شناسهٔ خبر: 67551995 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

یوتیوب اجازه حذف محتوایی را می دهد که چهره یا صدای شما را تقلید می کند

ایتنا - در این زمینه یوتیوب قابلیتی را معرفی کرده است که به افراد امکان می‌دهد محتوای ایجاد شده توسط هوش مصنوعی را که چهره یا صدای آنها را تقلید می‌کند، حذف کنند.

صاحب‌خبر -
با افزایش محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی و تاثیر آن بر حریم خصوصی، پلتفرم‌ها در تلاش هستند تا راه‌حل‌هایی برای محافظت کاربران بیابند.

در این زمینه یوتیوب قابلیتی را معرفی کرده است که به افراد امکان می‌دهد محتوای ایجاد شده توسط هوش مصنوعی را که چهره یا صدای آنها را تقلید می‌کند، حذف کنند. 

این قابلیت به افراد اجازه می‌دهد تا از طریق فرآیند حفظ حریم خصوصی یوتیوب، درخواست حذف این نوع محتوا را داشته باشند.

محتوا را در نظر بگیرید
به جای درخواست حذف محتوا به دلیل گمراه‌کننده بودن، مانند دیپ‌فیک، یوتیوب از طرف‌های متاثر می‌خواهد که مستقیماً به عنوان نقض حریم خصوصی درخواست حذف محتوا را داشته باشند، اما صرفاً ارسال درخواست حذف، لزوماً به این معنی نیست که یوتیوب بلافاصله محتوا را حذف می‌کند. زیرا این پلتفرم بر اساس عوامل مختلف در مورد شکایت خود قضاوت خواهد کرد.

به عنوان مثال، یوتیوب ممکن است بررسی کند که آیا محتوایی که باید حذف شود مصنوعی است یا با استفاده از هوش مصنوعی ساخته شده است، و اینکه آیا به وضوح یک شخص را شناسایی می‌کند یا خیر. 
 


همچنین بررسی خواهد کرد که آیا محتوای هوش مصنوعی شامل یک شخصیت عمومی شناخته شده است که درگیر «رفتار حساس» مانند خشونت یا حمایت از یک نامزد سیاسی خاص است. 

مورد دوم به ویژه نگران کننده‌تر است. تاییدیه‌های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی می‌تواند به طور بالقوه باعث تغییر آرا در انتخابات شود.

یوتیوب می‌گوید که به آپلودکننده محتوا 48 ساعت فرصت می‌دهد تا به شکایت رسیدگی کند، در غیر این صورت، یوتیوب تحقیقات را آغاز خواهد کرد.

یوتیوب همچنین به کاربران هشدار داد که فرایند حذف به معنای حذف کل ویدیو از سایت و در صورت امکان، حذف نام و اطلاعات شخصی فرد از عنوان، توضیحات و برچسب‌های ویدیو است. 

یوتیوب این تغییر خط مشی را به طور گسترده اعلام نکرده است، اگرچه در مارس گذشته ابزاری را در Creator Studio معرفی کرد که به سازندگان اجازه می‌داد محتوایی با ظاهر واقعی با استفاده از رسانه‌های ویرایش شده یا مصنوعی، از جمله هوش مصنوعی، نشان دهند. 

همچنین اخیراً آزمایش یک ویژگی‌ را آغاز کرده است که به کاربران امکان می‌دهد بازخورد گروهی را اضافه کنند که زمینه را برای ویدیوها فراهم می‌کند، مانند اینکه آیا قصد تقلید آن را دارند یا به نوعی گمراه‌کننده هستند.
 

تنبیه سازنده محتوای جعلی
در مورد شکایات مربوط به حریم خصوصی مرتبط با مواد هوش مصنوعی، یوتیوب خالق محتوای اصلی را جریمه نخواهد کرد. زیرا نقض حریم خصوصی جدا از نقض دستورالعمل‌های جامعه است. 

بنابراین شکایت حریم خصوصی منجر به نقض نمی‌شود، اما ممکن است علیه حساب‌هایی با نقض مکرر اقدام کند. 

در پایان، لازم به ذکر است که یوتیوب با استفاده از هوش مصنوعی که حریم خصوصی را نقض نمی‌کند مخالف نیست. او با هوش مصنوعی مولد آزمایش کرد تا نظرات را خلاصه کند، درباره یک ویدیو سؤال بپرسد یا توصیه هایی دریافت کند.

نظر شما