شناسهٔ خبر: 67540728 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

پولیتیکو: تضعیف نفوذ بر سیاست تجاری اتحادیه اروپا شکست دیگری برای مکرون است

تارنمای پولیتیکو نوشت چالش امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در داخل، باعث خواهد شد که وی نفوذ خود بر سیاست تجاری اتحادیه اروپا را از دست دهد؛ موضوعی که شکست انتخاباتی دیگری را برای او رقم خواهد زد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، تارنمای پولیتیکو افزود: در حالی که مکرون، رئیس جمهوری محافظه کار اتحادیه اروپا با راست افراطی در داخل کشورش درگیر است وی همچنین در آستانه از دست دادن نفوذ خود بر سیاست تجاری اتحادیه اروپا بعد از سالها هدایت برنامه های آن است.

به نوشته پولیتیکو، این وضعیت لبخند را بر چهره تجار آزاد اتحادیه اروپا آورده است. کشورهایی مانند آلمان، سوئد و فنلاند که سالها از پیشرفت کُند اتحادیه اروپا در توافق بر سر معاملات تجاری با شرکای خود در سراسر جهان ناامید شده اند اکنون می گویند این بلوک باید به تنوع بخشی به روابط اقتصادی خود روی آورده و عملکرد اقتصادی ضعیف خود را اصلاح کند.

در حالی که حزب میانه روی مکرون در دو دوم انتخابات پارلمانی در این کشور، با شکست در مقابل حزب راست افراطی «اجتماع ملی» مواجه است، رئیس جمهوری فرانسه با چالش تشکیل دولت در داخل مواجه است که می تواند بر نحوه اداره اروپا نیز تاثیر بگذارد.

ضعف و انزوای مکرون می تواند برای ائتلاف حامی تجارت آزاد یک فرصت باشد. یک دیپلمات اروپایی که به دلیل صحبت از سیاست های کشور دیگری نامش فاش نشده است گفت: فکر می کنم در مسائلی که ما با هم اختلاف داریم، روزنه امیدی برای تلاش برای پیش بردن مسائل گشوده شده است.

مکرون به مانع تراشی در قبال توافقات تجاری به ویژه توافق مهم با کشورهای آمریکای لاتین عضو مرکوسور مواجه است. «استثناگرایی» مکرون با تمرکز براستقلال راهبردی تعریف می شود که مفهوم همه جیز را از سیاست دفاعی گرفته تا صنعتی در بر می گیرد.

اقدامات مکرون برای تغییر دستور تجاری اتحادیه اروپا، موتور تجارت آزاد در این اتحادیه را متوقف کرده و همزمان الزامات محیط زیستی را برای توافقاتی تحمیل می کند که در صورت تخطی کشورها از تعهد به آن با مجازات مواجه می شوند.

پولیتیکو نوشت اگر حزب اجتماع ملی بتواند در دور دوم انتخابات در فرانسه اکثریت را کسب کند، پاریس نفوذش را در عرصه اتحادیه اروپا از دست خواهد داد. در این صورت مکرون مجبور خواهد شد در آنچه که دولت هم باشی توصیف می شود با جوردن باردلا ستاره نوظهور ۲۸ ساله ای که مورد تایید حزب راست افراطی است به عنوان نخست وزیر جدیدش کنار بیاید.

اگر چه اکنون با خروج برخی از نامزدها به منظور تقویت آرا در مقابل راست افراطی، چشم انداز پیروزی حزب راست افراطی تضعیف شده است اما تشکیل دولتی با ثبات همچنان می تواند برای مکرون دشوار باشد.

در حالی که میانه روهای هم حزبی رئیس جمهوری فرانسه محکوم به قرارگرفتن در جایگاه سوم در رقابت های انتخاباتی هستند انتصاب فرانک ریستر به عنوان وزیر تجاری در دولت بعدی او، دشوار خواهد بود.

دولت بعدی فرانسه، نماینده پاریس در شورای اتحادیه اروپا خواهد بود. این شورا مجمعی برای سران دولت های ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا است. صرف نظر از این که چه کسی وارد اقامتگاه نخست وزیری فرانسه می شود، مفهوم چنین تحولی این خواهد بود که فرانسه نمی تواند موضع گیری متحدی در این شورا داشته باشد.

پولیتیکو در بخشی از گزارش خود آورده است: آلمان که اغلب در خصوص سیاست تجاری اتحادیه اروپا با فرانسه اختلاف دارد، در حال حاضر تلاش می کند خلا ناشی از ضعف فرانسه را پر کند.

اولاف شولتس صدر اعظم آلمان چند روز قبل از آن که رای دهندگان فرانسوی به پای صندوق های رای بروند، از سیاست تجاری اتحادیه اروپا انتقاد کرد و خواستار انعقاد قراردادهای شد که مشمول تصویب پارلمان‌های ملی و منطقه‌ای نیستند؛ پروسه ای ممکن است سال‌ها طول بکشد.

پولیتیکو نوشت: رئیس‌جمهور فرانسه با علم بر متزلزل بودن جایگاه خود دراروپا در حال انجام اقداماتی است تا اثر خود - و اطرافیانش - را در پست‌های کلیدی اتحادیه اروپا بر جای بگذارد.

مکرون همین هفته گذشته، در تلاش دقیقه نودی برای تحکیم نفوذ پاریس در این اتحادیه، طی نشستی با رهبران بروکسل از تیری برتون، رئیس صنعت اتحادیه اروپا به عنوان کمیسر اروپایی بعدی فرانسه حمایت کرد.

این گزارش خاطرنشان کرد، خوشبینی کشورهای حامی اقتصاد باز به این معنا نیست که توافق بحث‌برانگیزی مانند مرکوسور - که بیش از دو دهه در دست بررسی بوده- به خط پایان خود رسیده است.

روزهای نویدبخش امضای توافقات تجارت آزاد مدتهاست که به پایان رسیده و اتحادیه اروپا به دنبال مشارکت های هدفمندتر با شرکا و کشورهایی است که تلاش می کنند استانداردهای سبز اتحادیه اروپا را رعایت کنند.

این رسانه در ادامه مطلب خود پیش بینی کرد که مجلس ملی فرانسه بعد از انتخابات یکشنبه، احتمالا نسبت به توافقات تجاری مشکوک تر خواهد شد و این امر جایگاه سختگیرانه پاریس را در سیاست های دشوار کنونی در بحث توافقات تجاری اروپا تقویت خواهد کرد.

این گزارش افزود سیاستمداران راست و چپ در فرانسه با استفاده از سابقه حرفه ای قبلی مکرون به عنوان بانکدار سرمایه گذاری تلاش می کنند وی را به عنوان فردی متعصب در قبال سیاست های بازار آزاد نشان می دهند که آماده است کشاورزان و کسب و کارهای کوچک را با اجازه به ورود سیل واردات ارزان قربانی کند.

ماری پیر ودرن، نماینده میانه‌روی پارلمان اروپا که بخشی از ائتلاف لیبرال مکرون است، گفت: نتیجه انتخابات دستور کار امنیت اقتصادی و دفاع تجاری را تضعیف نمی‌کند اما می توان انتظار داشت که این نتایج تاثیر بیشتری بر توافقات تجارت آزاد داشته باشد.

نظر شما