شناسهٔ خبر: 67542256 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

5 توصیه خاندوزی به کارکنان وزارت اقتصاد در روزهای آخر دولت

وزیر اقتصاد خطاب به همکاران خود در وزارت اقتصاد 5 محور را برای ایام باقیمانده دولت توصیه و تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، احسان خاندوزی مراسم رونمایی از معماری یکپارچه فناوری اطلاعات و مرکز عملیات امنیت با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: حضور مردم در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به مشهود نسبت به دوره اول افزایش پیدا کرد و پیام روشن برای  بدخواهان کشور که دنبال مسائل دیگر بودند داشت و آرزوی توفیق برای آقای پزشکیان و همراه وی در تیم دولت چهاردهم دارم.

وی با بیان اینکه اگر به سمت اقتصاد هوشنمد و دیجیتال حرکت می‌کنیم باید معماری سازمانی خود ربرای حکمرانی داده و حکمرانی فناوری اطلاعات متناسب سازی کنیم، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم دستاوردی برای دولت هوشمند پیش ببریم بدون طی کردن این اضلاع سه گانه کار ناتمام است. این زحمات، تکمیل کننده منظومه‌ای است که در معرض خطرات سایبری قرار دارد به طوری که در سال 1402 بسیاری از بخش های حاکمیتی کشور از این موضوع آسیب دیدند اما امروز جوانان برومند حوزه فناوری اطلاعات و امنیت بسیار قوی شدند که نوید حرکت های رو به پیشرفت در آینده را به دنبال خواهد دارد.

وزیر اقتصاد در ادامه به حوزه فناوری اطلاعات در وزارت اقتصاد اشاره کرد و افزود: در سه سال دولت سیزدهم به اندازه توان تلاش شده تا  این رویکرد را ویژه تر از سایر امور پیگیری کنیم. البته گاهی اوقات پیگیری امور مربوط به حوزه فناوری اطلاعات، نوعی نگاه کار تزئینی تلقی می‌شود اما نگاه دیگری که در  دستور کار ما در وزارت اقتصاد و هدف گذاری های ما در اقتصاد قرار داشته، این است که اقتصاد را به سمت بهره وری وعدالت ببریم البته این نگاه چکیده ای از اهداف اقتصادی ما است.

خاندوزی با بیان اینکه در نظامات فعلی و جاری، اداره اقتصاد بدون داشتن یک راهبرد کاملا متناسب در حوزه فناوری اطلاعات وحکمرانی داده و مسائلی از این دست قابل تحقق نیست یعنی امر ثانوی و مصنوعی محسوب نمی شود، عنوان کرد: به طور مثال در حوزه مالیات ستانی باید کارایی را نشان بدهیم تا دقیق ترین میزان شناسایی درآمدهای مالیاتی و فرارهای مالیاتی را داشته باشیم؛ اکنون بدون تکیه بر این ابزارها که باید خرد معماری سازمانی و نوع تفکر مالیات ستانی ما شوند، نمیتوانیم به این هدف دسترسی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: سامانه مؤدیان و پایانه های فروشگاهی یک چرخش بزرگ از نوع نگاه قبلی است به سمت اینکه ما بخواهیم مالیات را هم به سمت ثبت و ضبط تمام وقایع و گزارش ها و هم محاسبه و آن چیزی که در واقع آفت مدل سنتی است، ببریم. به طوری که نه تنها این وقایع را سامانه دولت ثبت کنیم بلکه تشخیص بصورت کاملا سامانه ای انجام می شود و هیچ گونه ورودی غیر از متناسب با داده ها و نظامات فناوری اطلاعات موجود را نمی پذیریم. این چرخش برای ما هم هدف بهره ور شدن نظامات و هم هدف عدالت، تشخیص درست و دقیق و حداقل شدن زمینه فساد را دارد این مثال را میتوان به همه حوزه های اقتصادی نیز تعمیم بدهیم.

