شناسهٔ خبر: 67546794 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

وزیر فرهنگ در آیین تجلیل از شایستگان تقدیر جایزه کتاب سال؛

ترکیه میهمان ویژه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۴/ ۴۰ کتابخانه آماده افتتاح داریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تجلیل از شایستگان تقدیر چهل و یکمین دوره جایزه کتاب سال، با اعلام تعیین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب 1404 تهران از افزایش ظرفیت تولید کاغذ کشور با افتتاح کارخانه‌ جدید شیراز خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا آیین تجلیل از شایستگان تقدیر چهل و یکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، شنبه (۱۶ تیرماه) با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسراحمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، علی اکبر ابراهیمی مدیر کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرتضی امیری اسفندقه، دستیار ویژه شهردار تهران در امور فرهنگی و فرزانه فخریان، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور کودک و نوجوان، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و حجت‌الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا، دبیر علمی چهل و یکمین دوره جایزه کتاب سال در تالار رودکی برگزار شد.

افزایش بودجه فرهنگی در دولت سیزدهم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید گفت: در دولت سیزدهم اتفاقات مهمی در حوزه فرهنگ و کتاب رخ داد. سال ۱۳۸۴ یعنی ۱۷ سال پیش، از بودجه ۸۰ میلیارد تومانی ارشاد، حدود ۲۵۰ میلیون تومان به مدیریت کتاب و تنظیم‌گری و اقتصاد حوزه کتاب اختصاص داشت؛ درحالی‌که سال ۱۴۰۰ که من ارشاد را تحویل گرفتم، اقتصاد حوزه کتاب ۱۰ هزار میلیارد و بودجه ارشاد برای تسهیل‌گری حدود ۳۰ میلیارد تومان بود. من سال ۱۴۰۰ که وزارتخانه راتحویل گرفتم مجموع بودجه جاری و مجموع بودجه ارشاد در لایحه بودجه، ۱۲۰۰ میلیارد بود و امروز که با شهادت رئیس جمهور، دولت را قرار است یک‌سال زودتر تحویل دهیم، بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در لایحه بودجه بودجه سال جاری، به ۲۰ هزار میلیارد رسیده است.

تصویب ۱۴ حکم کم‌نظیر در برنامه هفتم توسعه

اسماعیلی با اشاره به برنامه هفتم توسعه ادامه داد: در این برنامه ۱۴ حکم کم‌نظیر برای حوزه فرهنگ مصوب شده است. من مسئول کارگروه فرهنگ دولت برای تدوین لایحه بودجه بودم، هرآنچه برای اهالی فرهنگ و هنر در سال‌های گذشته آرزو بود در این برنامه محقق شد. برای برنامه‌هایی در بخش پشتیبانی و ارتقا کمی و کیفی فرهنگی در این برنامه مصوب شد و همه این اتفاقات مهم در دوره سیزدهم محقق شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدواریم اصحاب فرهنگ و هنر از نتایج خوشایند تغییر ریل جدیدی که در بخش‌های مختلف فرهنگ صورت گرفته آگاه شوند و آثارش را در حیات علمی و فرهنگی کشور مشاهده کنند.

اسماعیلی با اشاره به مجموعه‌ای از اقدامات بزرگی که در دولت سیزدهم محقق شده گفت: در اواخر همین دولت با ابلاغ رئیس جمهور، تاسیس شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی را داشتیم. نخستین‌بار برای سیاست‌گذاری بیش از ۱۲ دهکده مهم فرهنگی در نقاط مختلف کشور پایه‌گذاری شد. این دهکده‌ها با هدف شکوفایی صنایع مرتبط با چاپ و کتاب قرار بود ایجاد شود.

افزایش ظرفیت تولید کاغذ با کارخانه زاگرس

وی با بیان اینکه در حوزه کتاب، در سالی که ارشاد را تحویل گرفتیم تولید کاغذ داخلی ۴ هزار تن بود، افزود: انشاالله با افتتاح کارخانه کاغذ در شیراز این رقم به ۱۲۰ هزار تن خواهد رسید.

