شناسهٔ خبر: 67541239 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

سی ان ان: سیاست خارجی ایران در برابر جنگ غزه تغییر نمی کند/ پزشکیان به دنبال رفع تحریم است

کارشناسان گفتند، در حالی که کشورهای غربی انتظار ندارند این انتخابات روابط آنها با ایران را تغییر دهد، پزشکیان مطمئناً کاندیدای مورد نظر آنها است، زیرا رقیب وی تنها تنش های موجود را تشدید می کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش  جماران، پیروزی مسعود پزشکیان در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران  به صدر اخبار بین المللی تبدیل شده است. سی ان ان در گزارشی در  این باره می نویسد: مقامات انتخاباتی ایران روز شنبه اعلام کردند که مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح طلبان، در میان تشدید تنش ها در داخل و خارج از کشور، رقیب «تندرو» خود را در یک انتخابات مهم شکست داده و در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شده است.

پزشکیان از مجموع 30.5 میلیون رای شمارش شده در دور دوم انتخابات روز جمعه، 53.6 درصد را از آن خود کرد و بر سعید جلیلی محافظه‌کار که 44.3 درصد آرا را به خود اختصاص داد، غلبه کرد. پرس تی وی گزارش داد که مشارکت رای دهندگان 49.8 درصد بوده است. پزشکیان پس از کسب بیشترین آرا در دور اول و بالاتر از جلیلی در دور دوم رای گیری انتخاب شد. دور اول کمترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری از زمان تأسیس جمهوری اسلامی ایران در سال 1979 بود.به گزارش پرس تی وی، وی در اولین اظهارات خود پس از پیروزی در انتخابات گفت: ما دست دوستی را به سوی همه دراز خواهیم کرد. ما همه مردم این کشور هستیم و باید از تلاش همه برای پیشرفت کشور استفاده کنیم. او از کسانی که در  انتخابات روز جمعه با عشق و برای کمک به کشور رای دادند،  تشکر کرد.

شورای نگهبان، یک نهاد قدرتمند 12 نفره که وظیفه نظارت بر انتخابات و قانونگذاری را بر عهده دارد، قبل از اینکه پزشکیان بتواند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند، او را تایید کرده بود.

سی ان  ان در ادامه این گزارش ادعا می کند که  پزشکیان سکان هدایت کشوری را در دست خواهد گرفت که با انزوای فزاینده بین المللی، نارضایتی نسبی داخلی، اقتصاد مارپیچ و چشم انداز درگیری مستقیم با دشمن اصلی خود اسرائیل مواجه است. انتخابات زودهنگام پس از آن برگزار شد که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید این کشور در سانحه سقوط هلیکوپتر در ماه می در شمال غرب ایران به همراه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات درگذشت.  این نماینده مجلس تنها کاندیدای اصلاح طلبی بود که پس از محرومیت ده ها نامزد دیگر برای تصدی کرسی منتخب در کشور رقابت کرد. پس از پیروزی، پزشکیان در بیانیه ای که در شبمه ایکس منتشر کرد، خواستار اتحاد و حمایت هموطنان ایرانی شد. او طرفدار گفتگو با مخالفان ایران، به ویژه در مورد برنامه هسته ای و رفع تحریم  های این کشور است و آن را وسیله ای برای رسیدگی به مسائل داخلی کشور می داند. او در این کمپین انتخاباتی چندبار این جملات را تکرار کرده بود :  مسئله اولیه این دیدگاه است: آیا می خواهیم مشکلات خود را با دنیا حل کنیم یا نه؟ من معتقدم برای حل مشکلات کشور باید از بن بست خارج شویم.

رهبران روسیه، عربستان سعودی، پاکستان و سوریه از اولین کسانی بودند که به پزشکیان تبریک گفتند. به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، گفت که وی مایل به توسعه و تعمیق روابطی است که دو کشور و مردم ما را گرد هم می آورد و به منافع مشترک ما خدمت می  کند.

بر اساس بیانیه کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که امیدوار است انتخاب پزشکیان همکاری‌های دوجانبه را «در همه زمینه‌ها» به نفع «ساده‌سازی امنیت و ثبات منطقه‌ای» گسترش دهد.

این رسانه امریکایی در ادامه ادعا می کند که در حالی که رئیس جمهور ایران از برخی اختیارات برخوردار است، ولی قدرت نهایی در ایران در دست رهبر این کشور است.

