شناسهٔ خبر: 67545893 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق/

اصلاح طلبان نقش کمرنگی در سبد رای پزشکیان داشتند! / روزنامه اعتماد: پروژه تحریم انتخابات برای همیشه شکست خورد

تاملی بر برخی مطالب رسانه‌های جریان اصلاح طلب بیانگر آن است که آنان ضمن انتقاد از خط تحریمی براندازان عملا به شکست راهبرد تحریم از سوی بخشی از جریان اصلاحات اذعان می کنند.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

************

روزنامه‌های امروز شنبه ۱۶ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که بازتاب حضور مردم در مرحله دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری و تیترها و تصاویر مربوط با آخرین گمانه زنی‌ها از نتایج انتخابات همراه با تحلیل‌های انتخاباتی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است. روزنامه فرهیختگان به استناد آمار غیررسمی از پیشتازی مسعود پزشکیان خبر داده و صفحه نخست امروز خود را به این خبر اختصاص داده است.

تاملی بر برخی مطالب رسانه‌های جریان اصلاح طلب بیانگر آن است که آنان ضمن انتقاد از خط تحریمی تحول‌خواهان و براندازان عملا به شکست راهبرد تحریم از سوی بخشی از جریان اصلاحات اذعان می کنند، در همین زمینه روزنامه اصلاح طلب اعتماد در گزارشی نوشت:

مرور برنامه‌های رسانه‌های فارسی زبان به خصوص شبکه ایران اینترنشنال در هفته‌ها و روزهای منتهی به انتخابات به وضوح و روشنی نشان از تلاش این رسانه‌ها و جریان‌های حامی آنها برای کاهش مشارکت داشت.

اعتماد با بیان اینکه این جریان با سه راهبرد سعی در کم کردن تمایل و انگیزه مخاطبان و بیننده‌های خود در مورد انتخابات داشت، نوشت، نخست القای این تصویر که هیچ امیدی به تغییر و بهبود مشکلات از طریق صندوق‌های رای وجود ندارد. ذیل این راهبرد بسیار تلاش شد تا صحت و سلامت انتخابات زیر سوال رفته و با تاکید بر اینکه گزینه مورد نظر حاکمیت پیش از این انتخاب شده است، مردم را از مشارکت در انتخابات ناامید کنند.

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه با بیان اینکه راهبرد رسانه های معاند و اپوزیسیون تاکید بر موضوع اختیارات رییس‌جمهور بود، می نویسد، مشخصا برنامه‌ها و محتوای تولید شده توسط این شبکه‌ها و یا مطالب نقل شده توسط چهره‌های اپوزیسیون خارج از کشور حول این مساله مانور می‌داد که حتی در صورت پیروزی کاندیدای اصلاح‌طلب از اساس رییس جمهو در ساختار جمهوری اسلامی فاقد هر گونه اختیار و توان برای تغییر شرایط موجود است و از این نگاه نیز رای دادن و مشارکت در انتخابات امری بیهوده است، این جریان اما راهبرد سوم این جریان را نیز تخریب چهره مسعود پزشکیان دانست.

گفتنی است بیان این مطالب از سوی این رسانه اصلاح طلب در شرایطی صورت می گیرد که اصلاح طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه ۱۴۰۲ به تحریم انتخابات پرداخته بودند و با مشارکت در انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ضمن اذعان به شکست راهبرد تحریم، به سلامت انتخابات در جمهوری اسلامی، امانتداری نظام، و اعتراف به دروغ بودن ادعای تقلب تاکید کردند.

هدایت پزشکیان توسط رادیکال‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد همزمان با اعلام پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برخی چهره ها و رسانه های اصلاح طلب در مطالبی می کوشند تا با طرح برخی مطالبات، مطالباتی را پیشاپیش فراروی رئیس جمهور نهم قرار داده و از سوی دیگر نیز موارد مورد اشاره خود را در سطح جامعه کانونی سازی، نمایند. در همین رابطه عباس عبدی طی یادداشتی با اشاره به اینکه جامعه ایران طی سال های گذشته حال خوبی نداشته، ضرورت تلاش برای بهبود اوضاع را مورد تاکید قرار داد و اما آن را منوط به اصلاحات ساختاری دانست.

عبدی در این زمینه نوشت: باید اوضاع را بهبود بخشید. بهبود امور فقط ناشی از توانایی‌های فردی نیست، بلکه مساله اصلی رویکردهایی است که ساختار باید اصلاح آنها را در دستور کار قرار دهد.

از دیگر سو اما عبدالناصر همتی طی گفتگویی با روزنامه شرق بر ضرورت تعیین اولویت های ۱۰۰ روزه برای دولت پزشکیان تاکید و تصریح کرد مهمترین این اولویت ها باید تعیین خط مشی تفاهم با آمریکا و ۳ کشورهای اروپایی باشد.