اسماعیلی بیان کرد: سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی را با ۱۰۰ درصد کاغذ داخلی تولید کردیم؛ همچنین در حوزه فیلم و زینک دانش بنیان، توفیقات مهمی داشتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یکی از اهدافم در زمان تحویل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ملی کردن صنعت نشر بود، گفت: خوشحالم امروز در حوزه کاغذ تحریر به خودکفایی رسیدیم. مجموعه چند کارخانه کاغذ در حال افتتاح داریم و تا دو سال آینده با افتتاح چند کارخانه، تولید کاغذ از ۳۰۰ هزار تن تا دو سال آینده عبور خواهد کرد و ایران به صادرکننده کاغذ تبدیل خواهد شد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه تمام نیاز داخلی کاغذ در ایران ۲۵۰ تا ۲۷۰ تن است، گفت: در حوزه حمایت از پدیدآورندگان و ناشران وزارت ارشاد در یک‌سال گذشته ۱۱۵ هزار عنوان کتاب منتشر شده است که بالاترین میزان در مقایسه با همه سال‌های گذشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ممیزی کتاب در دولت سیزدهم گفت: برخی در بخش ممیزی به این دولت خرده می گرفتند اما عدد زیر دو درصد برای رفت و برگشت کتاب در این دولت لحاظ شده و اکثر این کتاب‌ها عمدتاً کتاب ها چاپ می‌شدند. این‌ها واقعیات حوزه نشر و کتاب در دولت سیزدهم است.

وی با اشاره به اینکه قبول داریم کتاب گران است گفت: در این دولت کتابخانه‌های عمومی برای دسترسی مردم به کتاب تلاش زیادی کردند و همین الان به دلیل حجم کاری، نتوانستیم ۴۰ کتابخانه جدید و آماده را افتتاح کنیم. کتابخانه رشت که ۱۰ هزار متر مربع وسعت و کتابخانه اراک به‌عنوان بزرگترین کتابخانه منطقه، با ۱۸ هزار متر مربع وسعت مراحل تکمیلی را طی می‌کند.

افزایش کتابخانه‌های سیار به ۱۵۰ دستگاه

اسماعیلی با بیان اینکه دولت با هدف عدالت و دسترسی مردم به کتاب، به توسعه کتابخانه‌های سیار اقدام کرده است، اظهار کرد: در ابتدای دولت، تعداد کتابخانه‌های سیار ۳۰ باب بود اما در یک توافق با وزارت صمت، برای تحویل ۱۵۰ خودرو سیار اقدام شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه «ایران فرهنگی» گفت: در آخرین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد حکیم نظامی فردوسی در حوزه «ایران فرهنگی بزرگ» را ایجاد کردیم. این دولت «ایران فرهنگی» را محدود به مرزهای جغرافیایی و سیاسی کشور نمی‌داند.

اسماعیلی افزود: این دولت برای احیای مفاخر فرهنگی، برنامه و ماموریت ویژه داشت. گاهی مشاهیر فرهنگی کشور ما را به نام کشورهای دیگر ثبت می‌کنند اما من به این دعواها قائل نیستم. مولوی در بلخ به دنیا آمده، در قونیه از دنیا رفته و اشعارش فارسی است ما دعوای سیاسی و جغرافیایی نداریم اما هر کشوری به مفاخرش می‌بالد.

مجسمه مولوی در تهران نصب می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نصب مجسمه نظامی در میدان ونک گفت: امسال مجسمه مولوی را نصب می‌کنیم. در بحث ساخت فیلم مشترک با کشورهای دیگر که در بحث مفاخر فرهنگی تبادل ثبت مشترک داشتیم، اقدام به ساخت فیلم‌های مشترک سینمایی کردیم. مثل فیلم مست عشق که ۱۰۰ میلیارد تومان فروش داشته است. این فیلم با حضور مولوی شناسان اماده اکران شد. این نشان دهنده علاقه مردم است.

وی با بیان اینکه سال ۲۰۲۵ را سال فرهنگی ایران و ترکیه نام گذاری کردیم، گفت: درسفری که با رئیس جمهور شهید به ترکیه داشتیم تفاهم نامه منعقد شد و بر اساس آن قرارشد ترکیه میهمان ویژه نمایشگاه کتاب در سال آینده باشد.

