شناسهٔ خبر: 67542706 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

با نهمین رئیس‌جمهور راه‌یافته به پاستور بیشتر آشنا شویم + فیلم

مسعود پزشکیان، پزشک و سیاستمداری است که دارای کارنامه فعالیت‌های سیاسی چون 5 دوره نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، نایب رئیس دوره دهم مجلس شورای اسلامی، ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۹ و عهده‌دار بودن سمت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال 80 تا 84 است.

صاحب‌خبر -

مسعود پزشکیانبه گزارش ایکنا، مسعود پزشکیان از مجموع 30میلیون و 530 هزار و 157 رای ماخوذه در مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری توانست با کسب 16میلیون و 384هزار و 403رأی به‌عنوان رئیس جمهور منتخب برگزیده شود.

نهمین رئیس جمهور ایران، در مهرماه 1333 از پدری ترک آذری و مادری کُرد در مهاباد به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش مهاباد طی کرد و سپس به ارومیه رفت و در هنرستان کشاورزی ارومیه، دیپلم صنایع غذایی گرفت. پس از اخذ دیپلم، در سال ۱۳۵۲ جهت انجام خدمت سربازی به شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان منتقل شد و در همین دوره بود که به پزشکی علاقه پیدا کرد و در نتیجه در سال ۱۳۵۴ و پس از اتمام خدمت سربازی، دیپلم دوم خود را در رشته علوم تجربی اخذ کرد و در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد.

بیشتر بخوانید:

پزشکیان در دوران جنگ ایران و عراق، مسئول اعزام اکیپ‌های پزشکی به جبهه‌ها بود و هم‌زمان به‌عنوان رزمنده و پزشک فعالیت می‌کرد. او دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۶۴ به پایان رساند و در سمت مربی فیزیولوژی شروع به تدریس در دانشکده پزشکی کرد.

رئیس‌جمهور منتخب مردم در سال ۱۳۶۹ تخصص خود را در رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز اخذ کرد و سپس در سال ۱۳۷۲ فوق‌تخصص جراحی قلب را از دانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت کرد و در بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز استخدام شد و سپس رئیس این بیمارستان شد.

مسعود پزشکیان

پزشکیان در طی سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۹، ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز و از سال 80 تا 84 سمت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی را برعهده داشت.

5 دوره نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس و نایب رئیس دوره دهم مجلس شورای اسلامی از دیگر سوابق وی در کارنامه فعالیت‌های سیاسی‌اش است.

یادآور می‌شود، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پی سقوط بالگرد حامل آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و هیئت همراه در روز ۳۰ اردیبهشت و به شهادت رسیدن رئیس‌جمهور، جمعه هشتم تیرماه در ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رای در داخل و ۳۴۴ شعبه در خارج برگزار شد اما با توجه به اینکه هیچ‌یک از نامزدها نتوانستند اکثریت مطلق آرای لازم را کسب کنند، دو نامزدی که بیشترین آرا را کسب کردند به مرحله دوم راه پیدا کردند. 

بنابراین گزارش، مرحله دوم چهاردهمین دوره رقابت‌های ریاست جمهوری میان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی جمعه، ۱۵ تیرماه با مشارکت  ۴۹.۸ درصد برگزار شد. 

<div id="video-display-embed-code_3503053"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4225112/3503053?width=400&height=300"></script></div>
انتهای پیام

نظر شما