شناسهٔ خبر: 67542476 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان:

«حسینعلی قضایی» اسطوره خلق بحر طویل و روضه الشهدا است

هرمزگان - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: حسینعلی قضایی، اسطوره خلق بحر طویل و روضه الشهدا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در همایش تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در روستای شهید مردان شهرستان سیریک در شرق استان هرمزگان از حسینعلی قضایی علیایی مینابی به عنوان یک اسطوره در خلق بحر طویل و روضه الشهداء نام برد.

اسمعیل جهانگیری با تحسین قلم و کلام این نویسنده آئینی هرمزگان گفت: زنده‌یاد «حسینعلی بن عبدالله بن حسین باقر» معروف به «حسینعلی قضائی علیایی مینابی» در حدود ۱۷۰ سال پیش یعنی در یکی از سال‌های ۱۲۱۰ تا ۱۲۲۰، در خانواده‌ای مذهبی و اهل شعر و ادب در روستای پنجاه تومانی میناب در ۹۵ کیلومتری شرق بندرعباس پا به عرصه وجود نهاد.

وی با اشاره به آثار او مانند چهارده مسوده مادر به نام‌های دستور ماه محرم، دستور ماه صفر، دستور ماه رمضان، مجلس ذبح اسماعیل در صحرای منا، مجلس آدم و هوا و قتل قابیل، شهربانو، وفات ام‌البنین، وفات فاطمه صغرا، وفات حضرت زینب، وفات حضرت معصومه و… اضافه کرد: پدرش عبدالله منصف نام داشت که او نیز شاعری مرثیه‌سرا و بنام روزگار خویش بود و مادرش حاجیه آمنه بود که دوبار با پای پیاده به حج و پنج بار نیز به کربلا مشرف شده است.

جهانگیری افزود: حسینعلی در پنج سالگی در مکتب خانه پدر خویش قرائت قرآن و دیوان حافظ و سواد خواندن و نوشتن را آموخته و شاید آشنایی با دیوان حافظ او را به دنیای شعر و شاعری کشانده است به هر حال او اندک اندک زمزمه‌های شاعرانه را از خود بروز می‌دهد و هنوز هفت سال از بهار عمرش نگذشته بود که به عنوان شاعری دانا و توانا بین خاص و عام معروف شد. برای تحصیلات تکمیلی به نجف رفت و در اواخر عمر تصمیم می‌گیرد به جزیره‌ی قشم برود. سال‌های پایانی عمر خود را در همان جزیره سپری کرد و در همان جا نیز وفات می‌کند و پیکرش برای خاکسپاری به زادگاهش، قضایی‌آباد، می‌آورند و دفن می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان همچنین اذعان کرد: کتاب زندگی نامه و شعر حسینعلی قضائی نوشته محمد حامدی راد در ۱۹۲ صفحه، یک هزار نسخه و توسط نشر دارالتفسیر چاپ شده است.

وی با بیان اینکه بحث مراسم مذهبی ارثی است که از گذشتگان ما به ما رسیده است، گفت: همه ما افتخارمان به ذاکری و مداحی اهل بیت است. عشق و مودت به اهل بیت مخصوص تشیع نیست و اهل تسنن هم به اهل بیت ارادت دارند و وحدت و همدلی بین مسلمین نشات گرفته از اهل بیت است و نقطه وحدت می باشند.

جهانگیری در ادامه عنوان کرد: انقلاب اسلامی یک مبدا و پایه و ریشه و اساسی دارد و حرکتی در امتداد حرکت انبیاء الهی، ائمه معصومین و زعمای اسلامی است زیرا شعارهایی که در حین انقلاب می‌دادند شعارهایی بود که از دل مردم بر می آمد. مانند: حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست.

وی همچنین گفت: به فرمایش حضرت امام تا ظلم هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم. مبارزه با ظلم در هر کجای عالم از مبانی انقلاب اسلامی است و دفاع از غزه نمونه و مصداق روشن این موضوع است.

این مقام مسئول با بیان پایه‌های انقلاب اسلامی گفت: ستون نخست، همان ایدئولوژی و دین است. ما برای مسائل دنیوی انقلاب نکردیم ما برای برافراشتن پرچم امام حسین (ع) انقلاب کردیم. زیرا جان دادن برای مسائل دنیوی ارزش ندارد. دومین اصل، رهبری و ولایت فقیه بود. بارها علیه رژیم ستمشاهی اعتراضاتی بود اما مثمرثمر نبود اما با وجود رهبری دینی انقلاب به سرانجام رسید و یک رهبری ایدئولوژی سکاندار انقلاب بود و سومین اساس انقلاب، مردم بودند که عوامل موجوده انقلاب بودند که اگر هر کدام از این سه عامل حذف می‌شدند انقلابی به این شکل اتفاق نمی‌افتاد و امروز امتداد و ابقاء انقلاب هم همین سه عامل هستند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان در پایان گفت: یکی از سنجه های انقلاب، انتخابات است که قابل سنجش می باشد. بنابراین از حضور پرشور ملت شریف ایران در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری به سهم خودم قدردانی می‌کنم.

به گزارش ایبنا، این همایش با همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سیریک، سازمان تبلیغات اسلامی و شورا و دهیاری روستای شهید مردان این شهرستان در راستای برنامه های قرارگاه شهید آوینی برگزار شد.

نظر شما