شناسهٔ خبر: 67547758 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

دور دنیا

سقوط قیمت لیر ترکیه و دینار عراق/ درهم امارات عقب نشست؛ ایران از رقبا جا ماند

اقتصادنیوز: امروز در بازار ارز تهران قیمت ها نسبت به دو روز گذشته شیب نزولی را در پیش گرفتند و قیمت لیر ترکیه هم با افت 50 تومانی، به 1840 تومان رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، معیارهای تقسیم بندی کشورها براساس ثروت به عوامل متعددی وابسته است که هر کدام توسعه و وضعیت مطلوب اقتصادی را می طلبد و همین موضوع طبقه‌بندی کشورهای جهان براساس ثروتمند و فقیر را دشوار می کند. شاخص‌هایی چون GDP تحت تاثیر اندازه جمعیت هستند؛ چراکه جمعیت بیشتر به معنای تولید بیشتر است. ولی تعدیل براساس تعداد جمعیت به تنهایی کافی نیست. درآمد سرانه دلاری نیز تفاوت قیمت‌ها میان کشورها و همینطور بهره‌وری را در نظر نمی‌گیرد.

فقدان وجود معیارهای ثابت برای تعیین رتبه بندی کشورهای جهان، عاملی شد تا نشریه اکونومیست کشورها را براساس سه شاخص رتبه‌بندی کرده است: درآمد سرانه دلاری، درآمد تعدیل شده براساس قیمت‌های داخلی (برابری قدرت خرید) و درآمد به ازای هر ساعت کار. براین اساس باتوجه به درآمد سرانه کشورها، لوکزامبورگ، سوئیس، قطر، نروژ و سنگاپور به ترتیب ثروتمندترین کشورهای جهان شناخته شده‌اند.

اما جایگاه ایران در این فهرست کجاست؟ براساس گزارشی از دنیای اقتصاد، طبق آمارهای منتشرشده از سوی اکونومیست، براساس شاخص دلار بازار آزاد، هر ایرانی از سرانه تولید ناخالص داخلی 4هزار و 500دلاری برخوردار است. از سوی دیگر، براساس شاخص برابری قدرت خرید، هر ایرانی از سرانه تولید 17هزار و 900 دلاری برخوردار است. در نهایت اگر سراغ شاخص سوم برویم و سرانه تولید ایرانی‌‌‌‌ها را با سطح قیمت و ساعات کار تعدیل کنیم، خواهیم دید که این عدد به 17‌هزار و 800دلار کاهش خواهد یافت.

این در حالیست که تولید سرانه ترکیه بر مبنای دلار بازار آزاد 13هزار دلار به ثبت رسیده است که تقریبا سه‌برابر این عدد در ایران است. از سوی دیگر، در شاخص برابری قدرت خرید این عدد در ترکیه به 44هزار و 200دلار می‌رسد که تقریبا 2.5برابر تولید سرانه ایران به این شاخص است. همچنین در همسایه جنوبی ایران، امارات در شاخص تولید سرانه برمبنای دلار بازار آزاد، سرانه درآمد به 53هزار دلار می‌رسد که اختلاف معناداری با عدد این شاخص برای کشورمان دارد. با درنظر گرفتن شاخص برابری قدرت خرید اختلاف تا حدودی کم می‌شود و سرانه تولید اماراتی‌‌‌‌ها به 83‌هزار و 900دلار می‌‌‌‌رسد.

اما حال که از اختلاف محسوس ایران و کشورهای همسایه در سه شاخص مهم اقتصادی آگاه شدیم، نگاهی هم به آخرین قیمت درهم امارات، لیر ترکیه و سایر ارزها بازار بیندازیم.

قیمت لیر ترکیه امروز 16 تیر 1403

امروز قیمت لیر ترکیه در بازار پایین آمده است و با تجربه افت 50 تومانی که داشت، 1840 تومان نرخ گذاری و خرید و فروش شد.

نرخ امروز درهم امارات در بازار

درهم امارات هم امروز به مانند ترکیه شیب نزولی قیمت را تجربه کرد و 16418 تومان قیمت خورد. هر درهم افت ارزش 378 تومانی را تجربه کرده است.

قیمت امروز دینار عراق

امروز قیمت دینار عراق هم که همواره ثبات قیمت را تجربه کرده است، مسیری جز کاهش را در پیش روی خود ندید و با تجربه افت دو تومانی که داشت، 44 تومان ارزش گذاری شد.

قیمت ریال عمان در بازار

ریال عمان هم امروز تسلیم جو کاهشی حاکم بر بازار ارز تهران شد و قیمت آن با ریزش سه هزار تومانی، به 157160 تومان رسید.

نرخ برابری ریال عمان و دلار آمریکا هم امروز در بازار به 2.6 رسیده است.

نرخ امروز منات آذربایجان

در میان همسایگان شمالی کشور هم روند قیمت ها نسبت به دو روز گذشته تفاوتی نداشت و کاهش حرف اول و آخر را زد. عصر امروز و در پایان معاملات بازار قیمت منات آذربایجان به 35460 تومان رسید که در مقایسه با روز گذشته 720 تومان پایین آمده است.

قیمت درام ارمنستان در بازار

درام ارمنستان هم امروز به تبعیت از موج کاهش قیمت ها، افت ارزش چهار تومانی را تجربه کرد و 156 تومان نرخ گذاری و معامله شد.

قیمت لاری گرجستان امروز

آخرین مقصد اروپایی دور دنیای امروز گرجستان است، در این کشور هم قیمت لاری گرجستان همچون سایر ارزهای مرور شده شیب کاهشی را دنبال کرد و به 22250 تومان رسید. هر لاری 110 تومان کاهش قیمت داشته است.

نرخ بات تایلند در بازار

امروز قیمت بات تایلند هم با تجربه افت 27 تومانی که داشت، به 1652 تومان رسید.

قیمت رینگیت مالزی امروز

در نهایت هر رینگیت مالزی امروز در بازار ارز تهران 270 تومان ارزان شد و در پایان فعالیت معامله گران در عصر روز شنبه 16 تیر، 12800 تومان قیمت گذاری شد.

خلاصه معاملات امروز بازار ارز تهران حکایت از فعال شدن جناح کاهشی نسبت به آخرین روز هفته گذشته است، موضوعی که به عقیده معامله گران ناشی از واکنش هیجانی بازار به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 1403 و پیروزی مسعود پزشکیان است. تحلیلگران معتقدند این کاهش قیمت زودگذر است و آن را نمی توان به عنوان تغییر روند بازار در نظر گرفت.

نظر شما