اسماعیلی درباره نمایشگاه کتاب گفت: امسال فروش کتاب در نمایشگاه کتاب سی و پنجم؛ ۶۰۰ میلیارد تومان بود. نمایشگاه امسال میزبان رئیس جمهور شهید و رهبری بود. من با گرفتن گزارش نمایشگاه کتاب از معاونت فرهنگی به هیات دولت رفتم اما هیچ گاه توفیق ارائه گزارش آمار نمایشگاه از سوی من برای رئیس جمهور محقق نشد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به ۵۰۰ استادی که در ارزیابی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره کتاب سال حضور داشتند خسته نباشید می‌گوییم؛ همچنین از مردم ایران که اجازه ندادند خواب پریشان دشمنان در کاهش مشروعیت نظام تعبیر شود، تشکر می‌کنم.

«علم» و «اراده» نشانه‌های حیات هستند

در ادامه این آیین احمدوند در این مراسم ضمن تشکر از حضور مردم در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و تسلیت به مناسبت آغاز ماه محرم اظهار کرد: دیدن تصاویر حضور رئیس جمهوری شهید در سه دوره جایزه کتاب سال و حضورشان در نمایشگاه کتاب، غم فراق ما را تازه کرد. توجه و تکریم آیت‌الله رئیسی نسبت به اهالی قلم و وقت مغتمی که برای اهال قلم و فرهنگ می گذاشتند، برایمان یادآوری شد. امیدواریم آیندگان به این اخلاق حسنه رئیس‌جمهور شهید تاسی کنند.

وی با اشاره به اینکه قدرت علم، بالاترین قدرت است، گفت: دستیابی به قدرت علم برخلاف قدرت‌های دیگر، دست‌یابی به بالاترین و مستحکم‌ترین قدرت‌هاست. امام حسین (ع) در فرازی از دعای عرفه می‌فرمایند: «دنبال تسلط سلطه‌طلبی و قدرت نبودیم.» این باید سرمشق همه اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان تاریخ قرار بگیرد اگر دنبال قدرتی هستید، باید نتیجه قدرت، رضای خدا باشد.

احمدوند با بیان اینکه تشیع با تاسی به قدرت علم و دانش در جهان پیشرفت کرده است، ادامه داد: علامت حیات، دو چیز است؛ «علم» و «اراده». جامعه‌ای که علم و اراده ندارد، حیات ندارد.

وی افزود: حضور مردم در انتخابات نشانه عبور از بحران نظام شناختی و اختلال در حیات‌شناسی است و دشمنان تلاش کردند برای نظام جمهوری اسلامی این اختلال را پدید بیاورند.

توجه ویژه به نهاد جایزه کتاب سال به‌عنوان یک آکادمی علمی

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکر از عوامل برگزارکننده سه دوره جایزه کتاب سال در سه سال گذشته و ۷۵ گروه علمی که آثار رسیده به دبیرخانه جایزه کتاب سال را بررسی کردند، گفت: در طول این چند سال به نهاد جایزه کتاب سال، به‌عنوان یک آکادمی علمی توجه ویژه‌ای شد.

احمدوند افزود: آکادمی جایزه کتاب سال با چند هزار عضو هئیت‌علمی به بررسی کتاب‌های رسیده به این جشنواره پرداختند؛ همچنین از همراهی و مساعدت‌های دکتر اسماعیلی که نگاه ویژه‌ای به این جایزه داشتند، تشکر می‌کنم.

چهل و یک دوره است جایزه کتاب سال اهالی قلم را ارج داده است

در ادامه این آیین حجت الاسلام حمید پارسانیا، دبیر علمی چهل و یکمین جایزه کتاب سال با اشاره به اینکه انسان با فرهنگ، تاریخ و جامعه پیوند دارد گفت: ورود معنا به عرصه زیست و زندگی از ساحت تفکر و با وجود انسان اندیشمند شروع می‌شود و ظهور فکر با زبان و کتابت رقم می‌خورد. به همین دلیل انبیا توصیه می‌کنند میراث خودتان را برای فرزندانتان کتاب‌هایتان قرار دهید.

