شناسهٔ خبر: 67540286 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

شکست تاریخی محافظه‌کاران انگلیس

پس از ۱۴ سال حزب محافظه کار انگلیس با پذیرش شکستی تاریخی کرسی نخست وزیری را به رقیب خود، یعنی حزب کارگر واگذار کرد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حزب کارگر به ریاست کایر استارمر موفق شد با 412 کرسی به جریان اکثریت مجلس بدل شود و در سوی مقابل، حزب محافظه کار به ریاست ریشی سوناک با از دست دادن 252 کرسی و حفظ تنها 121 صندلی مجلس از اریکه قدرت به زیر کشیده شد. سوناک پس از قبول این شکست در خیابان داونینگ خانه شماره 10، با عذرخواهی از هم حزبی‌هایش وعده داد در هفته‌های آینده از سمت ریاست حزب استعفا خواهد داد. ظاهراً در دولت استارمر قرار است دیوید لمی در سمت‌های وزیر امور خارجه، آنجلا راینر معاون نخست وزیر، ایوت کوپر وزیر کشور، جان هیلی وزیر دفاع و ریچل ریوز رئیس خزانه داری مشغول به کار شوند. 


به گزارش فایننشنال تایمز، کایر استارمر نخست وزیر جدید انگلیس در نخستین سخنرانی خود وعده داد سهم نهاد دولت در بخش خدمات عمومی را افزایش دهد و اعتماد مردم به سیاستمداران را احیا کند. وی در سخنرانی خود به این موضوع پرداخت که مردم این کشور اروپایی اعتمادشان را به دولت از دست دادند و تنها عمل، نه گفتار است که می‌تواند اعتماد از دست رفته را بازیابی کند.

 

در انتخابات اخیر حزب کارگر با 412، حزب محافظه کار با 121 و حزب میانه رو لیبرال دموکرات با 71 کرسی به ترتیب بیش‌ترین صندلی‌های مجلس را به خود اختصاص دادند


افراد مشهوری همچون لیز تراس از حوزه انتخابیه جنوب غربی نورفولک، جاکوب ریس موگ از حوزه انتخابیه سامرست و هانهام، گرانت شاپس وزیر دفاع سابق و پنی موردانت از حوزه پورتسموث با واگذاری کرسی‌های خود به رقبایشان در حزب کارگر قافیه قدرت را به چپ‌ها باختند.

 
حزب کارگر در حالی توانست پیروزی خیره کننده به دست آورد که در سال 2019 میلادی بزرگ‌ترین شکست قرن اخیر خود را به ریاست جرمی کوربین متحمل شده بود. کارشناسان مسائل اروپا معتقدند، عواملی همچون برگزیت، رشد راست افراطی  و مواضع چپ گرایانه حزب ازجمله دلایل شکست حزب کارگر در انتخابات سال 2019 میلادی بود.

 
مجلس عوام انگلیس دارای 650 نماینده است که هر کرسی آن به یک حوزه انتخابیه یا ناحیه اختصاص دارد. در انتخابات اخیر حزب کارگر با 412، حزب محافظه کار با 121 و حزب میانه رو لیبرال دموکرات با 71 کرسی به ترتیب بیش‌ترین صندلی‌های مجلس را به خود اختصاص دادند. حال حزب کارگر می‌تواند با تکیه بر آرای اکثریت طرح‌های مد نظر خود را تصویب کند، بی‌آنکه نیازمند ائتلاف یا جلب نظر سایر احزاب باشد.

 
کایر استارمر کار خود را عنوان وکیل دادگستری در دهه 1990 میلادی آغاز و در سال 2008 میلادی به عنوان دادستان عمومی در انگلیس و ولز منصوب شد. وی نخستین بار در سال 2015 میلادی از حوزه انتخابیه هولبورن و سنت پانکراس در شمال لندن انتخاب و راهی مجلس شد. استارمر در سال 2019 میلادی پس از شکست سخت حزب کارگر از رقبای محافظه‌کار، ریاست حزب را از جرمی کوربین گرفت و متعهد شد عصر جدیدی را آغاز خواهد کرد. در جریان رقابت‌های انتخاباتی اخیر رئیس حزب کارگر از دادن وعده‌های بزرگ خودداری کرد، اما وعده داد گام‌های جدی در مسیر بازسازی خدمات عمومی، تقویت امنیت مرزها و کاهش قبوض انرژی برخواهد داشت.

