شناسهٔ خبر: 67542238 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۹۴ کارت برای انجمن میراث فرهنگی ملایر صادر شد

همدان- ایرنا- رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: ۹۴ کارت شناسایی برای اعضای انجمن میراث فرهنگی این شهرستان صادر شد که تا سال ۱۴۰۵ عضو خواهند بود تا ما را در حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی کمک کنند.

صاحب‌خبر -

"ابراهیم جلیلی" روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این انجمن با استناد به بند ۱۲ ماده سه قانون اساسنامه میراث فرهنگی کشور تحت نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بر حسب ضرورت در مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها، شهرها، بخش ها و دهستان ها به نام همان محل موردنظر تشکیل می‌شود.

جلیلی هدف از تشکیل این انجمن را همکاری و همیاری در جلب مشارکت دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی غیردولتی، سازمان‌های مردم نهاد و دیگر افراد جامعه با وزارتخانه، جهت حمایت، حفاظت و صیانت از آثار و حفاظت از میراث فرهنگی، معرفی، آموزش، فرهنگسازی عمومی و کمک به پیشگیری از وقوع جرائم علیه میراث فرهنگی عنوان کرد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر همچنین آگاهی‌بخشی و ترغیب مردم به حفظ ارزش‌های میراث فرهنگی و رعایت قوانین و مقررات ناظر بر آن با هدف پیشگیری، تهیه و اجرای برنامه‌های جلب مشارکت عمومی و جذب مساعدت‌های مالی و معنوی مردم را از جمله اهداف این انجمن برشمرد.

جلیلی بیان کرد: ثبت، حفاظت، معرفی، پژوهش، همکاری با مراجع ذیصلاح برای برخورد با متخلفان ضوابط و مقررات، پیشنهاد راهکارهای عملی برای جلوگیری از هرگونه اقدام غیرقانونی در زمینه حفاری غیرمجاز، تخریب آثار تاریخی و خرید و فروش غیر مجاز اموال فرهنگی بخش دیگری از وظایف اعضای انجمن میراث فرهنگی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی موضوع بسیار گسترده‌ای است، افزود: همه دستگاه‌های متولی در حوزه میراث فرهنگی باید در حفظ این سرمایه‌ها، همکاری کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: در کنار این امر مهم، آثار فرهنگی نیز وجود دارند که این ساز و کار اجتماعی را متجلی کرده است.

جلیلی بیان کرد: انجمن میراث فرهنگی بالاترین ظرفیت برای حفاظت از این حوزه است و فقط به حوزه مرمت اختصاص ندارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این معرفی و آموزش را نیز در برمی‌گیرد و از این نظر انجمن‌های میراث فرهنگی در کشور ایجاد شده تا بتوانیم از ظرفیت سایر دستگاه‌های استان و مردم استفاده کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: انجمن میراث فرهنگی در این شهرستان به ریاست فرماندار و دبیری اداره میراث فرهنگی شهرستان تشکیل و حکم اعضا صادر شده است.

به گزارش ایرنا؛ بیش از ۳۴۰ اثر تاریخی در شهرستان ملایر تاکنون کشف شده که از این تعداد بیش از ۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نظر شما