آیا او می تواند تغییری در ایران ایجاد کند؟

سی ان  ان در ادامه می نویسد:  کارشناسان می گویند یک چهره معتدل تر در ریاست جمهوری می تواند گفتگو بین ایران و کشورهای غربی را تسهیل کند. پزشکیان ممکن است در داخل کشور نیز تغییرات اجتماعی ایجاد کند که در جریان مبارزات انتخاباتی خود بر آن تاکید کرد، هرچند کارشناسان هشدار می دهند که چنین حرکت هایی تضمینی نیست.

صنم وکیل، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده چتم هاوس در لندن، گفت بعید است که انتخاب پزشکیان بلافاصله به تغییر سیاست تبدیل شود. اما پزشکیان به صراحت گفته است که سعی خواهد کرد از طریق و درون سیستم کار کند تا شاید تغییراتی را ایجاد کند. این نشان دهنده محدودیت اختیارات ریاست جمهوری در ایران است اما ممکن است فضای بیشتری برای مانور بر روی آزادی های اجتماعی بیافزاید.

رعنا رجبی، زن ایرانی، از انتخاب پزشکیان خوشحال بود. او گفت: راستش را بخواهید، فقط امیدوارم گرانی کمتر شود و برای جوانان به راحتی شغل پیدا شود و بس، هیچ احساس خاصی ندارم.

پزشکیان در زمانی که کشورش درگیر تشدید تنش ها با اسرائیل و متحدان غربی به دلیل جنگ غزه و برنامه هسته ای رو به توسعه است، ریاست جمهوری ایران را برعهده می گیرد. تنها سه ماه پیش، ایران و اسرائیل برای اولین بار با گسترش مناقشه غزه به تبادل آتش پرداختند. اسرائیل اکنون در حال آماده شدن برای جبهه دوم بالقوه علیه حزب الله، متحد مهم منطقه ای ایران، در لبنان است.

سخنان تند و تیز بین ایران و اسرائیل هفته گذشته تشدید شد، زیرا هیئت ایران در سازمان ملل متحد گفت که اگر اسرائیل «تجاوز نظامی تمام‌عیار» به لبنان را آغاز کند، «جنگی نابودکننده» رخ خواهد داد.

به گفته کارشناسان انتظار نمی رود پزشکیان سیاست کنونی ایران در جنگ غزه را تغییر دهد. وی همچنین از سردار قاسم سلیمانی، فرمانده برجسته نیروی قدس سپاه پاسداران ایران که در حمله آمریکا در سال 2020 ترور شد، تمجید کرده است. او در مناظره اخیر ریاست جمهوری گفت: «من او را مایه غرور ملی و خاری در چشم دشمنان خود می دانم.

چهره ای دوستانه تر با غرب

کارشناسان گفتند، در حالی که کشورهای غربی انتظار ندارند این انتخابات روابط آنها با ایران را تغییر دهد، پزشکیان مطمئناً کاندیدای مورد نظر آنها است، زیرا رقیب وی تنها تنش های موجود را تشدید می کرد. جواد ظریف، وزیر امور خارجه اسبق، متحد کلیدی پزشکیان و اصلاح طلبی که نزدیک به یک دهه پیش بر دوره نسبتاً گرم روابط بین الملل نظارت داشت، به عنوان یک نامزد بالقوه برای تصرف مجدد پست قبلی خود تحت ریاست جمهوری جدید مطرح شده است. ظریف دیپلمات ارشد ایران در حالی که  در میان جوانان ایرانی محبوب است  همچنین با انتقاد تندروهای داخلی به دلیل دوستی بیش از حد با غرب مواجه شده است.

حسین ایمانی، یک شهروند تهرانی گفت: با آقای پزشکیان، احتمالا تحریم ها برداشته می شود و این برای مردم بسیار خوب است. من فعلاً احساس مثبتی نسبت به پزشکیان دارم، به شرطی که به قول هایی که داده عمل کند. با این حال، پیش از انتخابات، رهبر معظم انقلاب، کسانی را که به دنبال بهبود روابط با غرب هستند، به نوعی مورد انتقاد قرار داد و  پزشکیان علناً اعلام کرده  که در مورد مسائل سیاست خارجی از سیاست های رهبری تبعیت می کند، بنابراین انتصاب ظریف به عنوان وزیرخارجه محتمل نیست.

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما