شناسهٔ خبر: 67545230 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

واشنگتن پست: پیروزی پزشکیان در زمانی حساس برای ایران

رسانه آمریکایی واشنگتن پست در تحلیلی درباره نتایج چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران نوشت که مسعود پزشکیان در زمانی حساس برای ایران پیروز شد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش  تابناک به نقل از ایرنا، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز شنبه به وقت محلی در تحلیلی نوشت که نامزد اصلاح طلب ایرانی با شکست دادن یک اصولگرای برجسته به ریاست جمهوری ایران رسید.

این رسانه آمریکایی افزود: مسعود پزشکیان که از سیاست‌های معتدل در داخل و تعامل محدود با غرب حمایت می‌کند، بر اساس نتایج اعلام شده توسط رسانه های دولتی ایران در صبح شنبه، در دور دوم رأی‌گیری در روز جمعه، پیروز شد. میزان مشارکت در روز جمعه 50 درصد بود که اندکی بیشتر از مشارکت پایین بی سابقه هفته گذشته یعنی 40 درصد بود.

واشنگتن پست ادامه داد: پیروزی او بر محافظه کاران (اصولگرایان) ایران در زمان حساسی برای این کشور صورت می گیرد، زیرا ایران با تشدید تنش های منطقه ای و بن بست با غرب بر سر برنامه هسته ای (صلح آمیز) خود مواجه است.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: به نظر می رسد پزشکیان توانسته است حمایت گسترده تری را به دست آورد و محافظه کاران (اصولگرایان) میانه رو تر را جذب کرده و مشارکت بیشتری را در پایگاه خود ایجاد کند.

واشنگتن پست تصریح کرد: پزشکیان کهنه سرباز جنگ ایران و عراق که در مجلس و به عنوان وزیر بهداشت ایران خدمت کرده، برای اصلاحات میانه رو تلاش کرده است. او سعی کرده بدون به چالش کشیدن نظام دینی ایران به رهبری آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر عالی ایران، این کار را انجام دهد.

این رسانه آمریکایی ادامه داد:پزشکیان در زمان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری، از کاهش برخی محدودیت های اجتماعی و تعامل با آمریکا بر سر برنامه هسته ای ایران برای لغو تحریم هایی که اقتصاد ایران را فلج کرده است، حمایت کرد.

واشنگتن پست به نقل از مهرزاد بروجردی تحلیلگر ایرانی و رئیس دانشگاه علم و صنعت میسوری، گفت که پیروزی پزشکیان نشان می‌دهد که او توانسته پایگاه حمایتی خود را گسترش دهد، از هر دو صف اصلاح‌طلب و محافظه‌کار (اصولگرا) حمایت کسب کند. او مدعی شد که پزشکیان آزادی چندانی نخواهد داشت و برای او مانع ایجاد خواهند کرد.

پیش ازاین، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز در این زمینه نوشت: پس از سال ها تحریم ایران از سوی غرب، مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح طلبان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران، امروز با وعده تعامل با غرب پیروز شد.

حامیان پزشکیان، جراح قلب و قانونگذار کهنه کار، بامداد امروز در خیابان ‌های تهران و شهرهای دیگر پیروزی وی بر سعید جلیلی، مذاکره ‌کننده سابق هسته‌ای را جشن گرفتند.

پزشکیان در شرایطی برنده انتخابات می شود که ایران در برهه حساسی قرار داشته و منطقه خاورمیانه بر سر جنگ اسرائیل و حماس با تنش های شدیدی روبروست، برنامه هسته ای ایران در حال پیشرفت است و انتخابات قریب الوقوع آمریکا می تواند هر گونه احتمال تنش زدایی بین تهران و واشنگتن را با خطر روبرو کند.

شبکه خبری سی ان ان وابسته به دموکرات های آمریکا نیز گزارش داد: کارشناسان می گویند یک چهره معتدل تر در ریاست جمهوری می تواند گفتگو بین ایران و کشورهای غربی را تسهیل کند. پزشکیان ممکن است در داخل کشور نیز برخی تغییرات اجتماعی ای را که در جریان مبارزات انتخاباتی بر آنها پافشاری کرده بود، اجرا کند هرچند کارشناسان هشدار می دهند که هیچ تضمینی در عملی شدن چنین اقدام هایی نیست. پزشکیان در زمانی عهده دار ریاست جمهوری می شود که ایران در پی جنگ غزه و پیشرفت برنامه هسته ای، درگیر تشدید تنش ها با اسرائیل و متحدان غربی آن است.

به گفته کارشناسان انتظار نمی رود پزشکیان مسیر کنونی سیاست تهران در قبال اسرائیل را تغییر دهد. در حالی که کشورهای غربی انتظار ندارند این انتخابات روابط آنها با ایران را تغییر دهد، پزشکیان مطمئناً کاندیدای مورد ترجیح آنها است.

همچنین روزنامه نیویورک تایمز نوشت: برخی از حامیان محافظه ‌کار آقای جلیلی در شبکه‌های اجتماعی گفتند که صرف نظر از اینکه چه کسی برنده شده، حضور بیشتر در انتخابات یک پیروزی برای جمهوری اسلامی بوده و امیدوارند که دولت جدید برای پر کردن شکاف ‌ها میان جناح‌ های سیاسی تلاش کند. بسیاری از محافظه کاران فارغ از دسته بندی های سیاسی به پزشکیان رای دادند.

مسعود پزشکیان با کسب اکثریت آرا در دومین مرحله چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور منتخب مردم شد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اعلام نتایج نهایی شمارش چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت که درمجموع آرای اخذ شده در کل شعب داخل و خارج از کشور ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ است که بر این اساس، تعداد آرای مسعود پزشکیان ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ و ‏تعدادی آرای سعید جلیلی ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ است.

برچسب‌ها:

نظر شما