دبیر علمی چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال با تاکید براهمیت ثبت آثار اظهار کرد: این مسیر با اهل قلم و تفکر طی می‌شود اما هنوز میانه راه است؛ وقتی کار اهل قلم بزرگ داشته می‌شود، این کار بُعد پیدا می‌کند و به سنت تبدیل می‌شود.

پارسانیا اظهار کرد: وقتی که اهل قلم، بزرگ داشته می‌شود، حریم او در فرهنگ وزن پیدا می‌کند. این سنتی است که جایزه کتاب سال در چهل‌ویکمین دوره آن را بر خود فرض می‌داند و ادامه داده است.

به گزارش ایبنا؛ در این آیین از شایستگان تقدیر چهل و یکمین دوره جایزه کتاب سال با هدا جایزه تقدیر شد

آثار شایسته تقدیر چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز به شرح زیر تجلیل شدند:

موضوع کلیات / گروه دایره‌المعارف‌ها

«دانشنامه زندان سیاسی دوره پهلوی»، تألیف گروه نویسندگان، گردآوری دفتر ادبیات انقلاب، تهران: سوره مهر، ۱۴۰۱، ۲ج.

موضوع کلیات / گروه نسخ خطی

«فهرست دست‌نویس‌های فارسی کتابخانه اسعد افندی (استانبول)»، تألیف سیدمحمدتقی حسینی، تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، ۱۴۰۰، ۹۰۶ ص.

موضوع فلسفه و روان‌شناسی / گروه فلسفه غرب

«برون‌گرایی در محتوا و لوازم معرفت‌شناختی آن»، تألیف محمود مروارید، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۴۰۱، ۳۸۴ ص.

موضوع فلسفه و روان‌شناسی / گروه منطق

«سیر منطق»، تألیف ویلیام نیل و مارتا نیل، ترجمه مهدی عظیمی، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ۱۴۰۱، ۲ج.

موضوع دین / گروه کلیات اسلام

«اجازات، اسناد و استفتاءات آیه‌الله سیدابوالحسن اصفهانی»، تألیف مهدی باقری‌سیانی، قم: مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه، ۱۴۰۱، ۴ج.

موضوع دین / گروه علوم قرآنی

دو اثر زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:

«علم قرائت»، تألیف محمدصادق یوسفی‌مقدم، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۴۰۱، ۶۰۰ ص.

«قرآن‌های کوفی در ایران و دیگر پاره‌های آن در جهان؛ سده نخست تا پنجم»، تألیف مرتضی کریمی‌نیا، تهران: مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، ۱۴۰۱، ۵۸۴ ص.

موضوع دین / گروه سیره

«فرائد السمطین فی فضائل المرتضی و البتول و السبطین»، تألیف ابراهیم بن محمد حموئی جوینی، تصحیح محمدکاظم محمودی، تهران: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛ مرکز مطالعات و تحقیقات علمی، ۱۴۴۴ ق، ۲ج.

موضوع دین / گروه حدیث

«اعلام السنه فی کتب الشیعه»، تألیف سیدعبدالستار حسنی، ویراستار: محمدکاظم محمودی، قم: مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه، ۱۴۰۱، ۷۰۰ ص.

موضوع دین / گروه کلام (تألیف)

«تاریخ برهان‌های اثبات وجود خدا در کلام امامیه: از مکتب بغداد تا مکتب اصفهان»، تألیف حمید عطائی‌نظری، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ اصفهان: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)، ۱۴۰۱، ۲ج.

موضوع دین / گروه کلام (ترجمه)

«کلام و جامعه در سده‌های دوم و سوم هجری: تاریخ اندیشه دینی در صدر اسلام»، تألیف یوزف فان اس، ترجمه الهام حسینی‌بهشتی، سیدمحمدرضا حسینی‌بهشتی، فرزین بانکی، احمدعلی حیدری و فرانک هاشمی، ویراستار: سیدمحمدرضا حسینی‌بهشتی، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب، ۱۳۹۷-۱۴۰۱، ۳ج.

