شناسهٔ خبر: 67544189 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سواد بازی‌های دیجیتال/ ۵

کدام بازی‌های رایانه‌ای درآمدزا خطرناکند + فیلم

بازی‌های بلاک‌چینی دارای ریسک بالایی هستند و ممکن است پروژه کلاهبرداری باشد؛ از این رو فعلاً که در این زمینه با نقص قانون مواجه هستیم، بنابراین بهتر است خانواده‌ها از ورود فرزندان به این گروه از بازی‌ها ممانعت به عمل آورند. در مقابل یکی از ظرفیت‌هایی که پیش روی فرزندان ما وجود دارد، ورزشکار ورزرش‌های الکترونیک شدن، است.

صاحب‌خبر -

5****** چگونه از بازی رایانه‌ای به درآمد برسیم

جذاب‌ترین نکته درباره بازی‌های رایانه‌ای، آنلاین، موبایلی یا ویدیویی این است که کودک فقط به‌صورت فیزیکی با بازی تعامل ندارد؛ بلکه ارتباط روانی و هیجانی نیز برقرار می‌کند و ممکن است مدت‌ها ذهنش را درگیر کند و همین موضوع باعث ایجاد نگرانی‌هایی در والدین شده است و باعث می‌شود آنها به جای در نظر گرفتن نکات مثبت بازی‌ها، به خطرات بالقوه آنها توجه کنند. حتی همین مسائل باعث می‌شود والدین فراموش کنند که بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی، تبدیل به یکی از بخش‌های اصلی زندگی کودکان و نوجوانان در دنیای مدرن شده و نمی‌توان آنها را از چنین بازی‌هایی منع کرد.

خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود نسبت به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در رابطه با موضوع «سواد بازی‌های دیجیتالی» اقدام کرده است تا والدین را با نسبت بازی‌های رایانه‌ای با تربیت رسانه‌ای فرزندان، اثرات و پیامد‌های آن و نقش والدین و مربیان در تربیت فرزندان در مواجهه با بازی‌های رایانه‌ای آشنا کند. در این درس‌گفتار‌ها محسن رزاقی، پژوهشگر و مدرس سواد رسانه‌ای به بیان نکاتی مهم در موضوع یادشده می‌پردازد.

محسن رزاقی در قسمت پنجم به موضوع «درآمدزایی از بازی» پرداخته است که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید و می‌خوانید.

در قسمت قبل یکی از پرطرفدارترین راه‌های درآمدزایی از طریق بازی که استریمینگ بود، را بررسی کردیم. سه راهکار دیگر در این زمینه وجود دارد که در ایران پرطرفدار هستند و به آنها می‌پردازیم که امیدواریم قابل استفاده باشد.

راه دوم، خدمات بوستینگ است. من یک بازیکن ماهر هستم و موفق شده‌ام سطوح بالایی را در بازی آنلاین کسب کنم، قدرت‌های ویژه‌ و مهارت‌های بالایی دارم و می‌توانم در بازی پرقدرت ظاهر شوم و چالش‌های بازی را انجام دهم، اما شما بازیکن تازه‌وارد هستید که با جهان بازی به سختی ارتباط می‌گیرید و مدام می‌بازید. من می‌توانم کنار شما باشم و چالش‌های بازی را انجام دهم و شما نگاه کنید، اما، چون پاداش را به هر دو بازیکن می‌دهد شما رشد می‌کنید. یا می‌توانید اطلاعات حساب کاربری را به من بدهید و من تا یک جایی شما را رشد دهم و بعد که به حدی رسید، دوباره به شما برگردانم و شما از این خدمت بهره‌مند شوید، یعنی اکانت با تراز بالا و بازی که چالش‌های آن انجام شده است، چون اوایل بازی دشوار است و بازیکن همراه آن را طی می‌کند. تعداد زیادی از بازیکنان هستند که در برابر این کار هزینه دریافت می‌کنند و یکی از راه‌های درآمدزایی آنها همین کاری است که انجام می‌دهند.  

<div id="video-display-embed-code_3462825"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4217461/3462825?width=400&height=300"></script></div>

راهکار بعدی بازی‌های بلاک‌چینی است. این بازی‌ها، بازی‌هایی هستند که در برابر انجام بازی به شما ارز دیجیتال پاداش می‌دهد. که این بازی‌ها یا رایگان هستند که ارز دیجیتال با حجم خیلی کم پاداش می‌دهند و شما باید زمان زیادی را در بازی صرف کنید و یا رایگان نیستند و شما باید سرمایه اولیه‌ای را وارد بازی کنید تا بتوانید به بازی کردن ادامه دهید و وارد جهان بازی شوید.

این پاداش‌ها مفصل‌تر هستند، اما اتفاقی که می‌افتد این است که آدم‌های زیادی هستند که با پرداخت پول بیشتر قدرت‌های بیشتری دارند و شما را به راحتی شکست می‌دهند و پاداش‌ دریافت می‌کنند و به همین دلیل با توجه به اینکه این سختی وجود دارد که یا باید زمان زیاد و یا پول زیادی صرف کنید و از طرفی هم به دلیل اینکه این نوع بازی‌ها جدید هستند و چندان از عمر آنها نمی‌گذرد، طراحی‌های دقیقی ندارند و بازیکن‌ها گاهی به سیستم‌های پخش پاداشی که در بازی وجود دارد، اعتراض دارند. یا اساساً به دلیل جدید بودن بازی‌ها، نقص در قوانین وجود دارد و به همین دلیل بسیاری از این بازی‌ها ممکن است پروژه کلاهبرداری باشد.

جمع‌بندی من این است که مانع از این شویم که فرزندمان وارد این بازی‌ها شود و حتی خودمان نیز ورود نکنیم. چون بسیاری از بازیکن‌های این بازی‌ها، فعالان ارز دیجیتال هستند و این بازی‌ها ریسک‌های بالایی دارد و می‌توانیم این ریسک‌ها را به جای دیگری برده و بهره بیشتری ببریم. 

شیوه آخر، اصطلاحاً ورزشکار ورزش‌های الکترونیک یا اسپورتر شدن است. به این صورت که بازی‌هایی مانند تیم فوتبال هستند که بازیکن می‌گیرند و آن بازیکن قرارداد دارد و اگر گل بزند و یا افتخاری کسب کند، پاداشی به او داده می‌شود. اینها بازی‌هایی هستند که رقابتی بوده و مسابقات بین‌المللی دارند و بازیکن‌هایی را استخدام می‌کنند که حقوق ثابت دارند و اگر افتخاری کسب کنند و یا خدمت اضافه‌ای به باشگاه ارائه دهند یا تازه‌وارد‌ها را آموزش دهند، پول بیشتری را به عنوان پاداش یا اضافه کار دریافت می‌کنند.

جالب است بدانید که کشور ما در این رشته‌ها جزء پرافتخارترین‌هاست و اکنون هر رشته و مسابقات ورزشی که به صورت بین‌المللی و لیگ‌هایی که برگزار می‌شود، بخش ورزش‌های الکترونیک دارد. شاید در اخبار ما کمتر به آنها پرداخته می‌شود، اما ایران تیم ملی دارد و مدال‌آور است. بنابراین یکی از ظرفیت‌هایی که پیش روی فرزندان ما وجود دارد، همین ورزشکار ورزرش‌های الکترونیک شدن است.

انتهای پیام

نظر شما