شناسهٔ خبر: 67549474 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ابراز امیدواری حکومت سرپرست افغانستان به گسترش روابط تهران - کابل در دولت جدید ایران

تهران- ایرنا- عبدالقادر بلخی سخنگوی وزارت خارجه حکومت سرپرست افغانستان ،شنبه شب در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) با تبریک انتخاب رییس جمهوری جدید ؛ به مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن دولت جدید روابط میان دو کشور همسایه و مسلمان در زمینه‌های گوناگون بیشتر تقویت و گسترش یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پیش تر نیز حنفی وردک معاون دفتر سیاسی طالبان، حامد کرزی رئیس جمهور اسبق افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در پیام‌هایی جداگانه پیروزی مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفته بودند.

حنفی وردک معاون دفتر سیاسی طالبان روز شنبه در دوحه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت و افزود : امیدواریم دولت جدید ایران علاوه بر مدیریت بهتر امور داخلی خود، اقدامات مؤثر و مفیدی را برای توسعه و بهبود هر چه بیشتر روابط دوجانبه سیاسی، اقتصادی و تجاری میان افغانستان و ایران انجام دهد.

همچنین کرزی نیز در پیامی در حساب فیس بوک خود، نوشت که برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری ایران را که با مشارکت سیاسی و حضور مردم در پای صندوق‌های رای همراه بود، به ملت و دولت ایران تبریک می‌گویم و برای مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران آرزوی موفقیت و کامیابی دارم.

وی همچنین برای «تحکیم بیش از پیش روابط دوستانه میان دو کشور با هم برادر»، ابراز امیدواری کرد.

عبدالله هم در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: افغانستان و ایران دو کشور برادر و دوست با مشترکات دینی، تاریخی و فرهنگی هستند و در مراحل مختلف تاریخ در کنار یکدیگر ایستاده‌اند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران اکنون میزبان میلیون‌ها هموطن ما است و به کمک‌های بشردوستانه‌ خود به مردم افغانستان ادامه می‌دهد.

همچنین عبداللطیف پدرام، از چهره‌های فرهنگی و سیاسی و رییس حزب کنگره ملی افغانستان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: مردم بزرگ ایران سرنوشت انتخابات را آن‌گونه رقم زدند که شایسته‌ تاریخ، تمدن و هویت آن بود. 

وی با تبریک انتخاب مسعود پزشکیان در مقام ریاست‌ جمهوری ایران، افزود: پیشرفت، ترقی و صلح و ثبات ایران منبع خیرات و برکات بسیاری برای مردمان منطقه و جهان است.

در این پیام با اشاره به اینکه «این پیروزی تغییر مثبت در نحوه تعامل تهران با طالبان را نوید می‌دهد»، آمده است: پیروزی پزشکیان روزنه‌های امید برای فردای بهتر و عبور از چالش‌های سیاسی و اقتصادی در ایران را گشوده است و تغییرات مثبت در نگاه، نحوه تعامل و دیپلماسی این کشور در منطقه، به‌ویژه در مورد افغانستان را نیز نوید می‌دهد.

به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان روز جمعه پانزدهم تیرماه با کسب اکثریت آرا در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران از سوی ملت ایران انتخاب شد.

براساس اعلام ستاد انتخابات کشور مجموع آرای اخذ شده در شعب داخل و خارج از کشور ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رای است که بر این اساس تعداد آرای مسعود پزشکیان ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای بود که توانست بر رقیب خود سعید جلیلی پیروز شود.

تاکنون بسیاری از رهبران جهان با ارسال پیام‌هایی پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفته‌اند.

نظر شما