوزی آن بسیار بالاست.

وی در مورد ساعت وقوع آتش‌سوزی در منازل مسکونی گفت: بیشترین ساعت وقوع از ساعت شش بعد ازظهر تا هشت شب اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما