شناسهٔ خبر: 67549722 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایرنا گزارش می‌دهد؛

۲ ماه جلوتر از سال گذشته؛ سینمای ایران ۱۰ میلیون نفری شد

تهران- ایرنا- سینمای ایران در شرایطی نیمه‌ تیرماه را پشت سر گذاشت که آمار ۱۰ میلیون مخاطب را ثبت کرد، آماری که سال گذشته در نخستین روزهای شهریور رقم خورده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، سینمای ایران طی روز گذشته موفق شد تا تعداد مخاطبان امسال خود را از مرز ۱۰ میلیون نفر عبور دهد. این آمار در شرایطی برای سینمای ما محقق شده که این میزان مخاطب برای اکران سال گذشته، در روزهای نخست شهریورماه ۱۴۰۲ رقم خورده بود.

۱۰ میلیون مخاطب برای فیلم‌های امسال در شرایطی به دست آمد که میزان تعطیلی‌های امسال، به‌مراتب بیشتر از سال گذشته بود. نخستین تعطیلات مهم سینمایی به شب‌های قدر بازمی‌گشت که طی آن سینماها از دهم فروردین‌ماه تعطیل بود یعنی ۴ روز طلایی سینماها در نوروز، به دلیل تلاقی با لیالی قدر تعطیل شد. مناسبت مهم بعدی هم به حادثه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور مربوط بود که طی آن، سینماها برای ۶ روز تعطیل شدند.

۲ ماه جلوتر از سال گذشته؛ سینمای ایران ۱۰ میلیون نفری شد

در هر دو مناسبت، سینما نتوانست روند شتابان خود را بلافاصله پس از آغاز فعالیت، تکرار کند و مدتی گذشت تا سینماها توانستند به شتاب پس از آغاز تعطیلی‌ها بازگرداند.

اگر اکران تابستان بتواند تعداد مخاطبان را از ۱۶ میلیون نفر و گیشه را از ۸۵۰ میلیارد تومان عبور دهد، آن‌وقت می‌توانیم به این نتیجه برسیم که عملکرد مدیران سینمایی در مسیر اکران تابستانی، درست و موفق بوده است.

با این وجود اما سینمای ۱۴۰۳ موفق شد تا طی یک عملکرد قابل‌قبول، تعداد مخاطبان خود را در نیمه‌های تیر، از ۱۰ میلیون نفر عبور دهد. این آمار از این حیث مهم به نظر می‌رسد که اولا: شاید کسی تخمین نمی‌زد که با این حجم تعطیلی، سینماها بتوانند در این مقطع زمانی به چنین آماری برسند و ثانیا: اتفاقی که برای اکران سال گذشته رخ داد، بیشتر به یک حرکت کم‌سابقه شبیه بود که طی آن، یک فیلم (فسیل) موفق شد تا به‌تنهایی یک‌چهارم کل مخاطبان سال گذشته را در اختیار داشته باشد به همین دلیل کمی دور از ذهن بود که سینما بتواند برای امسال، نه‌تنها به این آمار برسد بلکه با قاطعیت از آن آمار نیز عبور کند.

بنابراین عبور سینمای ایران از مرز ۱۰ میلیون مخاطب، برای اکران امسال با ویژگی‌هایی که عنوان شد، یک اتفاق مهم محسوب می‌شود که با توجه به فرهنگ‌سازی درستی که به انجام رسیده، ادامه‌دار بوده و دورنمای روشنی را از سینمای امسال ایران به ثبت رسانده است. هم‌اکنون سینمای ۱۴۰۳، با ۱۰ میلیون و ۲۴۰ هزار مخاطب، به فروش ۵۹۰ میلیارد تومانی رسیده است که هر دو آمار، طی شهریور سال گذشته رقم خورد و بدین‌ترتیب سینما به لحاظ عملکردی، تاکنون ۲ ماه جلوتر از راندمان سال گذشته قرار دارد.

سومین بزنگاه مهم برای سینمای ایران، از امروز و با آغاز ماه محرم آغاز شده است. ۲ ماه آینده، ورطه مهمی برای سینماست که تاحدودی نشان می‌دهد راندمان کلی این صنعت به چه ترتیبی خواهد بود. مهم است که طی ۲ ماه آتی که با تابستان تلاقی پیدا کرده است، فیلم‌های پرمخاطب اکران شود. نخستین فیلم پرمخاطب یعنی یادگار جنوب، از چهارشنبه همین هفته روی پرده خواهد رفت. با توجه به دریافت پروانه نمایش برای آثاری چون ساعت ۶ صبح و احتمالا قیف، وضعیت نمایش این ۲ فیلم یا یکی از آنها طی مرداد و شهریور بسیار محتمل به نظر می‌رسد که با این شرایط باید منتظر بازتاب‌های مثبتی از اکران تابستان باشیم.

۲ ماه جلوتر از سال گذشته؛ سینمای ایران ۱۰ میلیون نفری شد

اگر اکران این فصل بتواند سربلند بیرون آمده و تعداد مخاطبان را تا آغاز پائیز، از ۱۶ میلیون نفر و گیشه را از ۸۵۰ میلیارد تومان عبور دهد، آن‌وقت می‌توانیم به این نتیجه برسیم که عملکرد مدیران سینمایی کشور و شورای صنفی نمایش در مسیر اکران تابستانی، درست و موفق بوده است. اگر این اتفاق بیفتد، با توجه به برنامه‌ها و تعدد آثار پرمخاطبی که برای نیمه دوم امسال در نظر گرفته شده، می‌توان با قاطعیت اعلام کرد که سینمای ایران تا پایان امسال موفق خواهد شد تا با بیش از ۳۳ میلیون مخاطب، فروش خود را از مرز ۲ هزار میلیارد تومان عبور دهد.

بر روی کاغذ و با توجه به پتانسیل‌ها و انگیزه مدیران و البته ضرورت سبک زندگی جدید خانواده‌ها در استقبال از سینما، چنین آماری قابل دسترس خواهد بود و می‌توان برنامه سال آینده و اهداف میان‌مدت و بلندمدت سینمایی را بر مبنای همین مختصات ترسیم کرد و از هم‌اکنون تحلیل‌های کارشناسانه در مورد آن به کار گرفت.

نظر شما