شناسهٔ خبر: 67540775 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

پیام این تحریم و تبریک، برای رئیس جمهور منتخب

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، محمد ایمانی در مطلبی در کانال تلگرامی خود نوشت:

پس از اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری، روسای جمهور سوریه، عراق، روسیه، چین، پاکستان، تاجیکستان، آذربایجان، بلا روس، ارمنستان، مالزی و پادشاهان عمان، قطر، عربستان و کویت، انتخاب آقای پزشکیان را به وی و ملت ایران تبریک گفتند.

اما برخی دولت های غربی به ویژه آمریکا، نه تنها تا کنون تبریک نگفته اند، بلکه حتی دولت آمریکا در چندین نوبت، انتخابات ایران را زیر سوال برده و از خط گروهک های مزدوری مثل سلطنت طلبان و گروهک های تروریست و تجزیه طلب که مامور تحریم انتخابات بودند، حمایت می کرد.

️دشمنی از این آشکار تر؟ اگر به کیفیت انتخابات باشد که انتخابات ایران، اصلا قابل مقایسه با انتخابات آمریکا (نزاع یک روانپریشِ خرد آشفته، با یک دیوانه متجاوز) نیست.

ما، در قلب یک منطقه بزرگ که هارتلند جهانن خوانده می شود، زندگی می کنیم. بر سر چهار راه ارتباط شرق و غزب و جنوب و شمال منطقه.

اولویت راهبردی ما، تعامل سازنده و هوشمندانه و از سر عزت و حکمت و مصلحت، با همین کشورهای منطقه، به ویژه قدرت های اقتصادی است.

پس از آن، نوبت به غرب متخاصم و متکبر می رسد، که آیا می خواهند تعامل توام با احترام داشته باشند و به تعهدات نقض کرده خود برگردند یا نه.

عقل و تجربه و عبرت های دور و نزدیک، به ما می گویند که نباید معطل بیگانگان دور دستی ماند که جز زور و زیاده خواهی و بدعهدی، چیز دیگری در آستین شان ندارند.

ما اگر بتوانیم همین تعامل و شراکت با همسایگان و کشورهای منطقه آسیا را گسترش بدهیم، بخش عمده ای از مشکلات حل می شود و در این صورت، می توانیم با اقتدار منطقه ای بلا منازعی که به برکت هم پوشانی میدان و دیپلماسی، ظرف چند سال اخیر کسب کرده ایم، استیفای حقوق پایمال شده خود را هم به غرب دیکته کنیم.

در حالی که سیاستمداران بسیاری مانند امانوئل سارکوزی، فدریکا موگرینی، دیوید ایشینگر و جوزپ بورل و... در غرب، بارها اذعان کرده اند که "محور قدرت جهانی، در حال انتقال از غرب به شرق است"؛ و در حالی که روزنامه انگلیسی گاردین دی ماه گذشته تاکید کرد "آمریکا دیگر، بزرگ‌ترین قدرت در خاورمیانه نیست، ایران است"؛

پسرفت و عقب ماندگی بزرگی خواهد بود، اگر موقعیت منحصر به فرد و اقتدار منطقه ای خود را باور نکنیم، یا از فرصت های تحریم شکنی در منطقه غافل بمانیم و به باتلاق دیپلماسی منفعلانه نسبت به غرب برگردیم.

نظر شما