شناسهٔ خبر: 67542465 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

اختصاصی/ دغدغه های کارشناسان بازار سرمایه

فرش سبز بورس برای دولت مسعود/ نسخه ای برای سیاست ارزی تجویز کنید

بازار سرمایه امروز در فضای اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، بازدهی مثبت ۴.۲ درصدی برای سهامداران داشت. فعالان بازار ضمن ابراز خرسندی، معتقدند تداوم این روند نیازمند رفع چالش‌های جدی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در اولین روز کاری پس از برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم و برنده شدن مسعود پزشکیان در رقابت با سعید جلیلی، ویترین بورس تهران به رنگ سبز در آمد. رشد قابل توجه ۸۸ هزار و ۱۷۹ واحدی شاخص کل بورس که بعد از مدت ها، برای سهامداران خبر خوشی بود و نماگر کل بورس در یک روز کاری با بازدهی  ۴.۲ درصدی به سطح ۲ میلیون و ۱۸۸ هزار واحد رسید. حال سوال اینجاست که روند امروز بازار که در حال و هوای نتیجه انتخابات رقم خورد، تداوم خواهد داشت یا خیر؛ پرسشی که از دو کارشناس بازار سرمایه داشتیم.

واکنش سبز بورس به دولت مسعود/ نگاه مثبت تیم پزشکیان، خوب اما کافی نیست/ حال بوری با اصلاح سیاست ارزی خوب می‌شود

بهادر برهان؛ کارشناس و تحلیل گر بازار سرمایه در این باره به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: واقعیت این است که بازار حدود یک ماه-چهل روز منتظر است تا ببیند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری چه می‌شود. این در حالی است که اتفاقات مثبتی که در طول این مدت اتفاق افتاده بود، در بورس خودنمایی نکرد و نگاه‌ها به نتیجه انتخابات بود؛ اما در نهایت امروز با مشخص شدن مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور جدید، تاثیر آن اتفاقات را در بازار سهام می‌بینیم. از سوی دیگر؛ سهامداران ریسک یک سری اتفاقات منفی که مد نظر رقیب رئیس جمهور منتخب بود را مشاهده نمی‌کنند؛ از جمله آن‌ها می‌توان به ریسک تعطیلی بورس کالا، قیمت گذاری کاملا دستوری، تداوم تحریم‌ها برای حداقل یک دوره چهار ساله اشاره کرد که در نهایت این فضای بدبینی را امروز با انتخاب رئیس جمهور جدید شاهد نیستیم و نتیجه آن را در تابلوی بازار سهام می‌بینیم.

وی در خصوص روند بورس طی روز‌ها و هفته‌های آتی نیز گفت: احتمالا در یک بازه زمانی کوتاه، روند مثبتی را شاهد باشیم. اما تداوم آن نیازمند اعلام برنامه‌ها و مصاحبه‌های مسئولان اقتصادی و بورسی دولت جدید است. به عنوان نمونه باید ببینیم با تغییرات آینده در مدیریت بانک مرکزی و سیاست‌های ارزی، چه برنامه‌های اجرایی برای تک نرخی شدن ارز خواهند داشت و قرار است در چه بازه زمانی به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت شود.  

برهان در خصوص مهم‌ترین اولویت بورسی رئیس جمهور منتخب در شروع به کار دولت جدید اظهار داشت: سیاست ارزی باید اصلاح شود؛ به بیان دیگر با سیاست‌های ارزی فعلی، حاشیه سود شرکت‌های بورسی حدود ۸ درصد کاهش داشته و در نتیجه تاثیر منفی بر بورس گذاشته است. هرچند می‌دانیم که برای این کار نیازمند بازه زمانی و فرصت به دولت هستیم و منطقی نیست که طی یک هفته آینده تکلیف یک سری از سیاست‌ها نظیر ارز تک نرخی معلوم و روشن شود. ولی همین که دولت به سمتی حرکت کند که فاصله نرخ دلار نیما با بازار کمتر شود، تاثیرات مثبتی بر بورس خواهد داشت.  

