شناسهٔ خبر: 67544769 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سردترین منطقه ایران برای سفر تابستانی

رحمت رمضانی

اگر در آغاز تابستان خواستید برای مسافرت به شهری در ایران چهارفصل بروید که خنکا را حس کنی این شهر بجنورد است. مرکز استان خراسان شمالی را می‌توان یکی از سردترین مناطق ایران در تابستان دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اگر آفتاب تابستانی و گرمای آن را می‌خواهید با سفر به منطقه خنک و تابستانی برای خانواده‌تان لذت بخش کنید مشکلی ندارید چون شما ایرانی هستید و ایران کشور چهار فصل است و یکی از شهرهای خنک کشور عزیز ما در تابستان بجنورد است. مرکز استان خراسان شمالی را می‌توان یکی از سردترین مناطق ایران در تابستان دانست. دلیل خنکای بجنورد در تابستان را می‌توان به دلیل موقعیت جغرافیایی اش دانست. این شهر در کوهپایه‌های رشته کوه آلاداغ واقع شده است و بزرگترین شهر استان خراسان شمالی می باشد. آشخانه، اسفراین و شیروان از جمله همسایه های بجنورد هستند. این شهر بنا به شرایط اقلیمی، دارای بارندگی‌های سالیانه زیادی بوده و جزو شهرهای سر سبز ایران به شمار می‌آید.

شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی است که در شمال شرق ایران قرار دارد. این شهر بر اساس سر شماری سال ۱۳۹۵، دارای ۲۲۸۹۳۱ نفر جمعیت است. بجنورد دارای ۳۶ کیلومتر مربع مساحت است.
آب و هوای شهر بجنورد به دلیل شرایط جغرافیایی و کوهستانی منطقه، در اغلب فصول سال خنک و یکی از سردترین مناطق ایران در تابستان است.

مکان‌های دیدنی بجنورد

پارک بابا امان

یکی از دیدنی‌های شهر بجنورد که مسافران را مشتاق دیدنش هستند. پارک بابا امان است.

سردترین منطقه ایران برای سفر تابستانی

فضای سبز، استخر آب، آبشارهای مصنوعی و امامزاده در گردشگاه، بخشی از زیبایی این مکان تفریحی است که گردشگران را به خود فرا می ‌خواند. مسافران در سایه درختانی سفره پهن می‌کنند که عمر 400 ساله دارند.

چشمه بابا امان

ثانیه‌ای 400 لیتر آب زلال که از درون تپه‌ها سرچشمه می‌گرد به سمت  گردشگاه بابا امان در حرکت است و مسافران مشهد الرضا و گردشگران خاک راه از چهره می زدایند. در بخش‌های مختلف پارک آبراه‌هایی ایجاد شده و آبشارهایی مصنوعی ایجاد می‌شد. که زیبا های این پارک را دو چندان می‌کند.

امامزاده بابا امان

شاید از خوتان بپرسید چرا این مکان به بابا امان نام گرفت. داستان بابا امان جالب است نقل می‌کنند امامزاده اسماعیل به ده آمده و بعد اهالی ده تصمیم می‌گیرند او را بکشند.امامزاده از ترس جانش به پیر روستا پناه می‌برد و وقتی به خانه‌اش می‌رسد، می‌گوید بابا، امان. اما پیرمرد هم به او رحم نمی‌کند و امامزاده کشته می‌شود. برای همین اسم بابا امان را روی ده گذاشته‌اند. امامزاده اسماعیل از نوادگان امام موسی (ع) است.

در بخش غربی بابا امان، حیات وحشی به اسم پردیسان و به مساحت 350 هکتار وجود دارد. در پارک پردیسان حیواناتی نظیر گوزن زرد، میش، قوچ و آهو در حال تکثیر هستند. می‌توانید به فضای اختصاصی حیات وحش بروید و از نزدیک این حیوانات را تماشا کنید.این پاراک که در ۱۵ کیلومتری این شهر واقع شده است به یک مکان اقامتی تبدیل شده است. این پارک در جاده شیروان به بجنورد قرار داشته که تنها مسیر دستیابی شرق کشور به شمال است.

پارک بش قارداش

از دیگر جاذبه‌های گردشگری که می‌توانید در هوای خنک بجنورد از آن لذت ببرید پارک بش قارداش است.در بجنورد پارک ها داستان‌ های بخصوص به خود دارند و این پارک نیز از این قاعده مستثنی نیست. نام این برگفته از افسانه‌ای است که از روزگاران قدیم مانده است. پنج برادر در این سرزمین خوش آب ‌و هوا زندگی می‌کردند. این پنج برادر یکدل علیه ظلم و ستم حکمران به مخالفت برخواستند و تحت تعقیب ماموران قرار داشتند. این پنج برادر به همراه هم گریختند و ماموران نیز آنها را تا این مکان تعقیب کردند. پنج برادر از خدا طلب کمک کردند، در این هنگام پنج سوراخ در کوه ایجاد شد که برادران به آنها پناه بردند و از سوراخ‌ها آب گوارایی جاری شد.

سردترین منطقه ایران برای سفر تابستانی

وجود یک آبشار و آبنمای زیبا در این منطقه، طبیعت آن را دگرگون ساخته است. آب و هوای این منطقه نیز به دلیل شرایط جغرافیایی، در فصل تابستان خنک است. اما از این جاذبه‌های طبیعی و زیبا در اطراف شهر بجنورد فراوان است که می توان با سفر به این شهر، از آنها بازدید کرد. تا سال‌ها قبل و پیش از خشکسالی‌های شدید تعداد چشمه‌ها پنج عدد بود که تمامی آنها آب بسیار داشتند. البته بعضی از افراد ناآگاه این موضوع را اینچنین نقل می‌کنند که چون پنج چشمه غار مانند سنگی وجود دارد نامشان بش قارداش شده‌است.

انتهای پیام

نظر شما