شناسهٔ خبر: 67543675 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

انجمن پسته ایران:

صادرات پسته در خردادماه رونق یافت

کمیته بازرگانی انجمن پسته ایران اعلام کرد: طبق آمار گمرک ایران ۸ هزار تن انواع پسته و مغز پسته در نهمین ماه از سال زراعی ١٤٠٣-١٤٠٢ صادر شده‌است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو کمیته بازرگانی انجمن پسته ایران در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: کشور‌های مشترک‌المنافع و شبه‌قاره‌هند بیشترین سهم از صادرات پسته ایران را در خرداد ماه سالجاری به خود اختصاص دادند؛ سنتاً این کشور‌ها متقاضی پسته در فصل تابستان هستند.

بر اساس اعلام این انجمن طبق آمار گمرک ایران ۸ هزار تن انواع پسته و مغز پسته در نهمین ماه از سال زراعی ١٤٠٣-١٤٠٢ صادر شده‌است. 

انجمن پسته ایران می‌افزاید: از اواخر اردیبهشت‌ماه که وضعیت محصول سال جدید تا حدی مشخص شد، عرضه پسته در بازار داخل قوت گرفت، هر چند تقاضای جدی برای صادرات وجود نداشت. 

طبق این گزارش، نتیجۀ این افزایش عرضه، افت قیمت ریالی پسته در کشور بود که احتمالاً منجر به رشد عدد صادرات خردادماه نسبت به ٢ سال زراعی قبل در ماه مشابه شده‌است.

طبق تخمین انجمن پسته ایران از آغاز مهرماه ۱۴۰۲ تا پایان خرداد ۱۴۰۳، از کل موجودی ۲۰۰ هزارتنی پسته در دسترس، معادل ۱۲۶ هزارتن به‌مصرف رسیده‌است. 

از این مقدار، تخمین زده می‌شود که ۲۱ هزارتن پسته جهت مصرف داخل فروش رفته و ۱۰۵ هزارتن پستۀ معادل خشک در پوست صادر شده‌است. 

علیرغم بهبود نسبی صادرات ٩ ماهه امسال نسبت به سال قبل و سال ماقبل آن، صادرات تجمعی پسته ایران نسبت به آخرین سال پرمحصول، یعنی سال ١٤٠٠-١٣٩٩ در مدت مشابه حدود ۴۶ درصد افت داشته‌است.

بر این اساس نزدیک به ۴۲ درصد از وزن صادرات تجمعی ٩ ماهه امسال متعلق به مغز و مغز سبز پسته بوده‌است؛ این در حالی است که میانگین سهم وزن مغز و مغز سبز صادراتی طی چهار سال اخیر در مدت مشابه، ۳۵ درصد از کل وزن صادرات بوده‌است.

در پاین این گزارش آمده است مانده محصول پسته خشک در پوست ایران در پایان خرداد ۱۴۰۲، معادل ۷۴ هزارتن برآورد می‌شود.

شایان ذکر است محصول پسته که از آن به عنوان طلای سبز یاد می‌شود، نقش مهمی در صادرات غیر نفتی کشور دارد.

 

صادرات پسته در خردادماه رونق یافت

نظر شما