این کارشناس بورس در خصوص نگاه تیم اقتصادی دولت چهاردهم نیز گفت: معتقدم نگاهشان به بازار سرمایه مثبت است، اما صرفا با نگاه مثبت کاری درست و حل نمی‌شود. باید اقدام اجرایی و استراتژی را در نظر بگیریم و با توجه به اقدامات افراد جدیدی که در بازار سرمایه منصوب می‌شوند، ببینیم که نگاه مثبت دولت در زمینه بورس، به عمل و اجرا هم تبدیل می‌شود یا خیر! مسلما فقط با در نظر داشتن نگاه مثبت، ۱۰ تا ۱۵ درصد بازار مثبت می‌شود، اما فراتر از آن نیازمند اقدامات عملی هستیم.

واکنش سبز بورس به دولت مسعود/ نگاه مثبت تیم پزشکیان، خوب اما کافی نیست/ حال بوری با اصلاح سیاست ارزی خوب می‌شود


فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی تابناک اظهار داشت: امروز شاهد استقبال بازار و سهامداران از صحبت‌های پیشین و پیروزی نهایی دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور بودیم. همچنین توجه فعالان بازار سرمایه به تیم اقتصادی و مشاوران رئیس جمهور منتخب بوده است؛ مشاوران اقتصادی و بورسی که دارای دانش و تجربه بیشتری نسبت به سایر رقبا هستند.

وی افزود: انتظار بر این است که دغدغه‌ها و مشکلاتی که بازار سرمایه را به این روز انداخته، مورد توجه دولتمردان قرار گیرد؛ از جمله قیمت گذاری دستوری، افزایش نرخ بهره بانکی و انتشار بی حد و حصر و بی رویه اوراق در بازار سهام و رسیدن نرخ بهره آن تا سطح ۴۰ درصد، به عنوان چالش‌های اساسی بازار بود که در نهایت بورس را از اولویت‌های دولت سیزدهم خارج کرد. به گونه‌ای که دولت سیزدهم ناچارا، برای تامین نقدینگی و کسری بودجه، به اجبار چشم خود را بر این چالش‌ها و نکات بسته بود و یا حداقل از عهده بر طرف کردن این دغدغه‌ها و مسائل بر نیامدند؛ بنابراین در کنار رسیدگی به این نکات و مشکلات، باید دولت جدید برای حل اختلاف و فاصله نرخ دلار نیما و بازار و قیمت گذاری نرخ خوراک صنایع پتروشیمی و پالایشی و فولادی، چاره اندیشی و اقدام کند.

از سوی دیگر؛ انتظار بر این است که دولت پزشکیان ضمن توجه به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی یعنی کوچک سازی دولت و کاهش تصدی گری و واگذاری دارایی‌های مازاد، در میان مدت و بلندمدت به سمت اصلاح ساختار اقتصادی حرکت کند. چراکه در صورت پیاده سازی این اصلاح ساختار اقتصادی، مطمئنا بازار سرمایه هم به طور پایدار از این نکات مثبت بهره خواهد برد و تحت تاثیر قرار می‌گیرد و در نهایت اثرات مثبت خودش را در آینده شاهد خواهیم بود.

آقابزرگی در خصوص روند امروز بورس نیز گفت: جهش امروز بورس و سبزپوشی بازار، به این معنا نیست که دغدغه‌ای بازار را تهدید کرده باشد، اما خیلی بیش از اندازه خوش بینانه است که این وضعیت در روز‌های آینده تداوم داشته باشد و بدون برطرف کردن چالش‌های اشاره شده، منطقا نباید انتظار ماندگاری بازار در التهاب و هیجان مثبت را داشته باشیم. همچنین چالش‌هایی که در مجلس با معرفی وزرا و کابینه دولت و تیم اقتصادی و رای اعتماد به وجود خواهد آمد، مسائل موثر بر بورس است که البته زمان بر خواهد بود.

این کارشناس بازار سهام در ادامه تاکید کرد: پیش بینی می‌کنم بورس طی دو تا سه روز آینده، به تعادل نسبی خواهد رسید. یعنی از التهاب و اشتیاق مثبتی که امروز در بازار سهام داریم، کاسته خواهد شد.  

 

نظر شما