موضوع دین / گروه عرفان و تصوف

«پیشگامان کهن تصوف»، تألیف ریشارد گراملیش، ترجمه شیرین شادفر، تهران: حکمت، ۱۴۰۱، ۲ج.

موضوع دین / گروه ادیان دیگر

«یوگا: جاودانگی و رهایی»، تألیف میرچا الیاده، ترجمه مانی صالحی‌علامه، تهران: نیلوفر، ۱۴۰۱، ۵۶۷ ص.

موضوع علوم اجتماعی / گروه حقوق

۱۴.« دیوان بین‌المللی دادگستری: ساختار استدلالی، رویه قضایی، سیاست حقوقی»، تألیف وحید رضادوست، تهران: نگاه معاصر، ۱۴۰۱، ۶۰۱ ص.

موضوع زبان / گروه زبان فارسی

«وزن شعر عروضی فارسی: تحلیل و طبقه‌بندی براساس تقطیع اتانینی و نظریه واج‌شناسی نوایی»، تألیف امید طیب‌زاده، تهران: کتاب بهار؛ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۱۴۰۱، ۴۷۴ ص.

موضوع زبان / گروه زبان‌شناسی (تالیف)

«آشنایی با معنی‌شناسی صوری»، تألیف کورش صفوی، تهران: علمی، ۱۴۰۱، ۴۹۸ ص.

موضوع زبان / گروه زبان‌شناسی (ترجمه)

«پردازش زبان و گفتار: مقدمه‌ای بر پردازش زبان طبیعی، زبان‌شناسی رایانشی و پردازش گفتار»، تألیف دانیل ژورافسکی و جیمز مارتین، ترجمه هادی ویسی، مصطفی صالحی، وحید رنجبربافقی، الما جعفری‌صدر، فرناز صادقی و محمد بحرانی، تهران: نویسه پارسی، ‏ ۱۴۰۱، ۸۸۴ ص. ‏

موضوع علوم خالص / گروه کلیات و تاریخ علم

«دستورالعمل قسّامان و مقنّیان»، تألیف فخرالدین علیشاه حسین قسّام جویُمی، تصحیح و تحقیق ندا حیدرپورنجف‌آبادی و علی صفری‌آق‌قلعه، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار؛ با همکاری سخن، ۱۴۰۱، ۳۷۰ ص.

موضوع علوم خالص / گروه فیزیک

«آشکارسازی و اندازه‌گیری تابش»، تألیف گلن اف. نول، ترجمه علیرضا کمالی‌اصل، حمیدرضا باغانی و مجید خرسندی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، ۱۴۰۱، ۲ج.

موضوع علوم خالص / گروه شیمی

«اثرات فضاالکترونی: نگرشی نوین در شیمی آلی»، تألیف محمدعلی زلفی‌گل و میثم یاری، همدان: دانشگاه بوعلی سینا، ۱۴۰۱، ۵۷۳ ص.

موضوع علوم خالص / گروه زیست‌شناسی

«فناوری‌های رایج در به‌نژادی مولکولی گیاهان»، تألیف هی جونگ کو، سوک یون گوئون و مایکل تامسون، ترجمه ناصر فرخی و سمانه کرمی‌معلم، ویراستار علمی: عباس سعیدی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، ۱۴۰۱، ۴۳۶ ص.

موضوع علوم کاربردی / گروه پزشکی

«ملاحظات اخلاقی در مراقبت‌های پزشکی»، تألیف محمد خواجه‌دلوئی، مشهد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۱۴۰۱، ۱۱۰۳ ص.

موضوع علوم کاربردی / گروه دامپزشکی

«کوکسیدیوز در دام، طیور، حیوانات خانگی و انسان»، تألیف جی. پی. دوبی، ترجمه حسن نایب‌زاده، محمد اسدپور و علیرضا سازمند، خرم‌آباد: دانشگاه لرستان، ۱۴۰۱، ۵۵۴ ص.

