شناسهٔ خبر: 67545356 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مداح استان قزوین:

مردم با برگزاری آیین تشت گذاری به استقبال محرم می‌روند

قزوین-مداح استان قزوین گفت: برگزاری آیین تشت گذاری در واقع آماده شدن عزاداران حسینی برای برگزاری مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان را نوید می‌دهد.

صاحب‌خبر -

علی فرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درخصوص آئین تشت گذاری ابراز کرد: آئین تشت‌گذاری یکی از سنت‌های رایج دوستداران اهل بیت (ع) در استان قزوین است.

مداح استان قزوین بیان کرد: این آئین به مناسبت آغاز ماه محرم الحرام در برخی از مساجد و تکایای استان قزوین و با حضور هیأت‌های مذهبی و سوگواران امام حسین (ع) برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: در این مراسم عزاداران تشتی را که داخل آن مقداری آب قرار دارد، به نشانه تشنگی امام حسین (ع) و یارانش در صحرای کربلا به روی دست گرفته و با نوحه‌سرایی در اطراف آن، مراسم عزاداری ماه محرم و پوشیدن لباس‌های سیاه را آغاز می‌کنند.

این مداح تصریح کرد: در این مراسم همچنین دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی، بیرق‌ها و علم‌های خود را آماده کرده و آغاز برنامه‌های ویژه ماه محرم را توسط آن اعلام می‌کنند.

وی تاکید کرد: مساجد امام زمان (عج) و حضرت ابوالفضل (ع) و بیت الرقیه اعظم شهر قزوین از جمله مساجد برگزار کننده این مراسم هستند.

فرمانی تاکید کرد: این آئین از ریشه دارترین آیین‌هایی است که در روزهای پایان ماه ذی الحجه برگزار می‌شود و در حقیقت، برگزاری این آئین، آماده شدن حسینیان برای برگزاری مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان را نوید می‌دهد.

وی در ادامه مطرح کرد: این آئین در ۲۲ آذرماه ۱۳۹۱ به شماره ۶۶۱ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

این مداح در پایان گفت: شاید به ظاهر تشت آبی است که تشنگی ظاهری امام حسین (ع) را برساند اما در باطن بی بصیرتی مردم آن زمان را متذکر می‌شود که براساس تبلیغات امام را تنها می‌گذارند و حق را سربریده و ناحق را باریکه قدرت می‌نشاند این آئین متذکر می‌شود که تاریخ درحال تکرار است به هوش باشیم که با حسین زمانمان چگونه عمل می‌کنیم ودر مواجه با حق و باطل کدامیک را برمیگزینیم.

نظر شما