شناسهٔ خبر: 67541954 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر نفت:

زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی تا ۷ سال آینده تکمیل می‌شود

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: توسعه متوازن صنعت و تکمیل زنجیره ارزش یکی از راهبردهای این صنعت است و تا هفت سال آینده شاهد تکمیل زنجیره تولید محصولات پتروشیمی کشور خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از وزارت نفت، مرتضی شاهمیرزایی در آیین آغاز به کار ششمین نمایشگاه بین‌المللی فارمکس خاورمیانه، اظهار داشت: توسعه متوازن صنعت از طریق تکمیل زنجیره ارزش از راهبردهای صنعت پتروشیمی ایران است.

وی با بیان اینکه زنجیره محصولات پتروشیمی تا هفت سال آینده تکمیل خواهد شد، یادآور شد: سیاست وزارت نفت همسو با تأکید مقام معظم رهبری برای جلوگیری از خام‌فروشی و نیمه‌خام فروشی محصولات، تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی است که بر این اساس سند جامع آن تهیه و ابلاغ شده است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به بیش از ۶ دهه فعالیت صنعت پتروشیمی در ایران، افزود: هم‌اکنون ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران با سبد متنوعی از محصولات از مرز ۹۵ میلیون تن در سال عبور کرده است.

شاهمیرزایی با بیان اینکه این صنعت شاگرد اول سبد صادرات مواد غیرنفتی کشور است، اعلام کرد: با بهره‌برداری رسمی از ۶ طرح پتروشیمی در هفته گذشته و نیز برنامه افتتاح ۱۵ طرح دیگر تا پایان امسال، مجموع ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی به سالانه ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد.

وی، تأمین خوراک پایدار صنعت پتروشیمی به‌منظور رفع ناترازی موجود را یکی از راه‌های تحقق کامل برنامه تولید در صنعت پتروشیمی دانست و افزود: مدیریت مصرف انرژی و استفاده بهینه از منابع موجود سبب رفع بخشی از ناترازی موجود می‌شود تا خوراک بیشتری در اختیار صنعت قرار گیرد.

تأمین بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه صنایع دارویی در صنعت پتروشیمی

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون ایران به یکی از قطب‌های تولید مواد پایه و پتروشیمی تبدیل شده است، گفت: هم‌اکنون یکی از موفقیت‌های صنعت پتروشیمی، تأمین بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد از مواد اولیه صنایع دارویی کشور است.

شاهمیرزایی تصریح کرد: اگر بتوانیم زنجیره تأمین دارو را از مواد پایه و پتروشیمی به مواد موثره دارویی با تولید حد واسط‌ها متصل کنیم، گام بزرگی در خودکفایی دارو در کشور برداشته‌ایم.

وی ضمن دعوت از شرکت‌ها و فعالان حوزه سلامت برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی، گفت: برای تکمیل زنجیره و تأمین نیازهای بخش بهداشت و درمان هرگونه سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی می‌تواند منجر به خلق ارزش افزوده بیشتر شود.

نظر شما