موضوع علوم کاربردی / گروه مهندسی عمران

«ژئوتکنیک محاسباتی»، تألیف علی پاک، تهران: دانشگاه صنعتی شریف، ۱۴۰۱، ۵۵۴ ص.

موضوع علوم کاربردی / گروه مهندسی شیمی

دو اثر زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:

«رزین‌های صنعتی (مقدماتی)»، تألیف منوچهر خراسانی، تهران:

ابراهمیان: دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ۱۴۰۱، ۶۵۴ ص.

«مکانیک سیالات و کاربردهای آن در مهندسی شیمی»، تألیف نوید مستوفی و رضا ضرغامی، تهران: دانشگاه تهران، ۱۴۰۱، ۶۵۰ ص.

موضوع علوم کاربردی / گروه مهندسی نساجی

«رنگرزی الیاف نساجی با مواد رنگزای طبیعی»، تألیف گروه نویسندگان، سرپرست گروه نویسندگان: کمال‌الدین قرنجیگ، تهران: پژوهشگاه رنگ، ۱۴۰۱، ۵۶۶ ص.

موضوع علوم کاربردی / گروه مهندسی کشاورزی (تالیف)

«اگرواکولوژی مناطق خشک»، تألیف گروه نویسندگان، ویراستاران: علیرضا کوچکی، مهدی نصیری‌محلاتی، سرور خرم‌دل و محمد خواجه‌حسینی، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، ۱۴۰۱، ۳ج.

موضوع علوم کاربردی / گروه مهندسی کشاورزی (ترجمه)

«جیره‌نویسی آبزیان»، تألیف سرجیو اف. ناتز، ترجمه ابراهیم ستوده، بوشهر: دانشگاه خلیج فارس، ۱۴۰۱، ۴۴۴ ص.

موضوع هنر / گروه کلیات هنر

در بخش دو اثر زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:

«زمینه هنرشناسی: درآمدی بر جهان‌نگری هنری»، تألیف جواد مهدی‌زاده، تهران: پیله، ۱۴۰۱، ۶۵۲ ص.

«حکمت و آداب معنوی در هنر اسلامی و تجلیات آن بر هنر انقلاب اسلامی ایران»، تألیف محمدعلی رجبی‌دوانی، تهران: مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن»، ۱۴۰۱، ۳۹۲ ص.

موضوع هنر / گروه هنرهای نمایشی

«کتاب ژانر سینما: زیبایی‌شناسی و کارکردهای ژانر»، تألیف وحیدالله موسوی و محمد شهبا، تهران: دانشگاه سوره، ۱۴۰۱، ۳۰۲ ص.

موضوع هنر / گروه معماری و شهرسازی

دو اثر زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:

«درآمدی بر روش‌ها و فنون برنامه‌ریزی، با تأکید ویژه بر برنامه‌ریزی شهری»،تألیف زهره عبدی‌دانشپور، ویراستار: ناهیده کاظم‌زاده‌گنجی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، ۱۴۰۱، ۴ج.

«خانان کوچرو، شهریاران یکجانشین، تیموری و ترکمانی»، تألیف شاهین گرکانی‌دشته و محمد مرتضایی، سرویراستار مجموعه: بهرام آجورلو، تبریز: پروژه ترجمه حسنلو، ۱۴۰۱، ۲۹۷ ص.

موضوع هنر / گروه هنرهای تجسمی

«شکار شاهان: بررسی قالی شکارگاه صفوی، موزه پولیدی پتزولی میلان»، تألیف سیدطاهر صباحی، برگردان از ایتالیایی به فارسی: حسین مقدس، تهران: خانه فرهنگ و هنر گویا، ۱۴۰۱، ۱۶۰ ص.

موضوع هنر / گروه نمایشنامه

«وقت خوش»، نوشته حمید امجد، تهران: نیلا، ۱۴۰۱، ۲۸۰ ص.

موضوع ادبیات / گروه شعر کلاسیک

«کوچه بارانی اشراق: مجموعه شعر»، سروده حمید مبشر، تهران: شهرستان ادب‏، ۱۴۰۱، ‏ ۹۶ ص.

