شناسهٔ خبر: 67546798 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

مقصد خودروهای برقی چینی کجاست؟

اقتصادنیوز: شرکت بی‌وای‌دی چین در حال نهایی کردن قرارداد ساخت یک کارخانه بزرگ در ترکیه است تا بتواند خودروهای برقی خود را در این کشور تولید کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، ترکیه به‌زودی از قراردادی با شرکت چینی بی‌وای‌دی رونمایی خواهد کرد که براساس آن یک کارخانه به ارزش 1 میلیارد دلار در غرب این کشور ساخته می‌شود؛ این موضوع، حضور این سازنده خودروهای الکتریکی چینی در اروپا را تقویت خواهد کرد،‌ آن هم در بحبوحه شدت گرفتن تنش‌های تجاری پکن با بروکسل.

به نوشته بلومبرگ، رجب طیب اردوغان - رئیس‌جمهور ترکیه - انتظار دارد این توافق در روز دوشنبه در جریان مراسمی در شهر مانیسا که محل ساخت کارخانه یادشده خواهد بود، اعلام شود. ‌

این کارخانه جدید دسترسی بی‌وای‌دی به اتحادیه اروپا را تقویت خواهد کرد زیرا ترکیه دارای یک توافق اتحادیه گمرکی با این بلوک سیاسی است.

اتحادیه اروپا طی این هفته برنامه‌های خود برای اعمال تعرفه‌ بر واردات خودروهای برقی از چین را پیش برد و شرکت بی‌وای‌دی با یک تعرفه 17/4 درصدی جدید علاوه بر تعرفه 10 درصدی پیشین، مواجه شده است.

خبر مرتبط
مانور تازه اردوغان در آسیا/ اهداف پنهان همسویی ترکیه و چین؛ تهدید بزرگ در کمین آنکارا

اقتصادنیوز: اردوغان در تلاش است تا با توسل به کارت «قرن آسیایی» زمینه را برای بهبود وضعیت اقتصادی اش هموار کند،؛ در همین قاب سفر وزیر خارجه این کشور به چین قابل تامل است، به نظر می رسد اردوغان بدین طریق به دنبال فرصت سازی اقتصادی است و چین در جستجوی شریکی راهبردی و همسو با طرح کمربند و جاده.

از سوی دیگر، بازار داخلی ترکیه نیز باید مورد توجه قرار بگیرد، چراکه خودروهای برقی 7/5 درصد فروش خودروهای این کشور در سال گذشته میلادی را شامل شدند.

ترکیه در روز جمعه (15 تیر) اعلام کرد که در حال تجدیدنظر از برنامه‌هایی است که براساس آن، این کشور قرار بود بر تمام خودروهای وارداتی از چین تعرفه 40 درصدی اعمال کند. ترکیه حدود یک ماه قبل این تصمیم را اعلام کرد و علت آن را تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری خواند.

تصمیم ترکیه برای وضع نکردن تعرفه جدید بر خودروهای چینی به دنبال دیدار اردوغان با شی جی‌پینگ - رئیس‌جمهور چین - در روز پنجشنبه (14 تیر) در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در آستانه قزاقستان بوده است.

بی‌وای‌دی در سال‌های اخیر یک رشد سریع را در چین تجربه کرده و به پرفروش‌ترین بِرند خودروسازی این کشور تبدیل شده است.

این شرکت چینی وعده داده که در سال‌های آتی خودروهای برقی ارزان‌تر خود شامل خودروی هاچ‌بک Seagull را که انتظار می‌رود قیمت آن کمتر از 20 هزار دلار باشد، به اروپا روانه کند.  

خبر مرتبط
شی جین پینگ پیروزی پزشکیان را تبریک گفت/ توسعه مشارکت راهبردی جامع چین و ایران

اقتصادنیوز: شی جین پینگ امروز شنبه ۱۶ تیر با ارسال پیامی به مسعود پزشکیان انتخاب وی را به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت.

بی‌وای‌دی نخستین کارخانه خودروهای برقی خود در جنوب شرقی آسیا را در روز پنجشنبه (14 تیر) در تایلند افتتاح کرد. این شرکت همچنین توانسته یکی از کارخانه‌های سابق شرکت فورد در برزیل را از آن خود کند و به دنبال ایجاد یک کارخانه در مکزیک است. نخستین کارخانه بی‌وای‌دی در اروپا، در مجارستان در حال ساخت است.

در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی فروش بی‌وای‌دی به 982 هزار و 747 هزار دستگاه جهش پیدا کرد که 40 درصد بالاتر از آمار سال 2023 محسوب می‌شود. در حالیکه فروش بی‌وای‌دی طی 2024 در اروپا به کندی پیش می‌رود، این شرکت چینی در تلاش است یک بازاریابی گسترده در منطقه انجام دهد و هم‌اکنون با گرفتن جایگاه فولکس‌واگن به حامی اصلی مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا تبدیل شده است.

 

 

نظر شما