 
در دوران ریاست ترزا می و بوریس جانسون، انگلیس تحت تأثیر برگزیت در ژوئن 2016 میلادی به خروج از اتحادیه اروپا رأی داد و ژانویه 2020 میلادی این تصمیم را عملیاتی کرد. در حالی که ملی‌گرایان انگلیسی وعده زندگی بهتر به شهروندان این کشور می‌دادند، پس از طلاق سیاسی لندن- بروکسل هزینه‌های زندگی و قیمت مسکن به شکل چشمگیری افزایش یافت و در عین حال مردم توان مالی قابل توجهی برای فائق آمدن بر مشکلات در اختیار نداشتند. همین موضوع سبب شد تعداد افرادی که مایل به الحاق مجدد انگلیس به اتحادیه اروپا هستند به شکل فزاینده‌ای افزایش یابد.

 
دیگر وعده محقق نشده حزب کارگر رسیدگی به بحران مهاجران غیرقانونی بود که به وسیله قایق از سواحل فرانسه راهی بنادر این جزیره بزرگ می‌شدند. دیگر چالش راستگرایان انگلیسی مقابله با چالش‌های ناشی از شیوع کرونا و مدیریت ضعیف جانسون برای حفظ جان شهروندان بود که در نهایت به استعفای وی منجر شد. ناکارآمدی ساختار بهداشت و درمان انگلیس میراثی است که استارمر قول داد وضعیت آن را به نفع مردم عادی بهبود ببخشد.

 
با وجود وعده‌های محدود ارائه شده از سوی نخست وزیر جدید انگلیس، به نظر می‌آید برای احیای خدمات عمومی ابتدا باید با چالش کمبود بودجه دسته‌وپنجه نرم کند. تیم بیل، تحلیلگر مسائل سیاسی از دانشگاه کوئین مری لندن گفت، قرار است در دولت استارمر بودجه هنگفتی برای بهبود خدمات بهداشتی هزینه شود. در نظر بیل سؤال اساسی آن است حزب کارگر بودجه را از کجا می‌آورد و تا چه اندازه سریع می‌تواند این کار را انجام دهد؟ وی معتقد است دولت برای کمک به بخش خدمات عمومی چاره‌ای جز افزایش نرخ مالیات‌ها ندارد.

 
در حوزه سیاست‌ خارجی موضوع حائز اهمیت برای ایران رویکرد رادیکال رهبران جدید حزب کارگر در قبال تهران است. به گزارش روزنامه تلگراف، ایوت کوپر وزیر کشور و دیوید لمی وزیر امور خارجه دولت جدید انگلیس قصد دارند در صورت پیروزی در انتخابات از قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در لیست سیاه این کشور حمایت کنند.

 

دیگر چالش راستگرایان انگلیسی مقابله با چالش‌های ناشی از شیوع کرونا و مدیریت ضعیف جانسون برای حفظ جان شهروندان بود که در نهایت به استعفای وی منجر شد


به نظر می آید اقدامات لابی صهیونیستی در کانادا و درج نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی این کشور غربی سبب قوت گرفتن این موج در خیابان‌های لندن شده باشد. پیش تر دولت سوناک به دلیل ترس از قطع روابط دیپلماتیک با تهران از به جریان انداختن این طرح خودداری کرده بود، اما اکنون به نظر می آید انگلیسی‌ها سیاست متفاوتی اتخاد کرده اند. برخی کارشناسان معتقدند، در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا احتمال دارد ائتلاف ترامپ- جانسون این بار در قالب ترامپ- استارمر ظاهر و موجب تیره تر شدن روابط تهران- لندن شود.

 
بهره سخن

توجه نکردن به خدمات عمومی پیامدهای ناگوار خروج لندن از اتحادیه اروپا و تأثیرات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا سبب شد حزب محافظه کار سخت ترین شکست انتخاباتی 200 سال اخیر خود را تجربه کند. حال رقبای آنها در حزب کارگر در حالی سکان قدرت را به دست گرفتند که با دنبال کردن سیاست‌های اقتصادی سوسیالیستی و کینزی قصد دارند از بار هزینه‌های عمومی بر روی عوام بکاهند و سقف مالیات بر درآمد را افزایش دهند. قدرت گیری مجدد حزب کارگر در انگلیس می‌تواند مقدمه‌ ای برای مطرح شدن ایده الحاق دوباره به بروکسل باشد. باید منتظر ماند و دید آیا استارمر می‌تواند به وعده‌های اقتصادی خود عمل کند یا آنکه وی نیز قدم در زوال خواهد گذاشت؟

 

نظر شما