شناسهٔ خبر: 67550461 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با حمیدرضا ترقی

چالش‌های پزشکیان با اصلاح‌طلبان

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: اگر آقای پزشکیان بخواهد مستقل از نظرات و تأثیرات آقایان خاتمی و روحانی عمل کند، حتما با اصلاح‌طلبان به چالش برمی‌خورد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز - مسعود پزشکیان توانست پیروز انتخابات شود و اصولگرایان در عرصه رقابت با او و اصلاح‌طلبان نتوانستند به موفقیت برسند. حالا پرسش آن است که اولا پزشکیان چگونه نسبت خود را با مجموعه نیروهای سیاسی اعم از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برقرار می‌کند و ثانیا دلیل شکست اصولگرایان در برابر او چه بود؟

حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «نکته‌ای که در پی نتیجه کنونی انتخابات یعنی پیروزی آقای پزشکیان به ذهن می‌رساند آن است که در این دوره از انتخابات با کاهش مشارکت روبه‌رو بودیم که این مسئله دلایل خودش را دارد از جمله آنکه تلاشی برای جذب مردم به سمت انتخابات صورت نگرفت. وقتی مردم مشکلات اقتصادی بسیاری بر دوش خود حس می‌کنند و آن مشکلات رفع نمی‌شود، میل چندانی به مشارکت در خود حس نمی‌کنند. من باور دارم دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا سازمان رأی‌شان از بین رفته است و با ریزش رأی گسترده‌ای روبه‌رو شده‌اند و جامعه دیگر از این دو جریان پیروی نمی‌کنند».

او ادامه داد: «نکته دیگر آن است که مردم احساس کردند نامزدها تکراری‌اند و و حرف جدیدی هم برای گفتن ندارند. شایعاتی هم به وجود آمد که رئیس‌جمهور از پیش تعیین شده است که البته در دور دوم انتخابات و وقتی مردم متوجه شدند که چنین نیست و رقابت واقعا جدی است، مشارکت خود را افزایش دادند».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «اگر رقابت بین چند اصولگرا و یک اصلاح‌طلب نبود و مثلا در مقابل اصولگرایان چند نامزد اصلاح‌طلب قرار داشتند شاید نتیجه انتخابات طور دیگری رقم می‌خورد اما به هر حال به انتخابات این طور پیش رفت و همه هم به تشخیص شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدها احترام می‌گذاریم و این شورا در بررسی صلاحیت‌ها همیشه معیارهای قانونی را در دستور کار دارد. از طرفی اگر آقای جلیلی به نفع آقای قالیباف کنار می‌رود، احتمال پیروزی آقای قالیباف بسیار زیاد می‌شد زیرا سبد رأی آقای جلیلی حتما به سبد رأی آقای پزشکیان ریخته نمی‌شد اما خب، برخی آمارها همه را فریب داد و این جمع‌بندی به وجود آمد که هر دو در انتخابات بمانند و دیدیم که در دور دوم بخشی از آراء خاموش به میدان آمدند و آقای پزشکیان توانست پیروز انتخابات شود».

ترقی در پایان گفت: «آقای پزشکیان با چالش‌های زیادی روبه‌رو است؛ هم چالش‌های درونی با جبهه اصلاحات و هم چالش‌های بیرونی با مجلس و مردم. مجلس دوازدهم مثل مجلس پنجم نیست که به همه وزرای پیشنهادی آقای خاتمی بیدون قید و رأی اعتماد دهد؛ این مجلس بر اساس شایسته‌سالاری به وزرا رأی اعتماد خواهد داد. رهبر انقلاب هم برای انتخاب وزرا چارچوبی روشن قرار دادند؛ اینکه نباید وزرایی در دولت حضور داشته باشند که با اسلام، انقلاب و نظام زوایه داشته باشند. از سوی دیگر آقای پزشکیان باید توقعات اصلاح‌طلبان را برآورده کند زیرا آنها برایش رأی جمع کردند اما از این سو اگر می‌خواهد موفق باشد باید بر اساس شایسته‌سالاری عمل کند. او اگر بخواهد مستقل از نظرات و تأثیرات آقایان خاتمی و روحانی عمل کند، حتما با اصلاح‌طلبان به چالش برمی‌خورد. به هر روی صدروز اول دولت او با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد بود که امیدواریم بتواند به بهترین شکل از پس این چالش‌ها برآید».

برچسب‌ها:

نظر شما