موضوع ادبیات / گروه شعر نو

«ندرت ناگوار مرگ»، سروده حنیف خورشیدی، تهران: شب چله‏ ،۱۴۰۱، ‏ ۱۲۰ ص.

موضوع ادبیات / گروه شعر محاوره

«عشق تو نمی‌میرد (گزیده ترانه)»، سروده علیرضا طبایی، تهران: آرادمان‏، ۱۴۰۱، ‏ ۵۷ ص.

موضوع ادبیات / گروه نقد ادبی

«آخرالزمان در رمان‌های آپوکالیپتیک»، تألیف صغری صالحی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات‏، ۱۴۰۱، ۳۱۵ ص.

موضوع ادبیات / گروه درباره شعر

دو اثر زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:

«فهرست توصیفی تحلیلی مقالات مربوط به فردوسی و شاهنامه از سال ۱۲۹۴-۱۳۸۰»، تألیف زهرا سیدیزدی و مرضیه خافی؛ ‏ با نظارت محمدجعفر یاحقی؛ ویراستار ادبی: اعظم نیک‌خواه‌فاردقی، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، ۱۴۰۱، ‏ ۱۰۲۴ ص.

«شعر سپید: پژوهشی در باب قالبی بی‌قافیه»، تألیف مهدی علیایی‌مقدم، تهران: نامک، ۱۴۰۱، ۲۷۱ ص.

موضوع تاریخ و جغرافیا / گروه تاریخ (تالیف)

«گزیده ادبیات مقاومت علمای شیعه در پنج قرن اخیر»، تدوین محمدحسن رجبی‌دوانی، تهران: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران‏، ۱۴۰۱، ۵ج.

موضوع تاریخ و جغرافیا / گروه تاریخ (ترجمه)

«اخگر به گریبان: برگ‌هایی از خاطرات منیر شفیق»، تدوین نافذ ابوحسنه، ترجمه حسین جابری‌انصاری، تهران: ایران، ۱۴۰۱، ۶۵۶ ص.

موضوع تاریخ و جغرافیا / گروه مستندنگاری

«عملیات احیا‏: روایت صعود یک مجموعه دانش‌بنیان به قله دانش و فناوری الکتروموتور»، تحقیق و تدوین: محمد حکم‌آبادی‏؛ تهیه شده در واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، تهران: راه‌یار‏، ۱۴۰۱، ۲۳۱ ص.

موضوع کودک و نوجوان / گروه داستان کودک (تألیف)

دو اثر زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:

«توک توکی»، نوشته محبوبه یزدانی، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۴۰۱، ۳۲ ص.

«روزی که پنجره دنیایش را دید»، نوشته اعظم تبرایی، تهران: مدرسه، ۱۴۰۱، ۳۲ ص.

موضوع کودک و نوجوان / گروه شعر کودک

«شعرهای رودخانه»، سروده محمود پوروهاب؛ تصویرگر: سحر فرهادروش، مشهد: آستان قدس رضوی، شرکت به‌نشر، کتاب‌های پروانه، ‏ ۱۴۰۱، ۲۴ ص.

موضوع علوم انسانی و هنر / گروه کودک (تألیف)

«کودکی نامداران»، تألیف پرویز امینی، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۴۰۱، ۱۰ ج.

موضوع علوم انسانی و هنر / گروه نوجوان (تألیف)

«فارابی»، تألیف حمید عبداللهیان، تهران: میچکا، ۱۴۰۱، ۱۶۰ ص.

موضوع علوم و فنون / گروه نوجوان (تألیف)

«پرندگان ایران»، تألیف جمشید منصوری، تهران: شرکت انتشارات فنی ایران، کتاب‌های نردبان، ۱۴۰۱، ۱۶۰ ص.

موضوع علوم و فنون / گروه نوجوان (ترجمه)

«مجموعه برترین شغل‌ها در حوزه STEM»، تألیف کریس آکسلید، ترجمه مجید عمیق، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۴۰۱، ۴ج.

موضوع علوم و فنون / گروه کودک (تألیف)

«خداحافظ عمومیر»، تألیف حمید نوایی‌لواسانی، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۴۰۱، ۳۲ ص.

نظر شما