همتی همچنین در بیان مهم‌ترین اولویت‌های دولت آینده در ۱۰۰ روز نخست، یک سال ابتدایی و ۴ سال اول دولت چهاردهم تاکید می کند، اگر بخواهم ۱۰۰ روز اول دولت را در نظر بگیرم، تعیین مشی تفاهم با امریکا و ۳ کشور اروپایی در این ۱۰۰ روز مهم است. اگر نتوان با این ۴ کشور اثرگذار تفاهم کرد با ۲۰۰ کشور بعدی هم نمی‌توان روابطی را تعریف کرد. بنابراین در ۱۰۰ روز نخست دولت چهاردهم، تعیین مشی تفاهم با امریکا و ۳ قدرت اروپایی برای کاهش تحریم‌ها و لذا کاستن از انتظارات تورمی دارای اهمیت است. این فعال اصلاح طلب در ادامه با بیان اینکه دولت در اولین گام باید انتظارات تورمی را سرکوب کند، اعلام سیاست اصلی اقتصادی مبنی بر دوری از اقتصاد دستوری و اجرای سیاست‌های اولیه مبتنی بر سیاست‌های رقابتی برای همراهی و همگرایی بخش خصوصی با اقتصاد دولتی را دیگر اولویت دولت چهاردهم بیان کرد.

وی همچنین ضرورت اصلاح تصمیمات اشتباه برای کنترل کسری بودجه و کنترل متغیرهایی که منجر به تشدید تورم می‌شود را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: هر متغیری که موجب تورم شود، (انتظارات تورمی، ثبات نرخ ارز، کلونی‌های پولی که رشد آنها باید کنترل شود و از همه مهم‌تر کسری بودجه) باید مهار شوند.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اما مهمترین اولویت دولت چهاردهم در یک سال ابتدایی خود را به نتیجه رساندن توافق برجام عنوان کرد و در ادامه تصریح کرد: اقدام جدی برای مهار تورم، تک‌نرخی کردن ارز، توازن در بودجه، تصمیم‌گیری در خصوص حامل‌های انرژی، مشخص کردن نحوه پرداخت یارانه‌ها و زمینه‌سازی برای سیاستگذاری‌های ۳ سال بعد تا پایان عمر دولت و جریان سازی برای ایجاد یک فضای امید بخش در کشور در سال اول عمر دولت دارای اهمیت است.

وی همچنین به دولت چهاردهم پیشنهاد کرد که نباید وعده‌های بزرگ‌تری به مردم داد، چرا که مشکلات ساختاری در مدیریت و سیاستگذاری‌های ایران جدی است و برای بهبود آنها به زمان نیاز است.

اصلاح طلبان نقش کمرنگی در سبد رای پزشکیان داشتند! / روزنامه اعتماد: پروژه تحریم انتخابات برای همیشه شکست خورد

گفتنی است بررسی های اولیه نشام می دهد که علی رغم اینکه مسعود پزشکیان تاکید دارد که دولت چهاردهم دولت پزشکیان است اما برخی اصلاح طلبان در حال تولید مطالبات و کانونی سازی آنان در سطح جامعه می باشند تا پزشکیان را جهت داده و مطالبات خود را دنبال نمایند، مطالباتی که پزشکیان در طول فعالیت های انتخاباتی خود اصولا به آن ها اشاره نکرده بود.

اصلاح طلبان نقش کمرنگی در سبد رای پزشکیان داشتند

یک روزنامه اصلاح طلب تاکید کرد که اصلاح طلبان نقش کمرنگی در سبد رای مسعود پزشکیان داشته اند، روزنامه اصلاح طلب همدلی در مطلبی در خصوص چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نوشت:

این انتخابات دو نکته مهم و اساسی به فضای سیاسی کشور افزود؛ نکته اول بازی با کارت مشارکت از سوی مردم بود و نکته برجسته دیگر تغییراتی بود که در جناح‌بندی‌های سیاسی کشور ایجاد شد.

همدلی با بیان اینکه جبهه اصلاحات بالاخره توانست در انتخابات اخیر نقش خود را ایفا کند، نسبت به نقش اصلاح طلبان در سبد رای پزشکیان ابراز تردید کرد و نوشت، درباره ایفای این نقش و تاثیر کمرنگ اصلاح‌طلبان بر سبد آرای “مسعود پزشکیان” تحلیل‌های قابل تاملی وجود دارد، اما باز شدن روزنه حضور و تاثیر آنها از سوی حاکمیت می‌تواند دوره جدیدی از تغییرات سیاسی در موازنه قدرت جناح‌ها محسوب شود.

اصلاح طلبان نقش کمرنگی در سبد رای پزشکیان داشتند! / روزنامه اعتماد: پروژه تحریم انتخابات برای همیشه شکست خورد

به نوشته این روزنامه اصلاح طلب، جبهه اصلاحات به رغم فرصت شمردن تایید صلاحیت «مسعود پزشکیان» به دلیل دور ماندن از بدنه جامعه و قرار گرفتن در نقطه کور، نتوانست آنگونه که در گذشته موثر بود، معادلات انتخاباتی را عوض کند.

نظر شما