شناسهٔ خبر: 67542471 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گاردین : اصلاح طلب ها در ایران جان دوباره گرفتند

پیروزی پزشکیان از آنجایی که هیچ اصلاح طلبی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته در سال 2021 اجازه حضور در انتخابات را پیدا نکرد، بسیار چشمگیر است چرا که تصور می شد اصلاح طلب ها پایگاه رای خود را از دست داده اند و بسیاری از رای دهندگان متقاعد شده اند که حضور در پای صندوق های رای بی فایده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، « مسعود پزشکیان اصلاح طلب در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران به پیروزی خیره کننده ای دست یافته که نشان دهنده نارضایتی عمیق از جهت گیری کشور در سال های اخیر و گشودن راه های بالقوه جدید برای همکاری با غرب است. » رسانه انگلیسی گاردین با این مقدمه درباره انتخابات ریاست جمهوری در ایران می نویسد:  پزشکیان با کسب 16 میلیون و 384 هزار و 403 رأی، سعید جلیلی محافظه‌کار را که 13 میلیون و 538 هزار و 179 رأی به دست آورد، در نهایت با 49.8 درصد رای شکست داد که در مقایسه با رکورد پایین مشارکت 39 درصدی که در دور اول ثبت شده بود، افزایش چشمگیری داشت. پزشکیان در دور اول با غلبه بر سه رقیب اصولگرا به صدر جدول رسید.  پزشکیان مدافع اجازه دادن به زنان برای انتخاب پوشیدن حجاب و پایان دادن به محدودیت‌های اینترنتی است که مردم را ملزم به استفاده از اتصالات VPN برای دور زدن سانسور می‌کند.

او پس از پیروزی در این انتخابات گفت : راه دشوار پیش رو جز با همراهی و همدلی و اعتماد شما هموار نخواهد شد.

پزشکیان با شعار «برای ایران» وعده داده بود که صدای بی‌صداها باشد و گفته بود که اعتراضات نباید با باتوم پلیس برخورد شود. اگرچه برخی او را در سیاست بالا ساده دل می دانند، اما بخش بزرگی از مبارزات انتخاباتی او عمداً حول محور صداقت شخصی او و پاکدستی سیاسی  و دور ماندن او از پست های اجرایی سطح بالا در قوه مجریه متمرکز بود. در جریان این رقابت ها درخواست‌های فوری از سوی حامیان او برای آزادی زندانیان سیاسی از زندان‌ها وجود داشت، که نمادی از خواسته‌های عمومی بود که او ممکن است برای برآورده کردن آن تلاش کند.

گاردین در ادامه می نویسد : پزشکیان در تلاش برای ایجاد تغییر با میدان مین مواجه است و اگرچه گفته است به سیاست های کلی و تعیین شده نظام وفادار است اما گفته  که اگر احساس کند نمی  تواند در استیفای حق مردم گامی بردارد، استعفا خواهد داد. اختیارات دقیق رئیس جمهور در حوزه سیاست خارجی در ایران مورد مناقشه است، اما پزشکیان در مناظره های تلویزیونی متوالی و غالباً با لحن تند استدلال کرد که نمی تواند تغییری از جمله کاهش تورم 40 درصدی ایجاد کند، مگر اینکه بتواند برخی از تحریم ها لغو شود، اقدامی که نیازمند رویکرد تعاملی در روابط بین‌الملل است.

در طول مبارزات انتخاباتی، او گفت که ایران در نتیجه سیاست خارجی خود در یک قفس اقتصادی قرار گرفته است و باید همکاری بیشتری داشته باشد تا ببیند آیا تحریم ها می توانند برداشته شوند یا خیر. کمک اصلی او در کمپین انتخاباتی،  جواد ظریف وزیر امور خارجه سابق بود که در سال 2015 بر سر توافق هسته ای مذاکره کرد که منجر به لغو تحریم ها شد،   البته قبل از اینکه دونالد ترامپ آمریکا را از این توافق در سال 2018 خارج کند.ظریف در بخشهایی از سخنانش در چند هفته اخیر تاکید  کرد که تحریم ها به معنای دور زدن ایران و دور ماندن این کشور از فرصت ها  است.  جلیلی، مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای و رقیبت پزشکیان در این انتخابات، مدعی شده بود که ایران می‌تواند با ایجاد روابط اقتصادی قوی‌تر با سایر کشورها ، جز غرب،  پیشرفت کند.

پیروزی پزشکیان از آنجایی که هیچ اصلاح طلبی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته در سال 2021 اجازه حضور در انتخابات را پیدا نکرد، بسیار چشمگیر است چرا که تصور می شد اصلاح طلب ها پایگاه رای خود را از دست داده اند و بسیاری از رای دهندگان متقاعد شده اند که حضور در پای صندوق های رای بی فایده است. در دور نخست این انتخابات بسیاری از اصلاح طلبان  و همچنین زندانیان سیاسی داخل زندان اوین خواستار تحریم شده بودند. اما پس از اینکه پزشکیان با سرپیچی از قاعده رایج در  سیاست ایران که اصلاح طلبان در صورت کم بودن مشارکت، شکست می‌خورند،  در دور اول در جایگاه نخست قرار گرفت ، شور تازه ای در کمپین او ایجاد شد و این اعتماد به نفس  در میان هوادارانش ایجادشد که در صورت شرکت رای دهندگان بیشتری در دور دوم، پزشکیان می‌تواند پیروز شود.

ظریف با دعوت از ممتنعان به رای دادن گفت: کسانی که در دور اول شرکت نکردند، در دوره اول پیام خود را ارسال کردند، اکنون باید با حضور خود پیام خود را تکمیل کنند. محمدجواد آذری جهرمی وزیر اسبق ارتباطات یکی دیگر از حامیان برجسته پزشکیان گفت: باید ثابت کنیم که مردم، ما هستیم نه آنهایی که خود را حافظ مردم می دانند.

در انتخابات پارلمانی اوایل سال جاری که با مشارکت کم مردم همراه شد، محافظه کاران اصلاح طلبان را شکست دادند. البته می توان گفت که اقتدار قالیباف به عنوان رئیس مجلس در این میان با شکست وی در انتخابات ریاست جمهوری تضعیف شده است. پیچیدگی سیاسی مجلس یکی از موانع پیش روی رئیس جمهور جدید خواهد بود، زیرا قدرت استیضاح وزرا را دارد.

غرب اکنون باید در مورد کمک به پزشکیان یا حفظ تحریم ها به دلیل ادامه تشدید برنامه هسته ای ایران و حمایتش از گروه های مقاومت در منطقه یکی را انتخاب کند. هرچند که گفته می شود ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم در سطوح نزدیک به درجه تسلیحات است و ذخیره‌ای به اندازه کافی برای ساخت چندین سلاح هسته‌ای دارد، اما هنوز کلاهک یا فناوری موشکی ندارد.  همچنین ادعا می شود که ایران پهپادهایی را برای استفاده در اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است.( ادعایی که تهران همواره رد کرده است.)  دومین مشاور سیاست خارجی پزشکیان در کنار ظریف، مهدی سنایی، سفیر سابق ایران در مسکو بود.

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما