شناسهٔ خبر: 67543307 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن:

بتن نامناسب سن ساختمان را از 200 به 30 سال کاهش داد

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن: دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن گفت: تولید نامناسب بتن به مواد اولیه برمی‌گردد و محصول نهایی که بتن آماده است، عمر مفید ساختمان‌ها که بایستی حداقل ۲۰۰ سال باشد را به زیر ۳۰ سال کاهش داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، محرم کریمی، دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده با بیان اینکه در کشور ما به طور متوسط در پنج سال اخیر، ۶۰ میلیون تن سیمان تولید شده است، اظهار داشت:  ۶۲ درصد از این عدد به صورت سیمان فله‌ (سیمان به دو صورت فله و کیسه‌ای توزیع می‌شود) است که بالغ بر ۹۰ درصد سیمان فله توسط ۱۳۰۰ کارخانه تولید بتن آماده در کشور تبدیل به قریب ۱۰۰ میلیون مترمکعب بتن آماده می‌شود و به وسیله ۲۰۰۰ کامیون و کشنده که ناوگان حمل و نقل بتن آماده را تشکیل می‌دهد؛ عمدتا در ساختمان‌های مسکونی و مقدار کمی هم در ساختمان‌های اداری، تجاری و بیمارستان‌ها مورد مصرف قرار می‌گیرد.

وی گفت: با توجه به این که در ازای تولید یک تن سیمان یک تن co2 تولید می‌شود، برای مصرف بهینه سیمان و ارتقای کیفیت بتن آماده، لازم است تمهیداتی اندیشه شود. در سطح اروپا میزان مصرف سیمان در یک متر مکعب بتن آماده ۳۰۰ کیلوگرم است در صورتی که در ایران این میزان نزدیک به ۴۰۰ کیلوگرم است که این موضوع بیشتر ناشی از عدم وجود سنگدانه مناسب است که در این زمینه برای بهبود، نیاز به ارتباط بسیار نزدیک بین تولیدکنندگان سیمان، سنگدانه (شن و ماسه)، افزودنی‌های شیمیایی بتن و صنعت بتن آماده است.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن همچنین در رابطه با میزان و شاخص صنعت بتن آماده در کشور گفت: مبلغ فروش بتن آماده در سطح کشور ۲ هزار همت است.

کریمی به وضعیت نامناسب تولید بتن آماده در کشور اشاره کرد و گفت: تولید نامناسب بتن به مواد اولیه برمی‌گردد و محصول نهایی که بتن آماده است، عمر مفید ساختمان‌ها که بایستی حداقل ۲۰۰ سال باشد را به زیر ۳۰ سال کاهش داده است. تلاش کانون بر این است که کیفیت بتن آماده که یک صنعت بنیادی در ساخت و ساز کشور محسوب می‌شود را ارتقا دهد تا جایگاه صنعت بتن آماده در کشور شناخته شود. ما در کانون، وظیفه ملی برای خود تعریف کردیم و نیازمند یاری رسانه‌ها هستیم.

همچنین رحمتی، رییس کمیته فنی کانون با بیان اینکه آزمایشات شیمیایی و فیزیکی سیمان، طبق استانداردی که به شکل سنتی در ایران مرسوم است، به تنهایی نشان‌دهنده عملکرد واقعی سیمان در بتن نیست، گفت: ایران در سال ۲۰۲۲ به عنوان هشتمین تولیدکننده سیمان در جهان معرفی شد. چراکه صنعت سیمان، انرژی‌بر و تولید آلودگی می‌کند به همین دلیل، بسیاری از کارخانه‌های سیمان در کشورهای پیشرفته تعطیل شده‌اند و از سایر کشورها وارد می‌شود.

وی ادامه داد:‌ نکته بعدی، کیفیت بتن در ایران است. طبق استاندارد ملی بتن آماده کشور واحد تولیدی بتن آماده باید سیستم توزیع و سیستم مخلوط کردن بتن داشته باشد و آن چیزی که در بسیاری از نقاط کشور متأسفانه با عنوان نادرست وجود دارد که اختلاط بتن صرفاً داخل دیگ تراک میکسر انجام می‌شود و مغایر با متن صریح قانون و استاندارد ملی مربوطه (۶۰۴۴) است.

رییس کمیته فنی کانون همچنین در حوزه ماشین آلات تولید بتن گفت: خوشبختانه تولیدکنندگان غنی داریم که ما را از واردات این‌گونه ماشین آلات بی‌نیاز می‌کند. متأسفانه در استان‌ها و شهرستان‌ها از ماشین آلات نامناسب استفاده می‌شود که زیرساخت‌های کشور را آسیب‌پذیر می‌کند و مغایر با اصول پدافند غیرعامل ماست. در مورد ماشین‌های حمل بتن آماده یا تراک میکسر نیز در دسترس بودن کامیون‌های با قدرت و ایمنی مناسب و نیاز حداقل به تعمیر و نگهداری با توجه به حمل این کالای حساس در حداقل زمان ممکن، بسیار ضروری است و متاسفانه ناوگان حمل و نقل بتن آماده از لحاظ ایمنی و استاندارد در سطح پایینی قرار دارند. در این خصوص کانون با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور یکسری آموزش‌های غیرتهاجمی به رانندگان ماشین‌های حمل بتن آماده به دلیل تردد در مناطق شهری، ترتیب داده شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما