شناسهٔ خبر: 67551910 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

درباره ماندگارترین ساختار مذهبی، سیاسی و اجتماعی/ چرا هیئت؟

«هیئت» را می‌توان پس از مسجد قدیمی‌ترین تشکل دینی و سیاسی در جامعه‌ ایران دانست. نقش هیئت‌ها در مبارزه علیه رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی، و پس از آن تا امروز در عرصه‌های مختلف برکسی پوشیده نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، رهبر انقلاب هیات‌ را به مثابه «کلاس درس» دانسته و معتقدند: «هیات‌های مذهبی باید کلاس درس باشند؛ یعنی اگر کسی ۱۰ جلسه یا یک دهه رفت پای منبری نشست، آخر دهه احساس کند یک مطلب را فهمیده است...این جزو نقص‌های کنونی کشور ماست.»

هیات، ساختاری مستحکم و غیر قابل نفوذ است که حتی در دوران ستم‌شاهی نیز چارچوب خود را حفظ کرد و در گذر ایام، توانست خود را با مقتضیات زمانه هماهنگ کند. در ساختارهای اجتماعی هیچ نهادی به اندازه هیات نتوانسته لزوم حضور و استحکام روز به روزش را به جامعه و فضای اطرافش بقبولاند.هیات گرچه در سال‌های اخیر هدف دشمنان قسم‌خورده بوده و از راه‌های مختلف مثل تخریب ساختار و عملکرد، بدنام کردن مداحان و منبریان، کمرنگ جلوه‌ دادن اثر اجتماعی و مذهبی و...اما توانسته پیکره خود را مستحکم نگاه دارد و تا جایی که می‌تواند با ساختارهای اجتماعی موجود، هماهنگ و هم‌ مسیر شود.

اگر این هماهنگی و هم‌مسیری نبود، نمی‌شد در امواج سهمگین حوادث، هیات‌ها را نجات داد و در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر و روستا، سرپا نگه داشت. مداحان به عنوان عوامل اولیه و استحکام‌بخش هیات‌ها از همین رو همواره مورد توجه رهبر معظم انقلاب و ساختار نظام جمهوری اسلامی بوده‌اند. حراست از قداست هیات‌های مذهبی و مواظبت از آسیب‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی از این نهاد دیرپا، همواره بر عهده این قشر بوده و هست.

دیدار سالانه رهبری با این قشر از جامعه نشان از اهمیت آن داشته داشته و دارد.صفحه هیات هم در روزنامه جام‌جم با نگاهی دقیق‌تر به این ساختار ماندگار و محکم اجتماعی، سیاسی و مذهبی راه‌اندازی شده است.اولویت ما در این صفحه، گفت‌وگو و هم‌کلامی با مداحان، شاعران، منبریان، پیرغلامان و فعالان هیات در سراسر کشور است.
برای ما روحانی یا مداحی که در گوشه دنج یک روستا، خوراک مذهبی و اعتقادی هم‌روستایی‌هایش را تأمین می‌کند با مداح و روحانی سرشناسی که رد مراسم‌هایش را می‌شود در رسانه‌ملی گرفت، فرقی ندارد.هر کسی که حرف حساب داشته باشد و خواندن صحبت‌هایش برای خوانندگان مفید واقع شود، مهمان این صفحه خواهد بود.گزارش از هیات‌های فعال در کشور هم در این صفحه می‌تواند راهی برای هم‌افزایی تجربیات باشد و هیات‌های موفق را به کسانی که از آنها بی‌خبرند، بشناساند.
درهمین زمینه، روضه‌های خانگی جایگاه متفاوت و مهمی دارند. اجتماعات کوچکی که به نیت خیر مردم درخانه‌ها وکاشانه‌ها برگزارمی‌شود و پر است از برکت برای برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان. انتقال تجربیات اندک ازهمین نشست‌های خانگی باذکرروضه اباعبدا...(ع) می‌توانددرگسترش‌ آنها کمک کند.
 

نظر شما