شناسهٔ خبر: 67546772 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

مخلوط نوشابه انرژی‌زا با الکل عملکرد مغز را مختل می‌کند

یک مطالعه جدید روی موش‌ها نشان داده است که مخلوط نوشیدنی‌های انرژی‌زا با الکل می‌تواند عملکرد مغز را مختل کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛ آزمایش‌ها روی موش‌ها نشان داده‌اند که مخلوط کردن نوشیدنی‌های انرژی‌زا با الکل می‌تواند مشکلات طولانی‌مدتی در عملکرد شناختی ایجاد کند و نگرانی‌ها را در مورد عادات نوشیدن مشروبات الکلی در افراد بزرگسال به خصوص جوانان افزایش داده است.

این مطالعه توسط گروهی از دانشگاه کالیاری و دانشگاه کاتانیا در ایتالیا انجام شد و به گروه‌هایی از موش‌های نر نوجوان الکل یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا یا مخلوطی از هر دو داده شد. سپس آزمایش‌های استاندارد مختلفی برای ارزیابی عملکرد شناختی از جمله اسکن مغز و آزمایش‌های رفتاری تا ۵۳ روز پس از نوشیدن مورد استفاده قرار گرفت.

این آزمایش‌ها نشان داد که حیواناتی که نوشیدنی‌های ترکیبی مصرف کردند، تغییرات ماندگاری در توانایی یادگیری و به خاطر سپردن و همچنین تغییراتی در قسمت هیپوکامپ مغز (ناحیه مسئول یادگیری و حافظه) نشان دادند.

پژوهشگران در مقاله منتشر شده خود آورده‌اند: اطلاعات کمی در مورد اینکه آیا مصرف ترکیبی این نوشیدنی‌ها در دوران نوجوانی ممکن است اثرات طولانی مدت بر عملکرد مرکزی مغز داشته باشد یا خیر وجود دارد که این پرسش را مطرح می‌کند که آیا این عادت بر بلوغ مغز تاثیر دارد یا خیر؟

پیام این مطالعه جدید این است که این عادات می‌توانند باعث آسیب‌های طولانی‌مدت شوند.

به طور مشخص به نظر می‌رسد که انعطاف‌پذیری هیپوکامپ می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد و توانایی مغز برای انطباق و تغییر در واکنش به اطلاعات و خواسته‌های جدید را مختل کند که بخش مهمی از عملکرد طبیعی مغز است.

در حالی که موش‌هایی که از الکل و نوشیدنی‌های انرژی‌زا به صورت ترکیبی استفاده می‌کردند، در ابتدا افزایشی در معیار‌ها و عملکرد‌های مغزی خاص از جمله افزایش پروتئینی که باعث رشد نورون‌ها می‌شود، نشان دادند، اما این مزایا دوام نیاوردند و با گذشت زمان و در بزرگسالی در واقع عملکرد مغز آنها کاهش یافت.

پژوهشگران می‌گویند: نتایج ما نشان می‌دهد که الکل مخلوط شده با نوشیدنی‌های انرژی‌زا در طول دوران نوجوانی، تغییرات ماندگاری را در هیپوکامپ و در سطوح الکتروفیزیولوژیکی و مولکولی ایجاد می‌کند که با تغییرات رفتاری که در دوران نوجوانی قابل تشخیص است و در بزرگسالی ادامه می‌یابد، مرتبط است.

البته این نتایج هنوز باید در مطالعات انسانی تأیید شوند و احتمالاً تفاوت‌هایی بین جنسیت‌ها به دلیل تعاملات هورمونی وجود دارد که پژوهشگران در این مطالعه قادر به بررسی آنها نبودند.

مطالعات نشان می‌دهند که نگرانی‌های سلامتی در مورد نوشیدنی‌های انرژی‌زا موجه است و از طرفی الکل نیز به خودی خود عوارض زیادی برای سلامتی دارد و هر عقل سلیمی می‌داند که ترکیب آن با نوشیدنی‌های انرژی‌زا ایده خوبی نیست.

اکنون پژوهشگران می‌خواهند مطالعات بیشتری در مورد پیامد‌های این کار انجام دهند.

پژوهشگران می‌گویند در مجموع، تجزیه و تحلیل کل مجموعه داده‌های به‌دست‌آمده قویاً نشان می‌دهد که الکل مخلوط با نوشیدنی‌های انرژی‌زا در دوران نوجوانی می‌تواند نتایجی در بر داشته باشد که لزوماً مجموع آنهایی نیست که تنها با نوشیدن اتانول یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا مشاهده شده‌اند و برای همیشه بر شکل‌پذیری هیپوکامپ تأثیر می‌گذارند.

این پژوهش در مجله Neuropharmacology منتشر شده است./ ایسنا 

نظر شما