وزیر اقتصاد با تأکید براینکه تلاش های گذشته ما در طول سه سال اخیر این است تا اتفاقات را در سیستم ها ثبت کنیم و دیگر کار دستی انجام شود، بیان کرد: انتظاری که از دولت چهاردهم در نوع و مدل مالیات ستانی نظامات مربوط به پرداخت خزانه داری، حوزه تشریفات گمرکی و همه اینها داریم این است که  به مثابه یک چوب در دوی امدادی به اتفاقاتی که رقم خورده است نگاه کند؛ بدین معنا که در تداوم این مسیر است که می‌توانیم موفق شویم و اگر خدای ناکرده در این مسیر نوسازی نظام اقتصادی بر مبنای فناوری اطلاعات ترمزی زده شود و دوباره بخواهیم برگردیم به مدل های مالیات ستانی که پیش از این وجود داشت خسارت زیادی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان که در آغاز به کار دولت سیزدهم حدود 5 میلیون پرونده مربوط به ارزش افزوده از سنوات گذشته در کشور در انتظار تعیین تکلیف وجود داشت، تشریح کرد: این عدد امروز به کمتر از ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار رسیده است که مربوط به دانه درشت هایی است که باید با وسواس و سختگیری بیشتری با آن ها عمل می کردیم. ادامه این مسیر و اتفاقاتی از قبیل درگاه ملی مجوزها، سامانه مودیان، پایانه های فروشگاهی، شناسایی متخلفین اقتصادی و در مرکز اطلاعات مالی برای دولت آینده در دستور توجه و اولویت بزرگواران باشد.

وزیر اقتصاد در ادامه خطاب به همکاران خود در وزارت اقتصاد 5 محور را برای ایام باقیمانده توصیه و تأکید کرد و گفت: نخست انتظار است در گمرک ایران استقرار سامانه جدید گمرک که اکنون در برخی از گمرکات آغاز شده است با سرعت خیلی بیشتری در دستور کار قرار بگیرد تا ما بتوانیم در تابستان ۱۴۰۳ استقرار ۱۰۰ درصد این سامانه را داشته باشیم که خود برکات زیادی را بر ای کشور به همراه دارد.

وی اضافه کرد: دوم در خصوص صورت های مالی بخش خصوصی است؛ در حوزه دولت، شفافیت در صورت های مالی اتفاق افتاد که باید در حوزه بخش خصوصی نیز در دل سامانه جام قرار بگیرد و به نحوی عمل شود تا سازمان مالیاتی از دوره مالی سال آتی فقط ورودی های صورت مالی در سامانه جام را مبنا قرار بدهد، برای اینکه بتواند در حوزه شرکت های دولتی با هدف بهره وری و بیشترین عدالت و کمترین فساد را در پیش گیرد.

وی محور سوم را در خصوص سازمان اموال تملیکی عنوان کرد و افزود: هفته های آینده باید بتوانیم سامانه جامع در تمام انبارهای 31 استان کشور را به شکل برخط ثبت و ضبط آن ها را داشته باشیم البته کار تا جایی به خوبی پیش رفته است. چهارم پرداخت خسارت های بیمه ای است؛ ما در خصوص صدور بیمه ها به جهت اطلاعات کلی که در بیمه مرکزی است وضعیت خوبی را داریم اما در پرداخت خسارت های بیمه ای تلاش هایی آغاز شده که وظیفه دارند در این ایام باقیمانده این امر را تسریع کنند تا بتوان  در همین سال جاری بهره برداری از این سامانه  را داشته باشیم که هم در شاخص های کارایی بیمه و هم در حوزه جلوگیری از تخلفات و زد و بندهایی رایج در برخی شرکت های بیمه رایج، موثر است.

خاندوزی محور پنجم را تسهیلات غیرحضوری شبکه بانکی دانست و بیان کرد: دراین خصوص اتفاقات خوبی در گذشته رخ داده و باید همت شود تا این موضوع را امسال به سرانجام برسانند که مردم بیش از این طعم شیرین تسهیل شدن فرآیند اخذ وام های بانکی را بتوانند در عمل شاهد باشند.

وی در پایان تأکید کرد: این نکات، محورهایی است که آنقدر درصد پیشرفت پروژه ها قابل توجه است که می شود با یک تلاش و همت مضاعف به زودی  در همین ماه های آینده شاهد به ثمر نشستن این تلاش ها باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما